Adware till Mac OS X möjligt

Permalänk
Melding Plague

Adware till Mac OS X möjligt

Enligt ett inlägg som skrivits på F-Secures blogg har företaget fått in kod som skulle kunna användas för att skriva ett program för Mac OS X som utan användarens vetskap installeras på systemet och visar oönskad reklam.

Läs nyheten: Adware till Mac OS X möjligt

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hehe, inte änns macarna går fria nu.. lite synd igenkligen men nu slipper man höra "köp en mac" så fort virus eller skit dyker upp

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Oj, enligt säkerhetsföretagen själva är det alltså möjligt att skapa sådan kod?
Det är ju nästan lika hemskt som att varannan windowsburk har adware installerat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

adware

Hmm, Är det ett tillfälle att denna info kommer från ett säkerhetsföretag. Ungefär som när virusprogramerare varnar för nya virus. Inte förrens jag får ett finns det.

Visa signatur

Macberoende!

Permalänk
Medlem

jippie vilket stort steg för mänskligheten.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta vad en oberoende källa har att säga om det här.

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Medlem
Citat:

it's a feature not a bug

snabbt tillbakadragen sån då får man anta..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
snabbt tillbakadragen sån då får man anta..

Om Jag fattat problemet rätt.

% sudo chmod -R 755 /Library

Låter det som om man kan gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Om Jag fattat problemet rätt.

% sudo chmod -R 755 /Library

Låter det som om man kan gör.

och systemet äger vilket betyder att det ändå kan läggas in om prog vill det ..eller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

var inte detta bara en teori att dom kan

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
/.../utan användarens vetskap /.../

Vart hittade ni det i F-secures blog?

Att usern installera något i ~/user/library är ju helt i sin ordning, och att detta kan "hooka" till händelser är ju en bra feature - Men hur man externt skall kunna göra det utan att använda "social engineering" vore väldig kul att veta.
Jag förstår varför f-secure inte skrev något om "utan användaren vetskap".

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Vart hittade ni det i F-secures blog?

Att usern installera något i ~/user/library är ju helt i sin ordning, och att detta kan "hooka" till händelser är ju en bra feature - Men hur man externt skall kunna göra det utan att använda "social engineering" vore väldig kul att veta.
Jag förstår varför f-secure inte skrev något om "utan användaren vetskap".

Citat:

]this program could be silently installed to your User account

Det skulle jag nog faktiskt också kunna översätta till utan användarens vetskap.

Däremot så måste ju användaren "luras" göra något för att köra koden men så är det ju även för många varianter till Windows. Man har ju minnen när man klickat på något tveksamt och hur man hörde disken rassla till nån sekund.

Men som du säger är det ju egentligen inga konstigheter att ändra inställningar i user/library. Skulle det krävas att man skrev in lösenord varje gång något program ändrade något där skulle man nog rätt snart bli trött på att skriva sitt lösenord.

Detta lär väl inte vara Os X specifikt utan unix/linux-användare borde också kunna drabbas av detta?

Det är bra att sånt här kommer fram så att det skapar debatter, dock börjar jag nästan ifrågasätta om inte ANTIvirusföretagen borde jobba mer på att lösa säkerhetsproblem än att inspirera till nya.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Köp en Mac? Pirata Linux!

Permalänk
Medlem

EGENTLIGEN

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Tror Apple kommer försöka göra något åt det här ganska fort. Borde väl gå att lösa på något sätt. Känner mig dock fortfarande mycket säkrare på min Mac än på min Windowsburk. Har haft så otroligt mycket tråkiga erfarenheter med macen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och systemet äger vilket betyder att det ändå kan läggas in om prog vill det ..eller?

Ja om du är root.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Har haft så otroligt mycket tråkiga erfarenheter med macen.

Ja macar är jättetråkiga, alla ser likadana ut! Du kanske menade Windows?

Permalänk
Medlem

var detta innan eller efter den säkerhetsuppdatering som apple släpte idag? är ju ganska intressant o veta

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
var detta innan eller efter den säkerhetsuppdatering som apple släpte idag? är ju ganska intressant o veta

varför har man säkerhetsuppdatering om det inte finns några risker?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Downloader
varför har man säkerhetsuppdatering om det inte finns några risker?

Gör dig inte fånig, alla system har säkerhetsproblem, mer eller mindre. Behöver inte ha något med virus/adware att göra för det.

Permalänk
Medlem

det är så löjligt... jag har själv gått över till mac sen nån månad tillbaka, jätte fint och simpelt system, men gud ni mac älskare, de är fan ingen gåva ifrån gud!

Den är lika skitig som vilket annat OS, vänta bara nu, ju mer win proffs går över o börjar hitta alla möjliga hål. Eller bättre sagt, den s.k. säkra macOSX, kolla förtusan Apples download hemsida, börjar bli ett par säkerhetsuppdateringar eller har jag fel?

Sedan är det faktiskt antivirus företagens jobb att hitta hål, och om deras fynd leder till ytterligare hål, så vinn situation och ännu en poäng vunnen för skeptiker.

Visa signatur

MacBook Pro C2D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalic
Eller bättre sagt, den s.k. säkra macOSX, kolla förtusan Apples download hemsida, börjar bli ett par säkerhetsuppdateringar eller har jag fel?

Att det finns uppdateringar innebär att det finns färre hål.
Om hålen är tätade innan de utnyttjas så är säkerheten hög.
Hål finsn det alltid att hitta.

Begriper inte alls hur du tänker - för utifrån ditt resonemang vore ju ett operativ som inte uppdaterats på länge vara det ideala : och då borde ju Win3.11 / W95 vara idealet.
Tror du på det så prova att installera det och kolla hur bra det blir...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Att det finns uppdateringar innebär att det finns färre hål.
Om hålen är tätade innan de utnyttjas så är säkerheten hög.
Hål finsn det alltid att hitta.

Begriper inte alls hur du tänker - för utifrån ditt resonemang vore ju ett operativ som inte uppdaterats på länge vara det ideala : och då borde ju Win3.11 / W95 vara idealet.
Tror du på det så prova att installera det och kolla hur bra det blir...

Word

Visa signatur

Bajsmacka