Permalänk
Medlem

Köpråd Asus F3JP-AK031M

Jag är på jakt efter en ny bärbar som skall fungera som lite allt i allo, t ex till att se på film när jag är ute och reser och allmänt slösurfande hemma i soffan. Om de sedan går att spela lite spel på den så är de bara positivt.

Här är en kort specifikation på datorn:

Processor - Intel Core 2 Duo T7200 / 2 GHz

RAM - 2 GB (installerad) / 2 GB (max) - DDR II SDRAM - 667 MHz ( 2 x 1 GB )

Hårddisk - 160 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm

Optisk lagring - DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM

Display - 15.4" TFT aktiv matris 1680 x 1050 ( WSXGA+ )

Grafikstyrenhet - ATI Mobility Radeon X1700 med upp till 512 MB HyperMemory - 256 MB

Priset på denna datorn är strax över 17 000 kr hos IT Service.

Nu till lite frågor:

1. Vad tror ni om den här datorn? Kommer den att stå sig bra i ca 2år?
2. Hur är kvalitén på Asus?
3. Några erfarenheter kring IT service?
4. Någon annan dator som ni skulle vilja rekommendera mig?

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Ahh skit, den verkar King! Har en F3ja och den har funkat fint i två måndader nu och jag var helnöjd ända tills jag såg F3jp:n...

Visa signatur

[ Bärbar ] [ Asus F3Ja :: CoreDuo T2400 :: 2048 Mb :: 120 Gb :: Ati Mobility Radeon x1600 256 Mb :: Vista Ultimate 32 bit]
[ Stationär ] [ Cooler Master Elite :: Xilence 480 W :: Asus M2N-MX nForce 430 :: Athlon64 X2 3800+ :: Scythe Ninja :: 2048 Mb :: Radeon x1950xt 256 Mb GDDR3 :: 160 Gb + 500 Gb :: Vista Ultimate 32 bit + XP :: HP W2207 ]

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326674

Är den bra?
vad gör den bra o.s.v?

Permalänk

Uppföljning på denna tråd?

Någon som har ovanstående dator?

Någon som sett den i verkligheten?

Hört något om den?

Jag ska köpa laptop om en dryg månad och denna har just allt jag vill ha, och det till ett pris som är okej. Vill dock inte köpa grisen i säcken...det vore betryggande med positiv bekräftelsen från någon som provat den.

Det enda jag egentligen oroar mig för är att fläktljudet ska vara högt (en av mina största farhågor vid detta inköp).

Tacksam för svar!

CB

Permalänk
Medlem

Hoppsan min gammala tråd lever ser jag.

Nu är det så att jag har faktiskt beställt jut den har datorn. Jag hoppas på att få den någon gång denna vecka och efter det kan jag återkomma med en liten mini recension.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XEA
Hoppsan min gammala tråd lever ser jag.

Nu är det så att jag har faktiskt beställt jut den har datorn. Jag hoppas på att få den någon gång denna vecka och efter det kan jag återkomma med en liten mini recension.

Lovely att höra, släng gärna upp lite bilder om du orkar samt glöm inte att ta upp fläktljud är du snäll.

Om du skriver den recensionen i en nyskapad tråd kan du väl länka till den i den här tråden så man hittar snabbt o lätt.

Tack & Peace!

CB

Permalänk

Släng gärna upp lite resultat i benchmark åsså så man får en helhet på hur den står sig mellan andra modeller.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en fin dator, synd att batteriet förmodligen sticker ut där bak....känns klumpigt och fult. Fina specifikationer annars

Visa signatur

;-D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ank4n
Verkar vara en fin dator, synd att batteriet förmodligen sticker ut där bak....känns klumpigt och fult. Fina specifikationer annars

Håller med dig om det, har sett lite bilder och den ser schysst ut utöver just det att batteriet sticker ut med någon centimeter. Har dock bestämt mig för att strunta i det då prestanda vs pris är så pass bra och passar mina krav. Avvaktar intryck från någon som köper den, men låter det bra så slår jag nog till.

Edit: Hittade några bilder via google, är en Asus som enligt uppgift har samma design men den på bilden har helt andra specs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XEA
Hoppsan min gammala tråd lever ser jag.

Nu är det så att jag har faktiskt beställt jut den har datorn. Jag hoppas på att få den någon gång denna vecka och efter det kan jag återkomma med en liten mini recension.

Är du nöjd med köpet?

Permalänk

Jag har en fråga till er som kan nått om bärbara datorer.

Jag har tittat på en ASUS F3Jp med samma spec som rubriken.

Jag har aldrig tidigare varit intresserad av bärbart men på sistonde har jag blivit lite små intresserad.

Det jag vill få ut av datorn är helt enkelt allt som en stationär kan, men i ett bärbart format. Så jag såg denna dator och tyckte att den speccen såg nästan okej ut

Men när jag läser om datorn så är det mycket som är oklart för mig.

Grafikkortet tex ATI Mobility Radeon X1700 med upp till 512 MB HyperMemory - 256 MB

Kan man jämnföra det med nått annat kort på den Stationära sidan ?

Cpun: Core 2 Duo T7200 2 GHz ... Vad menas med det ? på den stationära sidan finns det ju 6700 som högst om jag förstått rätt.

Det jag vill veta är helt enkelt om det som står är exakt vad man får eller om det ska tolkas på ett annat sätt jämtemot en stationär.

Jag kan det mesta om vanlig stationär hårdvara så det är bara å svara på. Inga super simplifierade förklaringar behövs

Visa signatur

Aint that enough ?

Permalänk
Inaktiv

det du kan göra är ju att titta på 3D mark, o liknande tester som uppfyller dina krav. Jämföra mellan den bärbara du är intresserad av och kolla på tabellerna på www.tomshardware.com för att se vad det motsvarar i stationär

Permalänk
Medlem

Har en f3j-p. Fick den för en vecka sedan. 4200+ i 3dmark 05. Kan köra quake 4 m.m på alllra högsta inställningarna, inte testat fler spel än. Är nöjd med alla funktionerna, skärmen är mycket bra med grym skärpa. Angående batteriet så har någon som påstod att batteriet sticker ut rätt! MEN, dock 1,5 cm på baksidan av datorn, syns knappt. Kort och gott, ett bra köp!

Visa signatur

qubban

Permalänk

I mina öron låter 4200 lite för den hårdvara som ska sitta i datorn. Men det kanske är så med bärbara. i dont know ?

Hur är den förövrigt i kvaliteten. Upplevs den som plastig ?

Visa signatur

Aint that enough ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qubban
Har en f3j-p. Fick den för en vecka sedan. 4200+ i 3dmark 05. Kan köra quake 4 m.m på alllra högsta inställningarna, inte testat fler spel än. Är nöjd med alla funktionerna, skärmen är mycket bra med grym skärpa. Angående batteriet så har någon som påstod att batteriet sticker ut rätt! MEN, dock 1,5 cm på baksidan av datorn, syns knappt. Kort och gott, ett bra köp!

Hur tycker du fläktljudet är, eller ljud överhuvudtaget? Vid vanligt användande (surfa, kolla film etc)? Vid spel?

Hur känns byggkvaliten? Nått speciellt du stör dig på med datorn?

Tacksam för lite mer info innan ev köp

mvh
CB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corkybucek
Hur tycker du fläktljudet är, eller ljud överhuvudtaget? Vid vanligt användande (surfa, kolla film etc)? Vid spel?

Hur känns byggkvaliten? Nått speciellt du stör dig på med datorn?

Tacksam för lite mer info innan ev köp

mvh
CB

Fick hem datorn i fråga för lite drygt en vecka sen. Medföljer program där man kan köra datorn i olika lägen tex:
Batterysaving
Quiet Office
DVD
Game
High performace

Vid DVD, Quiet Office och Batterysaving så är ljudnivån väldigt låg ett lågt susande bara om man lyssnar nogrannt.
Vid Game och High performace låter den lite mer, som en stationär ny standarddator kanske.

Verkar som att datorn ställer in prestandan på datorn på de komponenter som används vid just det läge man har i.

Är förvånad över kvaliten på laptopen, väldigt bra.

Enda som stört mig hittills är att ljudutgången sitter på framsidan av datorn, men det kanske den gör på andra laptops också.

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Avstängd

men är den värd hela 17000kr ?

säkert en bra laptop, men för 17k vet jag inte. finns i sånnafall andra som är bättre för 17k. det är först o främst grafikkortet som blir lite väl dyrt, x1700 är inget superkort direkt, ett vanligt klass2 kort som får ca 4000 i 3dmark05. för 17k ska man få ett bättre kort.
kolla xi1546 för 15k, där får man iallafall ett x1800, som är bra mycket bättre. eller Dell 9400. (om du nu kan ta 17" ).

lycka till.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Vid DVD, Quiet Office och Batterysaving så är ljudnivån väldigt låg ett lågt susande bara om man lyssnar nogrannt.
Vid Game och High performace låter den lite mer, som en stationär ny standarddator kanske.

Verkar som att datorn ställer in prestandan på datorn på de komponenter som används vid just det läge man har i.

Surrar din fläkt oavsett vad du kör för applikationer när du har på "Game" eller "High performance"? Min A6Ja med x1600 surrar endast när jag gör något krävande.

Citat:

Enda som stört mig hittills är att ljudutgången sitter på framsidan av datorn, men det kanske den gör på andra laptops också.

Det var det som fick mig att välja en A6 istället för en F3, designen på chassit är mer logisk på A6-serien, där sitter ljudutgången på sidan bland annat.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
men är den värd hela 17000kr ?

säkert en bra laptop, men för 17k vet jag inte. finns i sånnafall andra som är bättre för 17k. det är först o främst grafikkortet som blir lite väl dyrt, x1700 är inget superkort direkt, ett vanligt klass2 kort som får ca 4000 i 3dmark05. för 17k ska man få ett bättre kort.
kolla xi1546 för 15k, där får man iallafall ett x1800, som är bra mycket bättre. eller Dell 9400. (om du nu kan ta 17" ).

lycka till.

För det första så kostar datorn 15800:- på det billigaste stället.
För det andra tror jag inte att du kan hitta en dator med bättre specifikationer till det priset. Och nu räknar vi inte med 17"-laptops.

Visa signatur

Core 2 Duo T7200, 2048MB 667mhz, ATI x1700

Permalänk
Medlem

-------------------------------------------------
[B]För det första så kostar datorn 15800:- på det billigaste stället.
För det andra tror jag inte att du kan hitta en dator med bättre specifikationer till det priset.
-------------------------------------------------
Jag håller med att man inte hittar en bättre lapptop i den prisklass med samma spec. Kollar man på Pricerunner så står den först (billigast) bland de datorer med samma innehåll. På elgiganten kostar en dator med denna
cpes 24.ooo riksdollars, o den kallade de som värsting.
Jag är ute efter en F3JP sedan ett tag, men den är inte lätt att få tag på. Flera affärer har sagt att de kommer att få leveransen närmare slutet av december06.

Såg ingen ställe som har den pris som nogån skrev här(15800:-).
Gärna tipps om det:)

Finns det LightScribe på dvdn hos F3JP ? det fanns på V1J som jag kollade innan. Light Scribe är ett teknik som gör att man kan på kompatibla skivor göra "printade" bilder

Ni som har F3JP. Hur är kvalitetkännsla gemfört med Acer och HP??

Permalänk
Medlem

Tja!

Beställde min F3jp AS032m (inte riktigt samma spec.) från komplett igår och fick sms imorse att jag kunde hämta ut den

Återkommer ikväll med lite bilder och recension!

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Tja!

Beställde min F3jp AS032m (inte riktigt samma spec.) från komplett igår och fick sms imorse att jag kunde hämta ut den

Återkommer ikväll med lite bilder och recension!

Låter fint det...hojta om du får några funderingar under uppstarten.

Bra köp!

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anderna
Tja!

Beställde min F3jp AS032m (inte riktigt samma spec.) från komplett igår och fick sms imorse att jag kunde hämta ut den

Återkommer ikväll med lite bilder och recension!

Nå min herre, hur har det gått sen du hämtade ut datorn?

/nicke nyfiken...

EDIT: Jag börjar nästan bli lite orolig. Den här datorns specs för priset i kombination med så få, nästintill obefintliga, ägarutlåtanden om den... Vet att den varit slutsåld på många håll men nu finns den ju i lager hos flera butiker.

Flera som i denna tråden skrivit att de hämtat hem en, men inte mycket till omdöme har lämnats...