Permalänk

Athlon 64 X2 5200+ som familjedator?

Familjen ska skaffa ny dator och lotten föll på mig att fixa en. Den ska användas till allt möjligt, multimedia spel, surfa mm.
Har inte alls vart inne i pc-världen på nått år så jag har ingen erfarenhet av athlon 64 men tycker mig ha hittat en vettig dator
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100275
Men det jag undrar är om processorn och ramminnet duger? Grafikkortet vet jag är lite klent...
Den här datorn måste palla att dra runt på några hundra gig musik och filmer utan att låsa sig eller stå och mala i minuter (som vår nuv. p4 3.0 Ghz).
Någon som kan svara eller möjligtvis ge ett annat förslag?
max pris 15000:- helst ink. skärm

Permalänk
Medlem

Låter som att det inte vore några problem för P4:an de kraven du har. Ev. bara hdd:n som börjar bli dålig? Men visst är du helt inne på att byta dator så duger den gott och väl. Men skulle ändå inte rekomendera en "märkes" dator tyvärr.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Köp inte märkes dator är mitt förslag. Och 15000:- är riktigt mycket för en "familje dator"

Och även om det tar emot att säga det så verkar Intel vara bäst just nu med sina C2D (Core 2 Duo)

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Denna dator kännsl ite dyr ... lägg 5000kr på en 22" samsaung å 10 000 på en dualcore C2D istället!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

denna + en skärm! den är grymt mycket bättre än den från dustin!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Okay, tack för svaren...datorn vi har nu är en fuj.siemens som tyvärr är totalt omöjlig, den är bra på pappret men inte i verkligheten.
Så det är värt att satsa på en intel processor och kanske ett eget bygge alltså?
Men hur är det med ramminne, är det stor skillnad mellan dem på 800 resp. 667mhz?

Permalänk
Medlem

du kan/ska köpa pc-5400 minnen till din c2d allt annat är onödigt om du inte köper en e6400 och skall klocka.
tycker du skall gå in på komplett > komplet pc-byggare>välj systemet komplett 775 core2 duo>konfigurera med (expert eller standard)> lägg till det du vill ha
Sen köper du till en bra 19 tums skärm så har du en kanondator till allt.