Erfarenhet av win.spel i Linux - berätta

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av win.spel i Linux - berätta

Har någon av er alla här på sweclockers forum någonsin provat ett spel gjort för Windows på både Windows och Linux? Vad var era reaktioner, hur mkt sämre blev det att spela med emulator i Linux? Blev det sämre? Fungerade det?

Berätta gärna!

Permalänk
Medlem

om det är gjort för linux så spelar man inte genom någon emulator

Permalänk
Medlem

Bortse från de stora titlarna som ÄVEN är gjorda för Linux och ta de som körs till windows då. Som t.ex Call of duty, BF, CS, WoW etc etc..

Permalänk
Medlem

Jag har spelat CS rätt mycket på Linux och det flöt på bra, jag tyckte det flöt på bättre t o m på Linux fast det kanske det inte gjorde. Men det funka fint iallafall, lätt att få igång det.

Permalänk
Medlem

WC3 brukar jag köra ibland i linux, funkar perfekt genom wine. CS funkar helt okej även det.

Spel som det finns linux binärer till tycker jag flyter bättre i linux än windows, tex Doom3 och wolftenstein enemy territory.

Ska man lira spel i linux så är ett nvidia kort ett krav, ATI kort funkar skit pga kassa drivrutiner =/ tyvärr

Permalänk
Medlem

Av egna erfarenheter

Baldurs Gate 1, funkar klockrent via cedega
Quake1,2,3,4 funkar klockrent native

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
WC3 brukar jag köra ibland i linux, funkar perfekt genom wine. CS funkar helt okej även det.

Spel som det finns linux binärer till tycker jag flyter bättre i linux än windows, tex Doom3 och wolftenstein enemy territory.

Ska man lira spel i linux så är ett nvidia kort ett krav, ATI kort funkar skit pga kassa drivrutiner =/ tyvärr

Nvidias drivisar är inte dem bästa häller. Buggar som gör att man kan köra kod som root, mycket dåligt.

Permalänk

World of Warcraft funkar lysande i Crossover Office. Helt förbluffad över hur bra det fungerar, helt klockrent!
Tyvärr gav jag upp WoW innan jag fick reda på detta, men ändå

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Nvidias drivisar är inte dem bästa häller. Buggar som gör att man kan köra kod som root, mycket dåligt.

så sant, men i prestanda synpunkt är nvida drivarna bäst.

Permalänk
Medlem

Det gläder mig att WoW funkar prima i olika emulatorer. För det är nämligen det ända spel jag spelar, det lilla jag nu gör det! ^_^ o lite wc3 emellanåt.

Permalänk
Medlem

Direct3D spel fungerar oftast inte, om de fungerar är det oftast med rätt stor prestandaskillnad.
OpenGL spel fungerar i regel rätt bra, t.ex. WoW
Allt som använder punkbuster är bara att lägga ner då punkbuster inte fungerar, alls.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Nvidias drivisar är inte dem bästa häller. Buggar som gör att man kan köra kod som root, mycket dåligt.

Det är väl ändå fixat i dom senaste versionerna?

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det är väl ändå fixat i dom senaste versionerna?

Ja det är det.

Permalänk

Starcraft funkar underbart med wine. Max Payne har jag fått igång acceptabelt, dvs funkar bra men inget ljud. Det går säkert att lösa dock.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Starcraft funkar underbart med wine.

Battle.net också? Försökte få igång Broodwar för några månader sen men färgerna var vidriga och jag kom aldrig åt Battle.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Battle.net också? Försökte få igång Broodwar för några månader sen men färgerna var vidriga och jag kom aldrig åt Battle.net

Har inte provat... men jag har fina färger iaf. Kör med nvidia 6800 GT och ubuntu 6.10.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Har inte provat... men jag har fina färger iaf. Kör med nvidia 6800 GT och ubuntu 6.10.

Testa då Att spela ett strategispel ensam är ju lika segt som att se färg torka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Testa då Att spela ett strategispel ensam är ju lika segt som att se färg torka.

Sa aldrig att jag spelar själv. Lan funkar också kanon.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag har bara testat Wine och CS 1.6. Flöt på lika bra som i Windows. Jag kunde inte välja 1680x1050 dock utan fick nöja mig med 1280x1024.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Starcraft funkar underbart med wine. Max Payne har jag fått igång acceptabelt, dvs funkar bra men inget ljud. Det går säkert att lösa dock.

Skall inte Max Payne 2 fungera väldigt bra? Har för mig att de tog up det på wine's sida som exempel att det faktiskt finns en del dx9 titlar som går att köra rätt felfritt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

hade varit trevligt om det hade funnits (eller det kanske finns, vad vet jag) en sida dedikerad till att få igång win spel under *nix, och där det står hur bra dom fungerar, om det är nåra buggar osv.. hade varit riktigt nice imho

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
hade varit trevligt om det hade funnits (eller det kanske finns, vad vet jag) en sida dedikerad till att få igång win spel under *nix, och där det står hur bra dom fungerar, om det är nåra buggar osv.. hade varit riktigt nice imho

Det finns, Wine:s hemsida, Cedega:s hemsida bland annat. Finns mycket mer via google.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Starcraft funkar underbart med wine. Max Payne har jag fått igång acceptabelt, dvs funkar bra men inget ljud. Det går säkert att lösa dock.

har du testat pilla litte i winecfg?
i mitt fall så behöver hl1(cs) oss
och dark crusade alsa

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått något spel, jag har velat spela, att fungera med Wine. Av alla Windows-program jag försökt köra med Wine har endast ett, DC++, fungerat hjälpligt. Med tanke på hur stort projekt Wine ändå är, är det inget annat än ett gigantiskt fiasko. Att det finns en fork av Wine, Cedega, som utvecklarna faktiskt har mage att ta betalt för är en skandal och det gör mig arg.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag har aldrig fått något spel, jag har velat spela, att fungera med Wine. Av alla Windows-program jag försökt köra med Wine har endast ett, DC++, fungerat hjälpligt. Med tanke på hur stort projekt Wine ändå är, är det inget annat än ett gigantiskt fiasko. Att det finns en fork av Wine, Cedega, som utvecklarna faktiskt har mage att ta betalt för är en skandal och det gör mig arg.

Håller med dig. Wine fungerar fruktansvärt dåligt, har fått väldigt få saker att fungera med det, även efter att ha följt meterlånga sidor med tutorials med "hacks" och config-editerande.

Jag trillade nästan av stolen när jag såg att Crossover Office hade stöd för World of Warcraft som var skräp när jag körde det via Wine. Trots att Crossover Office bygger på Wine så betalar jag gärna för att de spenderat tid och "fixat till" Wine så att den applikation jag vill köra fungerar.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

http://liflg.org Är en bra sida om man har problem att installera spelen.