Permalänk
Medlem

512 > 4096 RAM

jo, det är så att jag ska skaffa nytt ram minne för 512 ram är rätt kast nu, men jag undrar om jag kommer märka mycket skillnad från 512 till 4 gigs av ram och i så fall vad för någon ?

sen kollade jag även på ny cpu vad skulle vara bäst,
AMD 64bit 4000+
Amd 64bit x2 4200 / 4400 / 4600
Eller en AMD opteron

Tack på förhand

Permalänk

Om du har klarat dig tills nu på 512MB minne så tror jag inte att 4Gb är din grej, betydligt billigare med 2GB och du kommer märka en rejäl skillnad som det är, ännu mer är helt i onödan för dig som det verkar.
Som processor vet jag inte, beror lite på vad du använder datorn till... Dubbla kärnor kan ju vara kul, men det är en snabb enkelkärna med (och billigare), Opteron om du ska överklocka eller undervolta hur som.

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

saken är att jag får 4 gigs ram gratis, det är inte så att jag köper det
det ända jag skulle köpa själv vore ett nytt mobo för att klara av 2000buss hastighet eftersom min bara tar 1000 som max för tillfället. Eftersom jag håller på mycket med webdesign,3d design,kodning osv så brukar jag ha minst 2-3 program hela tiden så tänkte jag då att dual kärna kanske skulle passa bättre än en vanlig enkel kärna och snabbare, men så hörde jag också att för att spela vissa spel så va man tvungen att ställa om kärnorna så att den kör på endast en kärna, vet ej om detta är sant bara hört det. sen va de nåt om AMD Dual-Core Optimizer (finns på amd's websida).

Permalänk
Hedersmedlem

Vissa spel har problem när windows kan låta spelets process exekvera på olika kärnor när det får sin time-slot.
Man ställer in affinity (så det tvingas att alltid köra på en specifik kärna). Tror jag sett program som gör det åt en så man behöver inte tabba ut för det. Tror som sagt, har inte dual core själv. 3D-design, vilket typ menar du då? 3DS Max och sådana tar ju nytta av dual core (eftersom de har flera arbetstrådar).

För en vanlig speldator idag så 2GB att rekommendera, men över det så minskar nyttan.
Kör du dessutom 32-bitars OS så får du inte ut alla 4 GB eftersom en del av adressutrymmet utnyttjas av andra enheter (memory mapped I/O). 3,5 GB tror jag det brukar vara.
Vem fasiken ger bort 4 GB minne? Vilken typ? Idag med dyrare minnen så är det ju värt en hel del. Jag antar det är 4x 1GB?, skulle det vara 2x 2GB är det ju ännu dyrare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ahh ok, så man måste starta spelet först innan man ändrar om till en kärna? har det nån negativ effekt att köra på 1 kärna typ mindre presanda? skulle även prestandan öka i spel som klarar av dual core ?
Ja, jag arbetar mycket med 3ds max/c4d/bryce/maya osv sen till webdesign är det Photoshop/dreamweaver/flash osv

Jag kör 32bit xp än så länge, inte orkat uppdatera till vista eller 64bit xp hörde att alla drivrutiner inte funkar där än och inte heller alla program för den delen.Tänkte köra vid Vista senare när mitt G80 kort kommer.
Det är Crucial 2x 2gigs

Permalänk
Medlem

kör du Athlon64 system 939 eller AM2? i så fall är 1000Mhz fsb samma som 2000Mhz. bussen är altid på 200Mhz sedna med en multiplicerare oftast 4x för ädre kort eller 5x för nyare sedan är det så att bussen är full depluxe bilket betyder att den kan skicka liak mycket båda hållen men inte det dubbla å bara ett håll även om den hade önskat det så att säga. Så vid ett otpimalt tillfälle där bussen behöver skicka lika mycket som den tar i mot så kan full deplux ge en boost. blir lite som 1000mhz fsb en åt var hål typ.

Därför en del skriver 800mhz fsb eller 1600Mhz eller 1000Mhz fsb eller 2000mzh på A64 system. men spelar midnre roll även ett 939 system där det strå 800mhz fsb kan ta en processor som klarar 2000mhz ända det betyder är att moderkortet har en max htt multiplicerare på 4x och processorn har max 5x men kan köra allt ner till 1x. Så har du ett athlon64 moderkort för socket 939 tex så kan du nog rätt lugt uppgradera till en ny 939 proppe.

Permalänk
Medlem

939 system, på mitt mobos hemsida står det FSB 1000 MHz (2.0GT/s), Hyper-Transport Technology så alltså skulle de gå att köra en x2 64 4600+ cpu på den? Jag kollade runt på olika dator sidor så stog de Max busshastighet 1000 på vissa och sen 2000 på en annan, så jag blev lite förvirrad.

Moderkortet jag tänkte skaffa va Asus a8n 32x SLI Deluxe Nforce4.
http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=226&model=744&...

EDIT: juste, kom precis på.. Jag satt å kollade i CPU-Z så gick jag till minne så står de Frequency 166.7 (vilket skulle bli 333mhz)
Men saken är att min 512 ram stick är ddr400, borde den inte då köra 200 i frequency?eller måste jag leka i BIOS för det? inte för att det spelar SÅ stor roll för mig nu eftersom jag ska sätta in mitt nya ram när det är här men skulle vara lite tråkigt om de körde 166.7mhz med när det klarar 200.
Link << där finns en bild på hur det ser ut i CPU-z

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ownz
ahh ok, så man måste starta spelet först innan man ändrar om till en kärna? har det nån negativ effekt att köra på 1 kärna typ mindre presanda? skulle även prestandan öka i spel som klarar av dual core ?
Ja, jag arbetar mycket med 3ds max/c4d/bryce/maya osv sen till webdesign är det Photoshop/dreamweaver/flash osv

Jag kör 32bit xp än så länge, inte orkat uppdatera till vista eller 64bit xp hörde att alla drivrutiner inte funkar där än och inte heller alla program för den delen.Tänkte köra vid Vista senare när mitt G80 kort kommer.
Det är Crucial 2x 2gigs

Bara enkeltrådade spel. Flertrådade har ju naturligt att de ska kunna köras på flera processorer samtidigt.
[enkeltrådade] Någon prestandaförlust ska det inte bli, det hade ju inte kunnat köras snabbare ändå om det fått hoppa mellan cpu:erna.
Men alltså problemen har sin lösning, man lägger in några patchar osv, det är det viktiga. Sen om något spel har specifikt problem går det att söka och säkert ordna det.
Med 3d-modelleringsprogrammen så här ju dual core som hand i handsken. Renderingen bör (teoretiskt) vara dubbelt så snabb (för samma mhz).

Vista finns i 32-bitars och 64-bitars. Men det är sant att vissa produkter fortfarande inte klarar ens 32-bitars.

Man har börjat snacka om en ny benämning. Hz anger ju hur många impulser en oscillator ger (på bussen). Men DDR, quad-pumped osv skickar ju flera gånger per klockpuls. Då brukar det kunna kallas Transfer. Som du såg var det 2.0GT/s. Eller utskrivet 2.0 GigaTransfer/s. (MegaTransfer finns ju också såklart). Hur en Hertz relaterar till en Transfer beror på bussen osv (kan vara 2, 4 osv).

Kolla ditt bios för divider (ratio) på dina minnen. De verkar vara nedlåsta till 166 mhz.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo jag kollade runt lite de fanns mycket hjälp för många spel om man hade problem i dom med dual cores, så det är bra ialla fall. Hörde också att dual cores borde vara snabbare i 3d program så det blir nog en dual core cpu för mej då, Har kollat på några redan. blir väl antligen en 4600/4800 skulle jag tro, hur stor skillnad tror du att det är mellan en 4600 och 4800 pris skillnaden är runt 450-600kr (Brors på vart jag tänker köpa den) men båda har 2.4ghz..

AMD Athlon 64 X2 4600+ / 2.4 GHz processor

AMD Athlon 64 X2 4800+ / 2.4 GHz processor

då om jag har förstått det där rätt om hz och GT/s så BORDE det gå att köra med en av dom CPU:erna som jag skrev ovanför.

ok, får väl kolla det nästa gång jag startar om. tack än en gång.

Edit: kollade i Biosen, Ram saken stog på AUTO men de fanns fler alternativ om jag trycker så får jag fram ddr-Någonting,ddr333,ddr400 och sen bara Auto men jag fattar inte varför den står på auto då

Permalänk
Hedersmedlem

DDR400 kan du ställa in. 200MHz - 400MT/s. Sen beror det på bussbredden hur många MB/s det blir på det (förtydligar lite så ingen förväxlar MT och MB).
Som jag minns är det mer cache i 4800+. Hur mycket det gör beror på programmen och jag har inget bra svar.

Eftersom kärnorna kan köra varsin tråd och raytracer och allmänt renderingen i ett 3D-modelleringsprogram är ett upperligt ("lätt") problem att dela in i flera arbetstrådar så är det bra med dual core.
I spel så kan det vara någon kärna som får ta hand om grafik, någon fysik osv. Det är nog svårt att få det balanserat, lite kraft går till spillo om här och var. Så man uppnår inte 2x prestanda på en dual core med ett flertrådat spel.

Det är inte bara att det "BORDE" gå, det ska gå. Du har helt rätt hårdvara liksom. Inget tvivel om det. Står ju att det stödjer X2:an på ASUS-hemsida också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG