Permalänk
Medlem

Hur bootar man från USB-minne?

Hej. Hur bootar man upp en dator med ett USB-minne? Jag kollade i Bios på "boot-ordningarna" och kunde inte se något som hette usb.. Moderkort: Epox EP-9NPA71.

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver man ett moderkort med stöd att boota från USB. Kanske nyare bios till ditt moderkort ger stöd för det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

OK, ska testa uppdatera bios då.. Om moderkortet stöder bootning av usb, finns det med i boots listan då isof?

Permalänk
Medlem

Det bör det göra, på min maskin ligger det med i listan och den är gammal som gatan nu jämfört med din.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Finns nåt i BIOS som heter Boot från external Add-in cards eller nåt. Tror det är den du ska ha.

Eller, det finns på mitt moderkort iallafall, ett MSI K8N

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kollade nu och dessa alternativ fanns;

Removable
Hard disk
CD rom
Legacy nånting.

Kan det vara Removable som är rätt?

Permalänk
Medlem

Testa starta datorn med minnet i usb-porten och gå in i BIOS och välj Removable.

Har du gjort så att ditt minne är bootbart?
Har du inte gjort det så använd detta program: HP USB Disk Storage Format Tool http://www.pctipp.ch/downloads/dl/32594.asp
Sen behöver du en bootdisk som finns här: http://bootdisk.com/

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asrock Dual-SATA2, 1 GB DDR-RAM, GF6600GT osv.
"One ring to rule them all, One ring to find them, One ring to bring them all, And in the darkness bind them!" miskad storlek /Quizor

Permalänk
Medlem

Borde det inte finnas något sätt att komma förbi att man behöver en floppy?

Jag som så mångra andra har inte ens någon floppy i datorn och inte heller någon diskett.

Finns det inte färdiga *.img / *.iso filer att ladda ned?

Skulle behöva lägga över XP MCE på en USB sticka och göra den bootbar då det inte fungerar att boota ifrån DVD'n.

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera ultimate boot cd och/eller barts pe!

Där får du massa tips om hur du ska gå tillväga!

H. Blairus

Permalänk
Medlem

Vill ju helst kunna boota upp direkt ifrån USB-minnet.
Ska testa ultimate boot cd och se ifall det går att göra något direkt därifrån.