Prestandatester med Mac Pro med 8 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Prestandatester med Mac Pro med 8 kärnor

Apple kommer högst troligen att släppa nya modeller i sin Mac Pro-serie med Intels nya processorserie Xeon 5300 inom kort. Det gör att denna dator totalt får åtta kärnor som körs i 2,66 gigahertz var. Inga datorer har ännu släppts, men idag har det publicerats ett test på en Mac Pro som har en Xeon X5355.

Läs nyheten: Prestandatester med Mac Pro med 8 kärnor

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den spöar nog de flesta datorer

Permalänk
Medlem

Nog rätt bra drag i den där ja.

Jag är inte så hemma på det här med Mac och grejjer, men va fan, vad är det som skiljer den där från en vanlig PC?
Den kör ju Intel Xenon prollar, och ett vanligt ATI-kort. Är det PCI Express i dom också?
Dvs kan man köpa en sån där, installera Windows XP och så är den exakt som en vanlig PC (dvs är det nått att köpa om man ska lira spel eller är det fortfarande bättre å plocka ihop en vanlig PC)?

Permalänk

kostar nog mer än det smakar om du ska spela.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Nog rätt bra drag i den där ja.

Jag är inte så hemma på det här med Mac och grejjer, men va fan, vad är det som skiljer den där från en vanlig PC?
Den kör ju Intel Xenon prollar, och ett vanligt ATI-kort. Är det PCI Express i dom också?
Dvs kan man köpa en sån där, installera Windows XP och så är den exakt som en vanlig PC (dvs är det nått att köpa om man ska lira spel eller är det fortfarande bättre å plocka ihop en vanlig PC)?

Den största skillnaden mellan med mac och PC idag är att en mac kör EFI (i stället för bios ) och Mac OSX (i stället för windows)

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Den största skillnaden mellan med mac och PC idag är att en mac kör EFI (i stället för bios ) och Mac OSX (i stället för windows)

Så det är bara att byta till BIOS och instalera XP så är det precis som en vanlig pc? och hur svårt och hur bra skulle det då funka?

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Hedersmedlem

Mac har ju i vilket fall släppt ett gratisprogram som gör att du kan boota upp Windows Xp. Har för mig att det inte ska vara någon prestandaförlust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YberlAggen
Så det är bara att byta till BIOS och instalera XP så är det precis som en vanlig pc? och hur svårt och hur bra skulle det då funka?

Nej, det går inte att byta.

Däremot kan du köra exempelvis bootcamp eller tredjepartslösningar för att boota Windows.

Permalänk
Medlem

hur funkar det med grafikkort då? är det bara att köpa ett 8800GTx och sätta i macen eller? eller kör de några egna versioner av korten?

Permalänk
Medlem

overkill spec eftersom att de e en så tråkkig dator haha

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invert
overkill spec eftersom att de e en så tråkkig dator haha

Luktar avundsjuka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YberlAggen
Så det är bara att byta till BIOS och instalera XP så är det precis som en vanlig pc? och hur svårt och hur bra skulle det då funka?

Haha, ja det är ju bara att löda dit en egen hemgjord BIOS på moderkortet. Lätt som en plätt.

Permalänk
Medlem

Mmmmmys. Borde sparka rumpa som en server.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Mmmmmys. Borde sparka rumpa som en server.

Server?

Det är en workstation, som man vill använda som workstation. Självklart overkill som desktop, men har man pengarna så.

Köp en Xserve eller Dell, eller HP eller eget bygge om du vill köra server.

Du kan precis som i Mac Pro stoppa in två Clovertown (Quad-core Xeon) i Xserve. Rackgrejer är så mycket schystare. 2 st Quad-core (8 kärnor) i 1U är inte bara lite trevligare heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
hur funkar det med grafikkort då? är det bara att köpa ett 8800GTx och sätta i macen eller? eller kör de några egna versioner av korten?

Grejjen med mac är ju att de har sina egna drivrutiner till OSX. Köper man en mac så blir man givetvis ganska låst till hårdvaran men å andra sidan slipper man hårdvaru strul och man får ut max av sin hårdvara eftersom allt är 100% kompatibelt.

Macar under PowerPC tiden vet jag att de hade annat bios på sina grafikkort, vet inte hur det är idag, men troligen är det annat bios eftersom mac kör EFI.

Permalänk
Medlem

Men kan man köpa en sån där mac-burk, trycka in ett 8800GTX och sen installera windows och få pissbra prestanda?
Låter ju rätt så mäktigt med dubbla Xenon-prollar och allt.
Kan man installera t.ex ett SB X-FI bla bla i burken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Men kan man köpa en sån där mac-burk, trycka in ett 8800GTX och sen installera windows och få pissbra prestanda?
Låter ju rätt så mäktigt med dubbla Xenon-prollar och allt.
Kan man installera t.ex ett SB X-FI bla bla i burken?

Sedan Apple gick över till x86-processorer från PowerPC har man kunnat stoppa in vanliga x86-puckar.
Men egentligen så har inget förändrats rent hårdvaruekonomiskt sett sedan man gick över till PCI runt 1994.
Byta CPUer har man i stort sett alltid gjort, framförallt i större utsträckning än i PC-världen från början. Du kunde till och med sätta in PPC-CPUer i 68k-macar som Quadra 950. Och då kunna utnyttja hela 66MHz bussen på den.

Vanliga PCI-kort osv. har alltid fungerat and so on.
Det hela handlar bara om drivrutiner.

Du kan INTE stoppa in vanliga grafikkort idag, precis som förr. För ett vanligt grafikkort har en firmware anpassad till PC BIOS. Utan du måste ha ett grafikkort anpassat för Intel-macar (Använder EFI och inte BIOS).
PC BIOS är en gammal omodern sak som IBM skapade 1981 och Compaq Reverseengineerade 1983(osäker på årtal). Apple och typ alla andra datortillverkare utanför x86-marknaden har kört det mycket modernare OpenFirmware/OpenBoot sedan 80-talet.

Varför man kör PC-BIOS på vanliga x86-maskiner idag är för att det ingår i "IBM Compatible PC"-standarden.
Utan PC-BIOS, inget MBR-skit på hårddiskar för att boota osv. och då kan inte Windows fungera. Eftersom Windows verkligen inte kan hantera partitioner/diskar särskillt bra. (Kolla bara hela SATA-problemet i XP/2003, hur fan hade de tänkt att man ska installera 2003 Enterprise Edition när många feta maskiner inte säljs med diskettenhet...)

Men varför ska du köpa en Mac Pro och installera Windows. Iofs är det kanske bra ekonomiskt då den är billigare än många andra Xeon-sålda workstations från typ Dell osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Men varför ska du köpa en Mac Pro och installera Windows. Iofs är det kanske bra ekonomiskt då den är billigare än många andra Xeon-sålda workstations från typ Dell osv. [/B]

Först och främst vill jag tacka dig för ditt utförliga svar.

Varför jag skulle kunna tänka mig köpa en Mac Pro och installera Windows på den?
Jo för att ha en extrem jävla fläskig spelburk. Känner inte till många spel som stödjer OS X så därför blir det Windows (Vista förmodar jag).

Jag bara satt och drömde om hur NAJS det skulle vara med 8 kärnor, 2 gig minne, SB X-FI och ett 8800GTX, måste ju vara den ultimata spelburken?
Om spel började vara mera flertrådade dåra.

Men för en 3D-designer måste väll ändå den här burken vara det absolut fetaste eller? 8 kärnor måste ju smeka rumpa i Maya osv. Inte för att JAG är det, men jag ska nog se till å pracka på en sån här på min polare isåfall. ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Först och främst vill jag tacka dig för ditt utförliga svar.

Varför jag skulle kunna tänka mig köpa en Mac Pro och installera Windows på den?
Jo för att ha en extrem jävla fläskig spelburk. Känner inte till många spel som stödjer OS X så därför blir det Windows (Vista förmodar jag).

Jag bara satt och drömde om hur NAJS det skulle vara med 8 kärnor, 2 gig minne, SB X-FI och ett 8800GTX, måste ju vara den ultimata spelburken?
Om spel började vara mera flertrådade dåra.

Men för en 3D-designer måste väll ändå den här burken vara det absolut fetaste eller? 8 kärnor måste ju smeka rumpa i Maya osv. Inte för att JAG är det, men jag ska nog se till å pracka på en sån här på min polare isåfall. ^^

2gb ram? Varför inte späka den med 16?