Överklockning resulterat i död skärm...

Permalänk

Överklockning resulterat i död skärm...

Testade att överklocka min amd+3500 och mina twinmos 512x2, tills jag råkade klocka processorn för högt (tror jag). Efter bios - omstart så gick aldrig skärmen igång. Alla fläktar går igång men det kommer ingen bild.
Jag var dum nog att försöka överklocka utan mer kunskap, så jag antar att processorn inte får tillräckligt med ström (volt) så den inte går ingång...
(Hör även hårddisken jobba...)

Om det nu är det som är problemet, hur löser jag det? kommer inte ens in i Bios eftersom skärmen alltjämt är svart?

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem

du gör en clear cmos, googla det eller kolla i ditt moderkorts manual... sen ska allt funka igen

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk

Okej, jag fixat, har bara CPU klockad till 2.4ghz nu. Klockar jag högre så krånglar windows vid start, behövs det mer volt då? hur mycket?

Då undar jag, hur mycket kan man klocka minnena? har twinmos dual kit (2x512)
Ska inte klocka max utan till snäppet bättre, vad är det jag ska ändra i bios?

Om jag kommer ihåg rätt fanns dessa olika alternativ:

Memclock?
CAS Latency?
Min Ratio Tim?
Row Pre Tim?
Buff?
1T/1R?
3/W?
H/W?

Om någon som har typ likgilig eller liknande dator som jag har så kan den alltid dela med sig om hur just den är klockad, så kanske jag kan försöka nå samma klocks?

Skriv helst gärna detaljerat vad/vart ni ändrar inställningarna i Bios, är totalt noob med det här med överklockning...(jag vet, för mycket wow...)

Mobo: K8N Neo2-Fx
Nätagg: Tagan i-Xeye 420w
Grafik: GG 6800Le (ej klockat för närvarande, alla extra pipes gav artefakter, men kanske menklock på den?
Minnen: Twinmos Dual-Channel kit 512x2

Testade 3dmark06, har 0-1 fps i första testet!? då är enbart processorn klockad, från 2ghz-2.4...Något är riktigt skumt här, har även bytt plats på minnen (ram) så de nu enligt FAQ för MSI K8N ska göra, de platserna närmast processorn.

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -

Permalänk
Medlem

läs faq

Permalänk

Inte för att Faq hjälper mig i mina frågor, tex om jag ska klocka minnena vet jag inte hur jag ska gå tillväxa, jag undrar även hur mycket mer jag kan klocka processorn utan att ändra volten?

Ni som har klockat era Twinmos (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118498) hur gjorde ni?

Vad ändrade ni i Bios?

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - Cooler Master H500 - ASUS ROG Ryujin II 240 -