Adobe överväger stämma Microsoft

Permalänk
Melding Plague

Adobe överväger stämma Microsoft

Adobes CEO Bruce Chizen säger att Adobe är beredda på att dra Microsoft inför rätta på grund av det nya dokumentformatet XPS som stöds av Windows Vista och Office 2007. Adobe hävdar att Microsoft utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden.

Läs nyheten: Adobe överväger stämma Microsoft

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men ändå microsoft kanske gjort systemet men men vart sånt tjafs förut.

Permalänk
Medlem

Adobe hävdar att Microsoft utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden.

Det är ju första gången också

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Adobe hävdar att Microsoft utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden.

Det är ju första gången också

tänkte skriva exakt samma sak

Permalänk
Medlem

Tja, fallet lär inte ogillas iallafall...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

JAJAJA allt och alla som är emot lillamjukisen är toppen!

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk
Medlem

Låter som Adobe är lite rädda för att tappa sin "dominerande ställning på marknaden". Allt som är "digitalt tryck" använder ju sig av PDF idag.

Permalänk
Medlem

Tycker det bara är löjligt att stämma dem p.g.a deras dominans på marknaden.

Lite som om bengt-åke's designfirma skulle stämma Koeningsegg bara för att Koeningsegg inte väljer bengt-åke's design på ratten...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Tycker det bara är löjligt att stämma dem p.g.a deras dominans på marknaden.

Lite som om bengt-åke's designfirma skulle stämma Koeningsegg bara för att Koeningsegg inte väljer bengt-åke's design på ratten...

ja Königsegg är ju som bekant för alla den marknadsledande supersportbilstillverkaren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja Königsegg är ju som bekant för alla den marknadsledande supersportbilstillverkaren.

Haha, kanske inte, men bengt-åke's designfirma är inte så stor den eller.
Även om det kanske är en blek jämförelse så finns det likheter i bägge uttrycken. Bara för att jag är ett mindre företag så förbihåller jag mig inte rätten att stämma större företag som vägrar använda min produk.

Nu är ju detta spekulationer och det kan ju vara så att det fanns ett kontrakt mellan bägge parter och då är det inte samma sak.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag XPS verkar vettigt och med brett stöd så lär det nog bli smidigare att använda än PDF i alla fall.

Har ingen sympati med adobe i alla fall, acrobat reader är ingen höjdare även om det blivigt bättre på sistone.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Själv tycker jag XPS verkar vettigt och med brett stöd så lär det nog bli smidigare att använda än PDF i alla fall.

Har ingen sympati med adobe i alla fall, acrobat reader är ingen höjdare även om det blivigt bättre på sistone.

PDF är väl ett öppet format. Testa Foxit Reader istället (länk i min signatur).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
PDF är väl ett öppet format. Testa Foxit Reader istället (länk i min signatur).

Håller med, Foxit är riktigt bra, och snabb Var lite skeptisk i början, men nu är det nästan en vital del av varje nyinstallation

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Jäklar adobe, nu när microsoft gör något litet för att förbättra det för oss konsumenter som hellre vill köra opensource än dyra adobeprodukter

Permalänk
Medlem

yeahman: finns ju opensource till pdf filer så vad klagar du på? ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
PDF är väl ett öppet format. Testa Foxit Reader istället (länk i min signatur).

Jo, man tycker att det borde finnas vettiga program för PDF.
Har foxit reader installerat men det är mer till besvär än nytta.

Foxit reader är inte mycket snabbare än de nyare versionerna av acrobat reader och funktionaliteten brister. Verkar inte klara av allt som PDF standarden har.

Sen är skriv-ut funktionen kass (försökte skriva ut ett kvitto från komplett t.ex. - helt oanvändbart (verkar vara vissa bilder den har problem med)).

Hela poängen med PDF är ju för att få ett dokument som motsvarar den som författaren producerade. När man inte kan lita på att så är fallet måste man ju ändå dubbelkolla varje gång i acrobat reader och då är det bara till mer besvär än nytta att ha foxit.

Sen gör det inte bättre att den maskerar sig som Acrobat Reader 7 så när man tror att man ska välja en riktig läsare så öppnar foxit den i alla fall.

Det enda positiva om foxit är att det inte behöver en installation, det är få program som är så och jag förstår inte varför. Men det respekterar jag väldigt mycket.

Min brasklapp blir att jag nu såg att jag har en lite äldre version, ska testa senaste men har inte höga förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Tycker det bara är löjligt att stämma dem p.g.a deras dominans på marknaden.

Lite som om bengt-åke's designfirma skulle stämma Koeningsegg bara för att Koeningsegg inte väljer bengt-åke's design på ratten...

Du missade dock en av dem största skillnaderna.. Koenigsegg säljer inte miljontals bilar och dem som säljs, säljs endast till dem som verkligen har pengarna. Microsoft säljer till en betydligt större skara och därför påverkas alla andra företag mycket hårdare än bengt-åkes lilla firma. Dessutom skulle jag tro att den som köper en så pass dyr bil sällan kräver mer av den så han skulle köpa till massa saker. Däremot vill man säkerligen göra det om man har ett Windows Vista. Ett OS utan andra program har få personer nytta av..

Microsofts drömscenario skulle jag tro är att dem kan ersätta alla andra program som finns ute idag med sina egna välkostande program och att ingen annan utom dem själva skulle kunna göra program till deras system.

Permalänk
Medlem

Det löjligaste i det här är kanske att Adobe gnäller, som har varit det kanske mest monopolistiska företaget i mannaminne. Varför är Acrobate Reader gratis? Kan det ha att göra med att man kränger ut Creative Suite till nästan samtliga företag till det facila priset av runt 20K?
Adobe har dominerat marknaden på både PC och Mac-sidan i snart 20 år, och nu gnäller man för att MS vill göra egna alternativ?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Licensproblem? Jag trodde pdf var open-source? Sen att man normalt inte kan spara formulär data på pdf:er stör mig duktigt. Är detta något som ska funka bättre i XPS? Kommer man kunna skapa och läsa XPS utan massa extra dyra program?

Permalänk
Medlem

att ms försöker utnyttja sin monopolställning är väl inget nytt. programvaruleverantörer/Eu blir sura och försöker stämma. Jag gillar inte heller ms strategier men poängen är att INGEN verkar vilja göra något konstruktivt åt saken. vad jag vet så finns det ingen version av photoshop för linux. även om man kan få igång det är det kanske inte det mest problemfria projektet för en normalanvändare.. Företag samarbetar överallt för att skapa nya standarder för lagringsmedier och dyl, varför är inga intresserade av att skapa en plattform som kan konkurrera med microsofts? eller att göra Linux till ett mer användbart format för dem som inte är så intresserade av datorn mer än som redskap? Detta skulle göra att ms inflytande minskade och tvinga dem skapa bättre produkter samtidigt som möjligheterna att välja för konsumenten blir större. finns säkert någon här som har något smart svar på det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
att ms försöker utnyttja sin monopolställning är väl inget nytt. programvaruleverantörer/Eu blir sura och försöker stämma. Jag gillar inte heller ms strategier men poängen är att INGEN verkar vilja göra något konstruktivt åt saken. vad jag vet så finns det ingen version av photoshop för linux. även om man kan få igång det är det kanske inte det mest problemfria projektet för en normalanvändare.. Företag samarbetar överallt för att skapa nya standarder för lagringsmedier och dyl, varför är inga intresserade av att skapa en plattform som kan konkurrera med microsofts? eller att göra Linux till ett mer användbart format för dem som inte är så intresserade av datorn mer än som redskap? Detta skulle göra att ms inflytande minskade och tvinga dem skapa bättre produkter samtidigt som möjligheterna att välja för konsumenten blir större. finns säkert någon här som har något smart svar på det..

Vad är meningen med att välja ett opertivsystem gratis, och sedan installera ett av de mest överdrivet prissatta programmen i världshistorian?
Då kan man ju hellre köpa Windows Vista, och installera Open Office och Gimp, och därmed spara 15K?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

sa inte att det nödvändigtvis var tvunget att vara gratis, men de skulle ha mer kontroll över den plattformen, samtidigt som det skulle ge konsumenterna något att välja mellan. konkurrensen skulle driva fram bättre produkter och vi skulle i större utsträckning kunna bestämma i vilkens ficka våra pengar hör hemma.

valmöjligheterna som finns idag är egentligen skrattretande med tanke på pc formatets spridning. Just nu finns det inget bra val om man inte är beredd att offra en hel del möjligheter eller besitter kunskap som 98% av pc användarna saknar

Permalänk
Medlem

Fast poängen är kanske att Adobes produkter varken är billigare eller ger mer kontroll än vad t.ex. MS tillåter.
Som det låter just nu, så stöder folk här i tråden Adobes agerande, p.g.a. att MS skulle vara världens hemskaste företag, men det jag menar på, är att Adobe fasen inte är ett strå bättre.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

nä, dom är lika goda skåpsupare båda två..

hoppas Adobe och Microsoft stämmer skiten ur varandra fram och tillbaka så de försvinner i sotgången för gott och låta Julens glada GNU-skap spridas över världen med Linux-Tomtens hemsnickrade vagn i släp packad med öppna standarder till alla.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att ISO (standardiseringsorganisationen) håller på med att ta fram ett dokumentformat men M$ fick/ville inte vara med och leka. så M$ skapade XPS... finns det inte någon dell som heter xps...........

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nitram
finns det inte någon dell som heter xps...........

En serie bärbara och stationära datorer. Så, ja.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Själv förstår jag inte vitsen med PDF, och nu kommer microsoft med någon form av PDF kopia?

Onödigt tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Själv förstår jag inte vitsen med PDF, och nu kommer microsoft med någon form av PDF kopia?

Onödigt tycker jag.

Har du något annat bra format för att publicera alla dokument på ett snyggt sätt?