Permalänk

Montering av AM2 processor.

Hej.

Denna ska beställas(inte till mig):
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321515

Själva paketet ska vi inte prata om!!

Det jag undrar är helt enkelt om det är ågot speciellt man ska tänka på vid själva monteringen av CPU:n.
Jag har tidigare bara byggt Socket A datorer och har annars köpt färdiga nyare datorer.

Athlon XP har nju inte någon IHS men det har ju Spempron64, ska man ha kylpasta på hela den då eller?(jag kan det där med kylpasta, att det ska vara jätte tunt och så, har gjort många processorbyten)

När ,man monterar kylaren på en Socket A så måste man ju vara väldigt försiktig och noga så att den kommer på rakt och allt så att dte inte blir core crusch.
Hur är det med AM2 processorerna?

Om ni har någfora övriga tips så skriv dem gärna

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Core crush behöver du inte oroa dig för med heatspreadern där. Bara att lägga i cpun, och dra på kylaren.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

okej, tack.

om du vet hur det var på Socket A kularna så vet det du en metall bygen som man skulle hakapå en grej på moderkortet, hur ser det ut idag? är det någon liknande?

(måste bara säga att jag tycker att konstrucktionen av hur man satte dit Socket A kylarna var mycket dålig, många kulares bygel är väldigt lätt att "glida av" och slinta till med skruvmejseln net i moderkordets viktiga kretsar som sitter preics brevid processorn!)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Boxed kylaren sätts i en plastram som sitter på moderkortet, plastramen sitter sedan i 2 eller 4 hål(kommer inte ihåg hur det är exakt på am2) genom moderkortet.
När kylaren är på plats så drar du i en liten spak som spänner kylaren om jag inte minns helt galet, var ett tag sedan jag hade min stock kylare på.
Så enkelt att en badanka klarar det.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

okej, tack så mycket för hjälpen (det som datorn ska användas till så behövs inget annan än en stock kylare)

det jag tänkte på var så om det är typ vanliga skruvar som man skulle srkuva dit (som det brukar vara på icke stock kylare) så att man kunde dra åt för hårt.

men det här verkar väldigt enkelt

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Det är rejält mycket enklare än socket A iaf.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

men var inte rädd för att ta i när du spänner fast den, det är ett grymt bra mostånd i dom (iaf den jag hade), trodde ju nästan till hundra procent att jag skulle paja den när jag tog i så grovt,

Permalänk
Medlem

Dessutom är det redan kylpasta på stockkylaren och man får inte glömma ta bort skyddsplasten på kylflänsen. Jag har monterat ett par datorer med stockkylaren och den funkar helt utmärkt med original kylpastan. Håller med om att man behöver ta i ganska hårt för att spaken ska snäppa fast.

Sempron är dessutom en sval processor så man kan med fördel sänka varvtalet på fläkten ganska mycket (går ibland i bios med vissa moderkort).

Permalänk

okej, tack, det var bra att veta att det redan är kylpasta på kylaren

okej, nja men jag tror inte att ljudnivån skulle bli något "problem" där datorn kommer att användas precis

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G