Något om rättigheter i /home/*/public_html

Permalänk
Medlem

Något om rättigheter i /home/*/public_html

Tjenare.

Ang. users i /home/*/public_html

Har någon lust och förklara hur man gör detta via user root.

När jag har skapat en anänvdare och sen skapar mapen public_html i deras home katalog så blir det problem med att ta bort vissa filer och mappar ibland via ftp. Men loggar jag inte på den usersn skriver chmod -R 755 public_html funkar allt bra.

Men varför funkar det inte när jag gör det i root fast utan -R utan bara chmod 755 public_html.. Finnst det något annat commando man kan köra med så man slipper logga in på en users konto?

Hoppas jag har förklart så ni förstår

Permalänk
Medlem

kolla in manualen för kommandot chown, det är nog vad du vill ha. Du kan även lägga till public_html i skeleton-katalogen för att alla nya användare ska få en sådan mapp. Vart skeleton-katalogen befinner sig är olika för alla distributioner, men lite sökning i filsystemet och på google borde hitta den.

Permalänk
Medlem

Tackar funka fint med chown. Skeleton ingen aning va det är, har småsökt lite efter det hitta inget precis nu får kolla upp det lite mer sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adapter
Tackar funka fint med chown. Skeleton ingen aning va det är, har småsökt lite efter det hitta inget precis nu får kolla upp det lite mer sen.

Skeleton är en katalog där du kan kan lägga i andra kataloger och filer m.m.

Framför allt public_html. När du kör adduser så kopieras automatiskt alla mappar från skeleton till den nya home diren. Då ocså public_html... Och framför allt blir det rätt rättigheter på den nya mappen...

Men chown går ju lika bra... bara det att skeleton är smidigare om du ofta skapar användare

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Skeleton, så här ser min ut. Så får jag katalogerna ftp & public_html i varje ny users home-dir

(root@Fnask)--(/etc/skel)-> ls -al drwxr-xr-x 4 root root 4096 2005-12-19 17:45 . drwxr-xr-x 62 root root 8192 2006-11-24 01:28 .. -rw-r--r-- 1 root root 3729 2004-02-08 22:12 .screenrc drwxr-xr-x 2 root root 4096 2005-12-31 17:39 ftp drwxr-xr-x 2 root root 4096 2005-12-31 00:48 public_html