Saker man inte skall utsätta sin hårddisk för

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Om det är 2 stora rejäla badlakan låter detta som ett ypperligt skydd?

inte egentligen.
tyg kan fortfarande pressas ihop ordentligt, speciellt om föremålet som ligger i har kanter (behöver inte vara vassa). Skulle man t.ex. råka stöta i ett hörn då så blir det rätt mycket tryck på en liten yta, vilket lätt pressar ihop mycket av tyget och överför rätt mycket av kraften, vilket inte är bra. Samma sak gäller vid all påverkan på det hela, även om detgivetvis skulle bli mindre kraft om man skulle stöta emot en del med större yta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

haha WD40 i disken. försökte han trimma den eller?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Jag skickade in min htpc på lagning, men hade endast 1 kartong som var alldeles för stor. Tog då sådant som ändå skulle slängas - vinterjacka och ett par svettiga boxningshandskar.

ps Fick ej tillbaka dessa.

Permalänk
Medlem

Det absolut coolaste som finns i hårddiskar är utan tvekan de två EXTREMT starka magneterna. Sätter man ihop dom får man bannemig ha starka nypor för att få isär dom igen. Jag var dum nog att sätta en på kylskåpet hemma. Slet en bra stund med att få bort den.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det vet du av erfarenhet?;)

Hehe, jag kan intyga att om OSkar000 påstår sig veta, vet han nog. Jag har nämligen gjort exakt samma sak. Inte en gång, utan flera...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Riktigt kul

Visste ni om att WD40 hade en fanclub
http://fanclub.wd40.com/login.cfm

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Det absolut coolaste som finns i hårddiskar är utan tvekan de två EXTREMT starka magneterna. Sätter man ihop dom får man bannemig ha starka nypor för att få isär dom igen. Jag var dum nog att sätta en på kylskåpet hemma. Slet en bra stund med att få bort den.

haha

Permalänk
Medlem

Ang de magneterna.
Dom är rätt så fräcka, sätt handen imellan.

Har ett antal sådana liggandes, dom har väl dragit till sig alla
borttappade skruvar nu. hehe

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hehe, jag kan intyga att om OSkar000 påstår sig veta, vet han nog. Jag har nämligen gjort exakt samma sak. Inte en gång, utan flera...

Jag kan ärligt säga att jag inte är förvånad
Men den nyfikna delen av mig kan inte låta bli att beundra det hela heller. Bara att komma på den tanken är någonting jag inte kan undgå att uppskatta. Den viktiga frågan känns dock inte som varför man gör någonting sådant, utan hur roligt hade ni?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Den där bananhårddisken var kanske en extern? Om det kommer in innanför kabinetten och skadar kretsarna som det stod så är det väl möjligt?
Att lägga en banan som ruttnar till sig på en extern hårddisk kan jag tänka mig. Men en intern måste man vara riktigt dum för (dessutom sitter ju kretsarna på undersidan då).
Iofs kanske man inte ser till banen på bra länge så den hinner ruttna om det är internet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Den där bananhårddisken var kanske en extern? Om det kommer in innanför kabinetten och skadar kretsarna som det stod så är det väl möjligt?
Att lägga en banan som ruttnar till sig på en extern hårddisk kan jag tänka mig. Men en intern måste man vara riktigt dum för (dessutom sitter ju kretsarna på undersidan då).
Iofs kanske man inte ser till banen på bra länge så den hinner ruttna om det är internet.

är jag ensam om att ha 3-4 interna hårddiskar liggandes på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

är inte hdd's täta, hur kan då bananen sippra in? dessutom torkar nog bananen först och/eller så försvinner vattnet av värmen disken regenererar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
är inte hdd's täta, hur kan då bananen sippra in? dessutom torkar nog bananen först och/eller så försvinner vattnet av värmen disken regenererar?

Det var det oskyddade kretskortet på disken som hade tagit skada.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det var det oskyddade kretskortet på disken som hade tagit skada.

Men så länge själva skivorna inte är skadade så är det väl relativt lätt att få fram datan igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
är jag ensam om att ha 3-4 interna hårddiskar liggandes på skrivbordet?

Jag har 2 interna hårddiskar liggandes på skrivbordet ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thunderbolt
Men så länge själva skivorna inte är skadade så är det väl relativt lätt att få fram datan igen?

Antagligen inte så det var ju ingen större bedrift att de lyckades återskapa datan, men historien var ju kul.

Läser man på sidan så står det att det är en extern hårddisk.

Brukar ha interna diskar liggandes på skrivbordet men nu när datorn står på golvet :\ så har jag lagt in dem.

Permalänk

MooDHooDs: du är inte ensam...har 6st diskar liggande framför mej nu.

btw...
Recower this: http://video.google.com/videoplay?docid=-4147847319296070400

Visa signatur

"Robots have shiny metal posteriors which should not be bitten."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Det absolut coolaste som finns i hårddiskar är utan tvekan de två EXTREMT starka magneterna. Sätter man ihop dom får man bannemig ha starka nypor för att få isär dom igen. Jag var dum nog att sätta en på kylskåpet hemma. Slet en bra stund med att få bort den.

Oft: Var sitter dessa magneter? Länk/Bild? Hur stora är dom?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Rätt otroligt att de fick fram datan efter att någon tappat den från en helikopter

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Rätt otroligt att de fick fram datan efter att någon tappat den från en helikopter

Det sades väl inte vad den landat på?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det sades väl inte vad den landat på?

hehe nej men man kan ju tänka sig... med lite fantasi så skulle han ha tappat den från 500m höjd rakt ner på betong, men det kan ju ha varit 2m på en grässmatta... men man vet aldrig

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Om det är 2 stora rejäla badlakan låter detta som ett ypperligt skydd?

I just det fallet hjälpte det.

Vi fick in apparater inslagna i alla möjliga kartonger. Ofta hade originalkartongerna slängts så de ersattes med kartonger för husgeråd och leksaker. Tillbaks fick de anonyma bruna i stället.

De flesta utan vettigt förpackningsmaterial hade improviserat med ihopbollade tidningssidor. De flesta fick ett par meter bubbelplast tillbaks, det gick åt mååånga balar bubbelplast.

Jag rekommenderar alla att spara originalkartongerna till bärbara datorer, digitalkameror och projektorer. Såna ärenden gick bra mycket fortare att packa eftersom de var färdigt inslagna; bara att avsyna och sätta en adresslapp på sidan.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
är jag ensam om att ha 3-4 interna hårddiskar liggandes på skrivbordet?

Näe... 6 stycken här...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
hehe nej men man kan ju tänka sig... med lite fantasi så skulle han ha tappat den från 500m höjd rakt ner på betong, men det kan ju ha varit 2m på en grässmatta... men man vet aldrig

Stod att det var telekommunikationsarbetare som tappade den från en helikopter när de arbetade. Inspekterade ledningar eller något sådant så de var nog inte så jättehögt upp.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Stod att det var telekommunikationsarbetare som tappade den från en helikopter när de arbetade. Inspekterade ledningar eller något sådant så de var nog inte så jättehögt upp.

Då tillverkarna verkar jättestolta när en bärbar klarar ett fall på 1-2 meter så känns det ju som att även om de var rätt lågt och inspekerade ledningar så om det krävdes en helikopter för det så är det mer än tillräckligt

Nog för att en disk troligen tål betydligt mycket mer spö än en hel bärbar så är det ju en fingervisning iallafall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Säger bara, Inte fan skulle ja ge dom mina rena strumpr, dom ska man ju kanske använda dan efter, så dom måste man ju själv ha!

Nej men att tappa den ur helikoptern var ju ganska så bra, ska nog prova det, fast bara släng ut en Hårddisk från ca500m höjd och se om det går att rädda datorn!

Vad tror ni?

Jag tror att den är körd om den landar på BETONG eller PLÅT "HARDOX 400"

Visa signatur

Intel Celeron D (2.66GHz) 512MB DDR (400MHz) 256MB DDR2 nVidia 6200, 440GB S-ataII

Permalänk
Medlem

Läste en artikel om sånt här en gång där det handlade om hur polisen återställer bevismaterial på hårddiskar som någon försökt förstöra. Ett företag påstod sig ha kunnat återställa data från en hårddisk som först var genomborrad flera gånger och sedan fylld med lim. Då undrar man ju om det överhuvudtaget går att förstöra data...

Permalänk
Medlem

Hörde att MI6 (mycket möjligt att det är en myt) först maler ner diskarna (eller om det bara var skivorna), metallspånet som blir sparar de sen i källaren...

Sen är det väl lite prestige över det hela, jag tror att data som skrivigts över bara en gång är riktigt svårt att få tillbaka. Skulle nog stoppa den svenska polisen i alla fall. Man måste nog vara rätt motiverad för att återskapa alltför hårt åtgågna hårddiskar.

Att plocka ur skivorna och slå på dem med en hammare borde annars göra det rätt så svårt (borde väl "röra om" magnetismen en del?).

Permalänk
Hedersmedlem

Att läsa från data som skrivits över är inte omöjligt. Läste om programmen som kör massa överskrivningar inte använder bara nollor. För då blir det fortfarande skillnader som man kan mäta kvar, men man behövde typ en oscilloskop kopplat till läsarmen, hårddiskens egna elektronik var inte tillräckligt bra för att märka det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag sa inte att det var omöjligt utan riktigt svårt. Svårt att få tag på några egentliga siffror på hur bra man kan återskapa datan. De enda siffror jag läst om har vittnat om att det är helt värdelöst.

Sen att det troligen tar extremt lång tid gör inte saken bättre.