Analytiker: 90 miljoner Vista kommer levereras 2007

Permalänk
Medlem

Om det stämmer som MS säger att extrafunktioner som aero-kittet inte kommer kunna användas i piratkopierade versioner är det ju bara ett plus men om ultimate bara kommer kosta 2300 köper jag det nog...

edit: såg att det priset gäller för OEM-kunder, hur många av er berör det tro? Inte mej iallafall, inte så länge man måste köpa en satans Dell eller liknande för att få de priserna.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag kommer ihåg när halva Sweclockers medlemmarna var emot Vista och sa att de aldrig skulle skaffa det. Och en av andledningarna var att Ultimate skulle kosta 6000 kr mm. De medlemmarna har helt plötsligt blivit väldigt tysta.

Exakt det tycker jag är lite konstigt..

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Om det stämmer som MS säger att extrafunktioner som aero-kittet inte kommer kunna användas i piratkopierade versioner är det ju bara ett plus men om ultimate bara kommer kosta 2300 köper jag det nog...

Aero fungerar visst i de piratade versionerna. De skiljer inget från retail förutom förpackningen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

För mig finns det inget annat än OS X, varför sitta på ett os som bara fungerar delvis?

< /eld>

Jag tror precis som ni att Home basic säkert kommer att stå för 60-70% av försäljningen till privatpersoner, då främst igenom OEM-försäljning. Frågan är bara hur snabba företagen kommer att vara på att uppgradera till Vista, har en känsla av att många kommer att vänta ett tag.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

Undrar hur hårda krav det är för att få köpa till OEM pris , lite drygt att köpa en helt ny dator , men om det räcker med en hårddisk så är det ju guld.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Undrar hur hårda krav det är för att få köpa till OEM pris , lite drygt att köpa en helt ny dator , men om det räcker med en hårddisk så är det ju guld.

Tidigare har det ju räckt med att köpa en mus.

För mig flyter Vista som en dröm, multitasking är bra mycket rappare än i Windows XP. Jag skulle bytt helt till Vista om bara Ati slutade sitta på sina händer och släppte riktiga drivrutiner som har alla funktioner. Alla andra beta drivrutiner för moderkort osv. fungerar klockrent.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Här är det bättre förklarat vad som skiljer de olika versionerna:
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_editions.asp

Exempelvis så saknar Home Premium webserver så om man vill ha en egen webserver så får det ju bli någon företagsversion, men enda företagsversionen med media center är ju ultimate... Vill man köra dubbla fysiska processorer så funkar inte Home Premium heller. Känns som man vill ha ultimate för att inte få en massa begränsningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag kommer ihåg när halva Sweclockers medlemmarna var emot Vista och sa att de aldrig skulle skaffa det. Och en av andledningarna var att Ultimate skulle kosta 6000 kr mm. De medlemmarna har helt plötsligt blivit väldigt tysta.

Ja, om anledning var att det kostade apa och det nu inte längre kostar så groteskt, så är ju anledningen borta. Så då är det klart att folk ändrar på sig. Jag personligen vill inte ha skiten mest för att jag absolut inte vill ge MS nån egoboost och tro att jag köper det för att jag vill ha det, så skulle jag någon gång ha vista så är det för att jag köpt ett dx10-kort... någon annan anledning finns inte eftersom vista inte erbjuder nått annat nytt, och jag är absolut inte glad för det, eftersom jag anser att en merkostnad på en 2000-2500 bara för att kunna använda mitt antagligen redan snordyra nya kort är en rent jävla svindleri (ursäkta språket)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att byta till Vista p.g.a. DX10, inget annat. Sen ett pris på 1200kr för Home Premium avskräcker ju inte så mycket.

Permalänk
Medlem

http://www.forbes.com/2006/11/29/software-computers-memory-te...

glöm inte att ta en tur ner på ramminnets allé när ni ändå är där..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

6000spänn kan nog stämma om det är retailpris , XP pro låg väl på en 5000~ när det begav sig , själv har jag inga problem att punga ut en 2000 spänn för ett operativsystem när man kanske har kvar det 5-6 år.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Om det stämmer som MS säger att extrafunktioner som aero-kittet inte kommer kunna användas i piratkopierade versioner är det ju bara ett plus men om ultimate bara kommer kosta 2300 köper jag det nog...

edit: såg att det priset gäller för OEM-kunder, hur många av er berör det tro? Inte mej iallafall, inte så länge man måste köpa en satans Dell eller liknande för att få de priserna.

Dom priserna är våra priser, inte dells eller liknande, jag jobbar på en privatägd datorbutik och vi bygger alla maskiner på beställning, med eller utan windows/linux/whatever.

Det räcker med att köpa en lätt uppgradering för att få köpa en OEM licens, dvs. lite nytt minne och en HDD, kanske en något kvickare CPU eller passa på att köpa det där nya DX10 kortet med en vistalicens...

Retailpriserna är inte satta hos leverantör men dom ser ut att bli 50% dyrare.

Min personliga åsikt är att Vista äger XP med hästlängder, en värdig uppgradering om man ändå tänker lägga pengar på nya komponenter. Skillnaderna är stora ur en "normal" användares synpunkt, även ur en mer avancerad användares synpunkt.

*kuriosa* En utvecklare som är kund hos oss blev kär i operativet på fem minuter och han var den linuxguru som lärde mig det operativet en gång i tiden.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa Vista rätt snart, har bara inte bestämt mig för vilken version ännu. Det lutar nog åt att jag beställer Vista när jag beställer min nästa rigg, vilket iofs förmodligen blir sommaren -07 eftersom då kommer två spel som jag väntat på länge. Team Fortress 2 och Huxley. Mums!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Ingen som lyckats komma över ett ex av den färdiga versionen ännu? Och kan yttra sig hur det är i jämnförelse med xp.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Inaktiv

det blir isf crackad, piratad warez ultimat h4x0r edition förmej vilket blir ganska gratis... oj man kan inte köra aero på warez-edition? jooo, tacka vet jag att det finns hackers.

Permalänk
Avstängd

Finns nog grejer som inte e lika kul med Vista.
Vill man inte ha ett sämmre system än XP pro, då är det Ultimate som gäller.
Tex har Home basic inte stöd för Remote Desktop. Och bara 5 st samtidiga TCP anslutningar. Sedan detta med OEM, enligt källor är det slut med musmatta för att få köpa en OEM ver. Dessutom vill man ha en OEM?

Om ditt moderkort skulle paja efter 2 år,blir det troligen ett nytt , men inte precis samma MK. Vad händer då med Vista OEM? Jo det vägra att köras på din nya dator då OEM är till precis just DEN datorn. M$ har tjurat till sig betydligt. Kommer INTE att gå att "installera om" en OEM. Ok bara köpa ny licens.

Dvs bara att byta en detalj som hdd eller GPU, kommer sabba din licens.
Därför är det full ver som kommer att gälla dvs ultimate retail.
Pris? ca 5000 Sek.

Så för 5000 SEK får du ett flashigare os med DRM, HDCP, mm
Du behöver uppgradera minne för 800-1200 sek.
Dessutom garanterar M$ endast support på Vista till 2012! Dvs 6 år!

Sedan kommer nästa produkt.

Mer dåligt. Vista har INTE något nytt filsystem eller den nya kommando tolken!

Personligen känns 6000 sek för glas fönster och DX10 ganska saftigt.
Jag kör spel och applikationer på min dator, det är det viktigaste.
Men visst kommer nog byta till nån Vista nån gång mer det blir inte i Jan 07.

Btw, Jag har 3 datorer 2 vanliga och en lapptop.
Så kostnaden blir : 2 st ultimate uppgradering och en OEM till Lapptoppen. Och hur tänker m$ angående 32 vs 64 bit?

Hur har dom mage att ha olika licencer för dessa två versioner?
Är det inte funktionalitet jag köper?

M$ räknar med 200 miljoner licenser för Vista.
Detta ger 6000 programmerare ggr 6 år's utveckling ggr 1 miljon i årslön ger 36 miljarder Sek. Licens in 200 miljoner licenser ggr ca 2500 sek = 500 miljader sek. Bra förtjänst imho.