Creative gör stöd för EAX möjligt till Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter_lovgren
En fråga här; har du möjligen ljudkortet kopplat till en receiver med en optisk eller koaxial-kabel? För som jag förstått det så kan man inte använda eax-effekter då eftersom avkodningen sker i receivern (eller nåt i den stilen).

Nope. kör med logitech Z-5500.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
moget skrivit för en så "gammal" människa...
Och hur kan jag motsäga mig själv? Det jag menar är vad dina "källor" skriver.
Du påstår att EAX är dåligt pga att du läst det på någon "tekniksida"
Tycker du låter rätt dum själv, bara för att Du inte märker någon skillnad betyder inte det att alla andra är hörselskadade.
Jag avskyr folk som tror sig veta bäst om vad alla andra ska ha helatiden.
Sluta lek bessevisser och acceptera att folk tycker EAX är bra även om inte du tycker det.

Vad är inte moget?
Vart står det att jag har läst det på en teknik sida? jag skriver ju för sjutton att jag själv har ett X-fi kort med EAX och 5.1 system.
Du tycker det är bra, jag tycker inte man märker skillnad, varför får vi alla inte ha egna åsikter utan att bli påhoppad av en som är av annan åsikt???
Jag leker inte besservisser om du har glömt det så var det du som drog igång med att förolämpa mig. (tydligen utan grund eftersom du själv skriver att alla har rätt att tycka olika...)

Det är din åsikt att min post var fanboy inspirerad och omogen, kastar man sten så får man vara beredd på konsekvenserna.

Jag är jätte nöjd med mitt Creative kort, jag har aldrig använt något annat ljudkort än från creative då jag tycker att de fungerar bra och ger fint ljud, det enda jag säger är att jag tycker inte EAX gör någonskillnad den är MIN personliga åsikt och inte något jag har läst på någon "teknik" sida.

Sluta vara oförskämd så ska du se att du blir bättre behandlad tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tror vissa har missat här att X-fi redan stödjer OpenAL och det fungerar även redan nu i windows XP.

Ex. på spel som använder sig av Open AL är BF2, BF2142 och GRAW.
Sedan att de spelen även har EAX stöd är bara ett litet plus.
Dessa spel låter dock rejält bra med uppdaterade OpenAL även om EAX är inaktiverat. så varför oroa sig?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

hmm.....Detta är ju faktiskt positivt. Nu fattas bara att vi kör 100% OpenGL och sedan är windows ute ur leken :). GOGOGO!
MS power

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
Men snälla din ********** cs-fjortis det finns folk som lirar andra spel, och eax gör grym skillnad på positionsljud, miljö-ljudeffekter, ekon mm, jag uppfatta det som en helt ny ljudbild när jag skaffa mit audigy Z2. Så kom inte här och påstå att folk inte "behehöver" EAX. Hatar folk som tror dom vet vad alla andra vill ha/behöver lr inte.

Personangrepp och påhopp hör inte hemma i detta forum. Upphör genast med detta, ifall du inte vill bli utsläng från forumet.

Läs §1. Jag uppmanar även er andra att läsa den. Det finns ingen anledning att ta till personangrepp eller dyl. Diskutera frågorna sakligt och respektera varandras åsikter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför gnäller alla Creative ägare när även Creative har OpenAL stöd?

Vi gnäller för att vi gärna vill spela Neverwinter Nights 2 på Windows Vista med med samma ljudupplevelse. NWN 2 har inget OpenAl stöd inbyggt nu så vi kommer få leva med vanligt stereo snart.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Okej nu ska jag förtydliga mig mycket noga här skriver du:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks

Ta och läs på lite om EAX innan du spyr ur din en massa person angrepp.

Då är min fråga var har du fått info ifrån isf om inte en tidning lr websida?

Innan dess skrev du:

Citat:

citat:Ursprungligen inskrivet av Birks

Tror inte många som klagar inte riktigt vet vad EAX är, Det är inte direkt enorm skillnad på spelupplevelsen med EAX på.
Visst man kan få lite echos och massa npcer kan prata samtidigt men hur ofta händer det?
Jag skulle nog vilja ställa det på sin kant och säga att EAX knappast förbättrar dina stats...

Då undrar jag om du ens minns vad du skrev?

Uppenbarligen så märker dom flesta andra här att det gör skillnad med EAX
så jag förstår inte vad det är du whinar om.

Sen om man gillar det lr inte är en annan sak, hursomhelst vill jag inte verka spydig men du talar faktiskt imot dig själv mer än någon annan så kom inte och påstå att jag "hoppar" på dig. Din första kommentar om att folk inte riktigt vet vad det är gör mig bara riktigt sur.

Om dom nu inte visste vad EAX var innan så vet dom det nu ifl.
Tänk efter innan du skriver nästa gång.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Hm, jag har inte riktigt hängt med (har inte Vista på min dator heller så de kan ju bero på det). Men min fråga är, stödjs inte Creatives kort i Vista, är det så att man lika gärna kan köra på det integrerade moderkortsljudet nu istället? Jag har ett Xfi X-treme Music, är det så att det inte längre är lönt att ha ett sånt kort i sin dator om man uppgraderar till Vista eller vad är det jag hör?

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j_
Hm, jag har inte riktigt hängt med (har inte Vista på min dator heller så de kan ju bero på det). Men min fråga är, stödjs inte Creatives kort i Vista, är det så att man lika gärna kan köra på det integrerade moderkortsljudet nu istället? Jag har ett Xfi X-treme Music, är det så att det inte längre är lönt att ha ett sånt kort i sin dator om man uppgraderar till Vista eller vad är det jag hör?

Tråden är från 2006-11-30, du tror inte det har hänt lite sedan dess.
Kör med ljudkort enligt sign och har inga problem med att använda mitt ljudkort. Kan välja mellan att få bra ljudkvalitet i musik eller i spel via drivrutinerna.
Det enda vad jag vet är väl att sorund inte fungerar i Vista, men jag vet inte då jag bara kör med vanlig stereo (2.1).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |