Efter Ubuntu ska man testa, vaddå?

Permalänk

Efter Ubuntu ska man testa, vaddå?

Hej!

Jag har kört Ubuntu ett tag nu och trivs bra med det, men på en äldre dator fungerar det inte så bra och därför vill jag laborera lite med någon annan dist.

Eftersom jag försöker unvika grafiska program kan jag göra en del i terminalen.

Därför måste det vara Linux även i fortsättningen. Jag är inte redo, har inte tid och ork att sätta mig in i ytterligare ett operativsystem.

Så vilken Linuxdist är nästa lämpliga steg? Jag är lite nyfiken på Slack, men jag har hört att pakethanterare där är dålig. Dock ska jag inte ha så många paket på den, men det är skitjobbigt att installera paket för paket manuellt då det är otydligt ibland vilka beroende det är som gäller.

Lättviktig är det viktigaste dock samt att det inte är rpm-paket.

Vad har ni för tankar?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Debian. Funkar som Ubuntu fast är lite mer konfigurerbart från början.

Permalänk

hagbarddenstore:
Fast Ubuntu bygger på Debian. Jag vet att Debian är lite stabilare. Etch kommer förhoppningsvis snart, men jag vet inte om det blir tillräckligt stor skillnad eftersom jag önskar en rejäl sänkning av CPU-loaden.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Hmm... Har du ens prövat Debian minimal? Ubuntu Alternate?

Permalänk
Medlem

Gentoo borde passa dig, om du har mycket tid till övers då allt kompileras från source.

Mycket trevlig och konfigurerbar distribution...

http://www.gentoo.org

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

OBS: Gentoo = MYCKET tid. Om du har en slö dator dvs.

Permalänk
Medlem

varför inte bara Xubuntu om du ändå vant dig?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Strukt:
Gentoo på en gammal dator som ska agera server är knappast något bra val, men på en ny dator är det absolut något.

hagbarddenstore:
Instämmer. Det lär ta dagar!

AndreaX:
Jag kör utan X-server idag, men jag var kanske lite otydlig. Jag vill alltså ha något som tar ännu mindre resurser än Ubuntu Dapper drake/Edgy Eft server.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Nu ställer jag mig aningen frågande till vad du egentligen är ute efter, men Debian from scratch kanske kan vara någonting?

http://people.debian.org/~jgoerzen/dfs/html/
http://www.newsforge.com/article.pl?sid=05/01/10/1727246

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Ulrik Uppkastare:
En väldigt minimalistisk dist som inte är för bråkig eller kräver allt för mycket konfigurerande eller har bara howtos så man kan ställa in säkerheten om det nu inte redan är tillräckligt bra.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

OpenBSD, FreeBSD

Permalänk

Jag håller fortfarande Debian's fana högt. Här är en utmärkt guide för att säkra ett system (även applicerbar till många andra system):
http://www.debian.org/doc/manuals/securing-debian-howto

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

Ulrik Uppkastare;
Oh jisses vad lång manualen var! Den kommer ta flera timmar att gå genom.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

ArchLinux
"A lightweight and flexible linux distribution that tries to Keep It Simple."

Permalänk

LMX:
Hur är Arch att jobba utan X?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
LMX:
Hur är Arch att jobba utan X?

MrRunaway

Som alla andra distar: svart-vitt.

Permalänk
Medlem

kör på slackware

Det är enkelt och ta reda på beroenden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Strukt:
Gentoo på en gammal dator som ska agera server är knappast något bra val, men på en ny dator är det absolut något.

MrRunaway

Och vad grundar du det på? Om ditt enda argument är att det tar lång tid att installera så har du visserligen rätt. Annars har du faktiskt inte så mycket att komma med

Jag har kört gentoo på en Pentium MMX 166 utan problem alls, jag lät mina andra gentoodatorer sköta om kompileringen för den maskinen genom distcc. Det är inte direkt att man sitter och glor på skärmen när den kompilerar programmen, väl?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Sachankara:
Nu var du bara dum!

Meto:
Är installationen enkel?

Strukt:
Det tar tid att kompilera, det är en omständig installation med manuellt kopierande av filer. Det är en snabb dist, men jag har hört att den är dålig som server. Varför vet jag inte, men det är min supportkille och honom litar jag på. Jag har inte så många datorer att kompilera på. Det lär ju ta en vecka att kompilera på en gammal dator.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn?

slackware är ganska enkelt att installera inte helt ografisk som t.ex gentoo där du bara pillar i en terminal.

läs mer på http://www.slackware.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Sachankara:
Nu var du bara dum!

hehe. för att utveckla litet mer än sachankara gjorde så kan jag säga att arch har en cli pakethanterare samt att tjänsterna startas med shellskript som ligger i /etc/rc.d. dvs arch är en extremt lättanvänd dist utan x. en av de absolut bästa på marknaden skulle jag säga.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Meto:
Datorn är sju år gammal skulle jag tippa på.

Jonos:
Det där sa mig inte så mycket. Arch har min supportkille använt mycket. Dock så vill jag ha igång datorn snabbt och den ska köra få tjänster. Jag kanske testa Slack en dag på testdatorn och sen får vi se vilket steg som blir nästa på arbetsdatorn. Debian är fint med.

Jag vill att hjälp ska vara lättillgängligt och ha bra dokumentation. Inte lång dokumentation. Utan kort och gott, pang, pang, pang. så här så här så här istället för dra värsta novellen.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Arch har kanske inte så mycket dokumentation, men den har alltid varit tillräcklig för mig. Ha igång datorn snabbt med ett fåtal tjänster är precis vad du får.

Du insttalerar först ett base-system som innehåller allt som krävs för att ha ett rullande linux system utan onödiga tjänster. Därefter installerar du enkelt de program du vill köra med pacman, konfigurerar dessa och lägger till dem under deamons i rc.conf om du vill starta dem under uppstarten.

Mer information:
Installationsguide
Wiki
Forum

Vad har datorn för processor? archlinux ör optimerat för i686 och kräver därför pentium pro eller nyare.

Permalänk
Avstängd

Linux är ett leksaks Unix i massa olika smaker. Lära sig dist efter dist, hur meningsfullt är det? Efter Ubuntu, och Debian (?), vilken dist ska du titta på sen? Och efter den disten? Hur många distar ska du titta på?

FreeBSD är ett seriöst Unix, och bl.a. stabilare än Linux. Det finns bara en dist. Kan du den disten, så behöver du inte lära dig nästa dist, och nästa dist, etc. FreeBSD liknar Solaris och de andra seriösa Unixarna, till skillnad från Linux. Det kanske kan underlätta dig att få ett jobb t.ex. om du redan kan ett seriöst Unix.

Och jag kör FreeBSD på en 233MHz, 128MB ram. Det är mycket lättviktigt. Och pakethanteringen knäcker.

Bara mitt förslag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
FreeBSD liknar Solaris och de andra seriösa Unixarna, till skillnad från Linux.

Tänk, mina erfarenheter säger tvärtom att en SysV-baserad dist som RedHat eller SuSE liknar Solaris 1000 gånger mer än vad FreeBSD gör. Men jag kan ju ha fel. Vilka grunder baserar du ditt påstående på?

Permalänk
Medlem

Håller med några ovan stående om Arch.
Enkelt och bra och installationen är lätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Och vad grundar du det på? Om ditt enda argument är att det tar lång tid att installera så har du visserligen rätt. Annars har du faktiskt inte så mycket att komma med

Jag har kört gentoo på en Pentium MMX 166 utan problem alls, jag lät mina andra gentoodatorer sköta om kompileringen för den maskinen genom distcc. Det är inte direkt att man sitter och glor på skärmen när den kompilerar programmen, väl?

Du har m.a.o. aldrig prövat att köra gentoo på en gammal och trött maskin som är ensam alltså. Har du tur så är du precis klar med emerge -u world tills dess att det är dags för nästa.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Tänk, mina erfarenheter säger tvärtom att en SysV-baserad dist som RedHat eller SuSE liknar Solaris 1000 gånger mer än vad FreeBSD gör. Men jag kan ju ha fel. Vilka grunder baserar du ditt påstående på?

Alla säger så? Då jag undervisade i Solaris administrationskurs så hade jag flera elever och de var väldigt inkörda på FreeBSD, och de förklarade att Linux är så långt bort man kan komma (inom unix familjen) från det riktiga Unix. Jag har läst på flera ställen, mitt påstående. Det är så självklart trodde jag, att jag blir förvånad att inte alla tycker likadant.

För mig är det som om du säger; "och vad grundar du ditt påstående på, att George Bush är beng i roten?" - för mig är det självklart att han är det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Alla säger så? Då jag undervisade i Solaris administrationskurs så hade jag flera elever och de var väldigt inkörda på FreeBSD, och de förklarade att Linux är så långt bort man kan komma (inom unix familjen) från det riktiga Unix. Jag har läst på flera ställen, mitt påstående. Det är så självklart trodde jag, att jag blir förvånad att inte alla tycker likadant.

För mig är det som om du säger; "och vad grundar du ditt påstående på, att George Bush är beng i roten?" - för mig är det självklart att han är det.

jag vet inte vilken sten du har legat under men linux är typ tusen gånger större än alla andra unixar tillsammans så det är isf det som andra skulle likna för att de ska ha en chans att hävda sig. hela ditt inlägg har en hög trollfaktor men det är viktigt att påpeka detta ändå ifall det var någon som tog det på allvar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
jag vet inte vilken sten du har legat under men linux är typ tusen gånger större än alla andra unixar tillsammans så det är isf det som andra skulle likna för att de ska ha en chans att hävda sig. hela ditt inlägg har en hög trollfaktor men det är viktigt att påpeka detta ändå ifall det var någon som tog det på allvar.

Jag håller inte med ditt resonemang. Linux har flest installationer i världen och därför ska man hålla sig till Linux? Men Linux är ju en blek kopia av riktiga Unix. Linux är omoget och instabilt, kraschar hela tiden och sånt. Om man resonerar som du så kan man lika gärna säga att Windows har flest installationer i världen, och därför ska man hålla sig till Windows. Men Windows är ju instabilt och så, därför söker man sig bort därifrån. På samma sätt söker man sig bort, från alla hundra varianter av Linux - trots att det finns flest Linux installationer. Det är ganska nyligen som Linux har börjat anses moget för företagen, tidigare var det bara entusiaster som sysslade med det. FreeBSD har varit moget länge, förrut körde Hotmail på FreeBSD och då M$ köpte Hotmail försökte M$ migrera till Windows, men det gick inte pga Windows klarade inte av att matcha FreeBSD. Så M$ fick köra med FreeBSD ett bra tag på sina Hotmail servrar.

Så ditt resonemang håller inte.