Permalänk

Vad är dött?!Datorn botar inte upp!

Har fått ett jobbigt problem. Datorn bootar inte upp längre. Har försökt reseta cmos utan resultat. Allt går igång men det är bäcksvart och som sagt inget händer. Har kollat mina minnen i en annan dator samt testat nätdelen i en annan burk där funkar det. ( Se sign för system) Kört prollen på 1,5V eftersom den är klockad, men vattenkylningen har gjort att tempen inte legat över 40grader. Satt och testade nya inställningar i fsb och timingsen, sista rebooten
kom jag till windows inloggningsfönster med upplösningen var fel och grafiken i vga, sen startade den om och har varit svart sen dess.

Vad tror ni har gått, jag gissar på moderkortet eller? eftersom som sagt prollen inte varit över 40 grader, extremt tacksam för hjälp då jag inte vet om jag behöver köpa ny prolle eller moderkort.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem då jag köpte nytt moderkort och processor och efter att ha kollat runt på forum så skickade jag in moderkortet och mycket riktigt var det det som var paj. Vanligare att moderkortet går paj än processor. Har du testat grafikkortet också i andra datorn? Gör det annars. Kolla också om du ser några synliga fel på moderkortet tex om några kondensatorer blivit brända eller skadade på annat sätt. Även om du inte hitar nåt så kan det fortfarande vara moderkortet. På mitt syntes inget så jag chansade lite att det var det. Om du har någon kompis med samma sokel så du kan korstesta varje kompenent (moderkort/processor)

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

känner tyvärr ingen med agp , polarn kör intel med pci-e,
men går det boota upp en dator utan grafikkoret anslutet, menar bootar den ändå, om jag vill kolla så att det inte är den menar jag.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'