Permalänk

Hur mycket ska cpu´n låta?

Hej!
Ny här, hur som helst, har nyss plockat ihop en ny dator.

Moderkort: MSI K9NGM2
CPU: AMD 64 X2 4200
RAM: Corsair 6400 2x1 GB
Grafik: Geforce 7900 GTO
Nätdel: Piper 530W ATX

Nu till min fråga. Hur mycket ska cpu-fläkten låta? Plockade ihop datorn i förrgår och då upplevde jag inte att den lät så mycket, men idag så tycker jag den låter rätt mycket. Det enda jag gjort är att jag har snört ihop lite kablar och satte på sidan på lådan.

Som det är nu som lever det om rätt mycket och CPU-användningen är kring 0 % och temperaturen just över 40 grader enligt everest´s program, stämmer ungefär också när jag går in i bios och kollar. Det blir ingen skillnad än hur mycket processorn jobbar, låter lika mycket vid några % som vid ca 50% som är det mesta jag har kommit upp till.

Någon som har något tips, eller är det bara så att man får räkna med att det lever om rätt mycket?

Mvh Jonas

Permalänk

Beror på vad du har för kylning på cpu:n, om det är stock-kylning så har dom en ovana att låta mycket då fläkten oftatst är orimligt liten (i mitt tycke iaf) så den får gå med höga varvtal för att orka flytta tillräckligt med luft. Dock så brukar de vara temperatur beroende så de anpassar varvet efter temperaturen, men de brukar låta mycket iaf :).

Fläkten på min 3700+ varierade mellan 3000-6000 varv, dvs den lät från ganska mycket till jävligt mycket. Du borde se i Everest vad din fläkt har för varvtal.

Tips: Byt fläkt, ljudisolera burken eller vidtag annan ljudsänkande åtgärd

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Kör en X2 4400 med tillhörande stock kylare, fläkten snurrar på i 1455rpm så den är nästintill ljudlös...har dock god ventilation i burken med 120mm fläkt i sidan, 120mm fläkt bak och två st 92mm fläktar fram diskarna.

CPU tempen är 33 grader i idle enligt SpeedFan.
Då kör jag den i 220 x 11 = 2420Mhz utan nåra andra tweaks med volt etc etc, orginal är 200 x 11 = 2200.

Allt förpackat i ett Antec P150 chassi.

Permalänk

Som jag sa så kör jag med everest men om jag kollar Sensor så står det GPU i stället för CPU, måste jag göra några inställningar i everest för att det ska fungera som det ska? Och hur får jag reda på hur mycket fläkten snurrar? Hittar inte det i everst...Finns det något annat program man kan använda annars?

Kör ett antec miditower solo, sitter en fläkt på baksidan. Kan det vara en 90 mm som sitter orginal? Har en Freezer 64 Pro, om det säger något...förmodar att det är en stock kylare. Dom hade slut på cpu boxarna när jag köpte grejerna så jag fick köpa bulk och köpa till fläkten, får erkänna att jag inte har riktigt koll här. Ska tillägga att jag har monterat cpu fläkten mot baksidan, den sitter väldigt nära den andra fläkten på lådan...Som jag skrev tidigare tycker jag att det är konstigt att fläkten låter lika mycket när inte cpu´n jobbar som när man belaster den. Brukar det vara så?

Har inte klockat något än, är sugen på att göra det men kan för lite än. Måste läsa på lite först, är det värt det?

Ni får ursäkta om har svamlat lite här, det är lite för tidigt på morgonen för det här känner jag...

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.

//Jonas

Permalänk
Medlem

Bulk innebär att du köper cpu utan kylare och man måste köpa kylare till den.
GPU är grafikkortet...och har själv inte koll på hur everest funkar då jag kör speedfan men det låter som att den klarar av att kolla grafikorts tempen också.
Angående fläkthastigheten på din cpu kylare så kan det vara moderkortet som styr den....beror på hur och var den är inkopplad dock, kolla om du ser nått i manualen.

SpeedFan hittar du här = http://www.almico.com/speedfan.php

Hehe här har jag feber och snorig så det står härliga till så du är inte ensam om svammel så här på morgonen

Permalänk
Medlem

Det låter iofs snarare som att du har lite för dålig cirkulation utav luften i lådan. Om omkringliggande luft är varm så kommer givetvis varvtalet på processorfläkt att öka i hopp om att temperaturen ska minska vilket det iofs inte gör om luften som den kyler med är varm pga dålig inskjutning utav kall och frisk luft. Kontentan är nog att du bör se över in- och utsug utav luften i ditt chassi.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Har laddat ner Speedfan nu och cpu tempen ligger på mellan 34-36,5 grader, det är väl inte så farligt?

Sen står det att Sys Fan ligger på mellan 2500 och 2600 men det står inget på CP Fan...

Men om det nu är dålig cirkulation i burken borde det inte bli bättre då om jag bort sidan på lådan? För det låter precis lika mycket när den sitter där som när den är borta...

Sen har jag som sagt ingen aning om hur mycket ljud är rimligt, men jag hör fläkten även när jag är i ett annat rum...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunnargren
Som jag sa så kör jag med everest men om jag kollar Sensor så står det GPU i stället för CPU, måste jag göra några inställningar i everest för att det ska fungera som det ska? Och hur får jag reda på hur mycket fläkten snurrar? Hittar inte det i everst...Finns det något annat program man kan använda annars?

Kör ett antec miditower solo, sitter en fläkt på baksidan. Kan det vara en 90 mm som sitter orginal? Har en Freezer 64 Pro, om det säger något...förmodar att det är en stock kylare. Dom hade slut på cpu boxarna när jag köpte grejerna så jag fick köpa bulk och köpa till fläkten, får erkänna att jag inte har riktigt koll här. Ska tillägga att jag har monterat cpu fläkten mot baksidan, den sitter väldigt nära den andra fläkten på lådan...Som jag skrev tidigare tycker jag att det är konstigt att fläkten låter lika mycket när inte cpu´n jobbar som när man belaster den. Brukar det vara så?

Har inte klockat något än, är sugen på att göra det men kan för lite än. Måste läsa på lite först, är det värt det?

Ni får ursäkta om har svamlat lite här, det är lite för tidigt på morgonen för det här känner jag...

Tack för att ni tar er tid att hjälpa mig.

//Jonas

jag tänkte bara berätta att GPU temp är ju tempen på graffe kortets processor ....grafic process unit någonting ja vet inte hur det stavas = GPU

kolla lite nogrannare så hittar du även CPU tempen i everest

lycka till

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
jag tänkte bara berätta att GPU temp är ju tempen på graffe kortets processor ....grafic process unit någonting ja vet inte hur det stavas = GPU

kolla lite nogrannare så hittar du även CPU tempen i everest

lycka till

Jo, jag har förstått det nu. Men har inte hittat vart tempen på cpu´n finns, ska inte den finnas under Dator -> Sensor? Men där finns bara GPU och Seagate som är minnnena...

Men om du ser i mitt förra inlägg så har jag hittat tempen på cpu´n och den verkar ju inte vara allt för hög alla fall...

Permalänk
Medlem

34-36,5 grader är perfekt för CPU, ingen fara alls
Min slår mellan 33 idle och 45 full load (nån timmes spelande) och det är helt normalt.

Den fläkten du hör....det är inte grafikortets fläkt som låter?
Dom fläktar som kommer med korten från fabriken kan vara lite högljudda ibland....alternativt kan det vara nått lager som låter i nån annan fläkt...?

Sen det där med att ta bort sidan för att få bättre ventilation...ibland kan det slå tillbaka på en då en fläkt drar luft där den närmast hittar det och har man sidan borta så kan vissa delar i maskinen bli kallare medans andra kan blir varmare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander

Den fläkten du hör....det är inte grafikortets fläkt som låter?

Nu är jag rätt full, så ni får ta dom felstavningar som blir. Nej det är cpu fläkten som låter....och den låter så mycket att jag hör den i ett annat rum 6-7 meter bort vad det blir i decibel har jag ingen aning men det låter rätt ordentligt alla fall.

Som jag skrev tidigare, ska det inte låta mer när man belastar cpu´n? Det samma höga nivvå hela tiden som det är nu...

Om det är nu lagrerna eller vad du skrev, ska inte dom vara rätt fräsch när komponerterna är nu eller?

Tack så länge...Slut sup

Permalänk
Medlem

Hehe hoppas du haft trevligt

Och ne lagren borde inte vara dåliga på nya grejjor, låter som att cpu fläkten går för fulla muggar och inte bara vid belastning som är normalt.
Och låter den in till nästa rum så är det en rejäl fläkt

Kolla i bios om det finns nått du kan ställa med cpu fläkt....procent av verkningsgrad eller nått sånt, för jag tror jag har nått sånt i min bios på abitkortet. Har ställt den på max 60% har jag för mej.

(OBS!detta kan medföra att fläkten inte går för fullt när och om det verkligen behövs så det görs på egen risk och det kan vara nått jag inte är helt säker på att det går att göra men värt att kolla iaf)

Edit = La till lite, nu blir det att krypa i säng, surfar med vinterjackan på här på grund av febern

Permalänk

Hoppas du kryar på dig!

Ska kolla i bios om det går att ställa fläkten, och det är som du säger att den verkar gå på maxspeed hela tiden. Kan jag ha kopplat fel på något sätt, eller kan det vara fel på grejerna jag fick?

Ett problem är att fläktkabeln knappt räcker fram när jag har fläkten vänd mot baksidan. Grafikkortet tar ju sån jävla plats att tvingas klämma kabeln under den, det borde väl ifos inte ha någon betydelse... Hur gör ni andra? Kan ju inte bara vara jag som har det här problemet

Permalänk
Medlem

Har du vänt på CPU fläkten för att få dit kabeln?
Och normalt ska ju fläktkontakten för cpu fläkt sitta uppe runt själva cpu sockeln på moderkortet, så det låter konstigt om du drar den kabeln under graffekortet...?

Permalänk

Ska kolla det bättre när jag kommer hem, som jag sa kanske jag har gjort något fel...Men jag tyckte att det var rätt konstigt att kontakten ska sitta så långt ifrån cpu´n men jag hitter inget annat ställe att sätta den på...

Men fläkten är vänd mot baksidan av lådan och kontakten sitter mot lådans framkant. Kan det finnas två kontakter som man kan sätta fläktkabeln på?

Det är sånt jävla bök att få fast cpufläkten nu när moderkortet sitter i lådan att jag helst inte vill ta lös den i onödan...

Permalänk
Medlem

Försökte kolla bilder online på ditt moderkort men hittar inga bra bilder där man ser layout på kontakter.
Sen om du vänt fläkten så att den suger luften från kylaren kan det resultera i skumma värden och den kan då gå på högvarv, den ska normalt blåsa på kylaren....
Det brukar finnas pilar markerade på fläkten vilket håll den snurrar och vilket håll den blåser för att underlätta vid montering (inte alla som har det men dom flesta)

Permalänk

Som sagt, ska kolla när jag kommer hem. Återkommer då, tack för hjälpen så länge...

Permalänk
Medlem

Re: Hur mycket ska cpu fläkten låta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunnargren
Hej!
Ny här, hur som helst, har nyss plockat ihop en ny dator.

Moderkort: MSI K9NGM2
CPU: AMD 64 X2 4200
RAM: Corsair 6400 2x1 GB
Grafik: Geforce 7900 GTO
Nätdel: Piper 530W ATX

Nu till min fråga. Hur mycket ska cpu-fläkten låta? Plockade ihop datorn i förrgår och då upplevde jag inte att den lät så mycket, men idag så tycker jag den låter rätt mycket. Det enda jag gjort är att jag har snört ihop lite kablar och satte på sidan på lådan.

Som det är nu som lever det om rätt mycket och CPU-användningen är kring 0 % och temperaturen just över 40 grader enligt everest´s program, stämmer ungefär också när jag går in i bios och kollar. Det blir ingen skillnad än hur mycket processorn jobbar, låter lika mycket vid några % som vid ca 50% som är det mesta jag har kommit upp till.

Någon som har något tips, eller är det bara så att man får räkna med att det lever om rätt mycket?

Mvh Jonas

Tja,
det enklaste svaret på frågan är att den skall låta så mycket som du tål att höra!
Jag själv tål inte speciellt mycket. Så jag satte på en 120mm PABST fläkt på min X2 heatpipe CPU-standardkylfläns. Nedvarvad till ungefär halva hastigheten, så att jag knappt kan höra den.

Satte in två nedvarvade 120mm chassifläktar i fronten, och en baktill. Tog upp ett hål i sidan av chassit och fäste ett 75mm plaströr på insidan, som slutar över CPU fläkten. Bytte nordbryggefläkten mot en Zalman passiv kylfläns, som får kylning från den del av CPU-fläkten som sticker utanför CPU- kylflänsen.

Hela kalaset kostade ungefär 330 kronor, och gav mig en dator som jag knappt kan höra om den är på eller av.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Re: Re: Hur mycket ska cpu fläkten låta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Tja,
det enklaste svaret på frågan är att den skall låta så mycket som du tål att höra!

Det är klart att det är så, men eftersom jag inte tidigare (5 år sen sist) byggt ihop en egen dator, så finns ju möjligheten att jag har gjort något fel och att det låter onormalt mycket med de komponenter jag har. Men självkart har du rätt och jag ska köpa till två fläktar till chassits framsida och se över resten av bygget. Men vill ju vilket fall som helst veta att jag har gjort rätt.

Men tack för dina synpunkter

Permalänk
Medlem

Mja,

Har du en X2 4200 med en 80mm fläkt, så får du nog räkna med att den ofta går på fullvarv och låter en hel del när den gör det. (Rätt monterad, texten synlig)

80mm fläktar bullrar litet olika, men alla bullrar väldigt mycket på fullvarv tycker jag. Skall du byta så gör det till en 120mm, som du kör på tex 7Volt.

Såg att du hade en 4200, vill minnas att den inte har heatpipe som standard. Kanske skulle det löna sig att byta till en Ninja eller Zalmanfläns med 120mm fläkt? Om det nu bara är CPU fäkten, som står för det absolut mesta oljudet. Risken är stor att när man tystat det ena, så hörs nästa oljudkälla.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Mja,
(Rätt monterad, texten synlig)

Måste säga att jag är osäker om jag har gjort rätt, men jag tycker inte det går att göra på så många andra sätt än vad jag har gjort. Synd att det inte går att posta en bild här men ska försöka föklara hur det ser ut. Hade alla fall satt cpufläkt kabeln fel, har hittat var den ska sitta nu. Men en fråga då, måste man byta kylpasta varje gång man tar bort cpufläkten? (Nu ska det väl förhoppningsvis inte bli alltför ofta)

Det bildas som en hästsko av fläktarna, längsbak sitter chassifläkten, sen kommer nätagget och cpufläkten är riktad mot chassifläkten. Enda sättet jag annars kan sätta den är att vända den 180 grader men då riktar jag ju fläkten in mot lådans mitt och det kan väl inte vara rätt?

Permalänk

en tyst dator är en bra dator

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Kanske litet begreppsförvirring, det skall vara som en hamburgare...

Underst har du processor-sockeln på moderkortet, i den har du pluggat in CPU'n. Ovanpå CPU har du strukit ut ett tunnt lager kylpasta, ovanpå kylpastan har du placerat kylflänsen, och spänt fast den på sockelns fästen. Ovanpå kylflänsen har du spänt fast CPU fläkten, med texten uppåt (synlig), så blåser fläkten nedåt mot flänsen. El-ledningen ansluter du till moderkortet's kontakt märkt "CPU Fan".
Naturligtvis behöver du inte byta kylpasta om du enbart lossar fläkten.

Chassifläktarna skall monteras så att luftströmmen blir som ett platt "S". 120mm inblås fläkt(ar) nedtill på fronten. 120mm utsugsfläkt(ar) upptill på baksidan. Överst på baksidan har du kraftaggregatets fläkt som oxå skall suga ut luft ur lådan.

Har du dålig chassiventilation så måste CPU fläkten mestadels jobba för högtryck. Har du dessutom en 80mm CPU fläkt, så blir det nog mestadels det oljud du beskriver, när man använder datorn.

Om datorn är påslagen men inte används, så kanske CPU-fläkten ibland reglerar ner i lyckliga stunder. Och det kan bli litet tystare - men till ingen nytta. Eftersom datorn då kan bli ännu tystare genom att du stänger av den!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Dels har ett större problem dykt upp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Men jag vet inte om det har att göra med min motering, var lite osäker på vart jag skulle posta det. Så nu blev det en liten dubbelpost...

Åter till monteringen. Den fläkt som jag köpte (utan att egentligen veta vad jag gjorde) så sitter allting ihop, själva fläkten alltså. Först satte jag dit cpu och sen var det kylpasta redan på fläkten som jag monterade. Fläkten går bara att sätta på två sätt, antingen vänder jag den mot chassits baksida (mot fläkten) eller så vänder jag den in mot mitten av lådan. Går inte att sätta på något annat sätt...

Permalänk
Medlem

Kidnappar tråden lite precis köpt en processorfläkt till min amd x2 4200 men klarar inte få bort den gamla fläkten är en nån typ av plastspak så jag tror jag ska använda för att ta bort den men vågar inte riktigt ta i ordentligt. Så är det nogån som har tips på hur man går tillväga mottages det tacksamt. Den nya fläkten är en zalman cnps9500 am2 så om ni har några installationstips till den så ser jag fram emot dem också.
MVH
En förvirrad mange som är trött på oljudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunnargren
Dels har ett större problem dykt upp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Men jag vet inte om det har att göra med min motering, var lite osäker på vart jag skulle posta det. Så nu blev det en liten dubbelpost...

Åter till monteringen. Den fläkt som jag köpte (utan att egentligen veta vad jag gjorde) så sitter allting ihop, själva fläkten alltså. Först satte jag dit cpu och sen var det kylpasta redan på fläkten som jag monterade. Fläkten går bara att sätta på två sätt, antingen vänder jag den mot chassits baksida (mot fläkten) eller så vänder jag den in mot mitten av lådan. Går inte att sätta på något annat sätt...

Du kar tydligen en kylare där kylfläns och fläkt är fast ihop-monterade från tillverkaren.

Om du läst mitt tidigare inlägg så skall luftflödet i lådan vara som ett "platt S" sett från sidan av lådan. Luften skall sugas in nedtill, framtill och blåsas ut baktill upptill. Processorfläkten sitter ju på mitten av "S:et" och skall alltså hjälpa till att blåsa bakåt eller uppåt.

Om du lossar kylaren från processorn, så skulle jag ta bort den gamla kylpastan och sätta på nytt. Åtminstone på en X2.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Som det är nu så blåser fläkten bakåt.

Genom att allt sitter ihop, det var därför jag frågade om man måste sätta på ny kylpasta när jag har tagit lös fläkten. (vilken svenska...)

Ska ner på stan idag och köpa 2st 120 mm fläktar till fronten. Kör med everest nu och jag tycker inte det stämmer med tempen, nu ligger den på ca 36 grader men HD går lite varmare. Såg att du hade skrivit svar på mitt andra inlägg också. Har intstallerat om datorn nu och allt flyter på som vanligt, förutom att bios hänger sig och det känns inte helt bra. Har gjort ett HD test och vad jag har fått fram så ska det inte vara något fel på HD, men jag är inte säker. Kan posta loggen från det när jag kommer hem, så får nån som förstår sig på det lite bättre kolla. Men när jag bara kunde gå in i felsäkert läge så tyckte jag cpu låg på 45 men jag är osäker på att det var ett riktigt resultat...

Fick svar nu att jag skulle byta kylpasta nu såg jag...Får köpa ny kylpasta då också...(: