Processorkriget tar ny fart nästa år med Penryn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Få Mobo plus 4 FX cores för 7000:-. Och då har Quad-sli. Quad FX är inte helt ointressant.

Och säkerligen rätt så ooptimerade drivrutiner för AMD´s Quad plattform i dagsläget .. men men..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Få Mobo plus 4 FX cores för 7000:-. Och då har Quad-sli. Quad FX är inte helt ointressant.

EDIT: BTW, Prescott hade varit ännu varmare på 0.13 process. Intels 0.09µ process var mycket svalare än deras 0.13µ. Bara att dom körde med en arkitektur som i grunden blivit mer strömkrävande av andra orsaker.

Så i din värld var Prescotten svalare än Northwood?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Så i din värld var Prescotten svalare än Northwood?

Nej, men i min värld kan inte du läsa.

Jag sa att intels 0.09µ process är svalare än deras 0.13µ process. Testa att bara göra en krympning av northwood och se om den blir sval. Det som gjorde prescott varmare var att dom byggt om hela arkitekturen med många miljoner extra tranistorer som dessutom arbetade på ett mycket mer strömkrävande sätt.
Trodde du kunde skillnaden mellan 2 olika cores och 2 olika tillverkningsprocesser.

Och skruvis, det jag läst hittils så klarar quad FX riktigt tunga arbetslaster utan att gå ner på knä, vi snackar 5+ tunga processer samtidigt. Låter inte som så dåliga drivrtuiner ändå om du frågar mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, men i min värld kan inte du läsa.

Jag sa att intels 0.09µ process är svalare än deras 0.13µ process. Testa att bara göra en krympning av northwood och se om den blir sval. Det som gjorde prescott varmare var att dom byggt om hela arkitekturen med många miljoner extra tranistorer som dessutom arbetade på ett mycket mer strömkrävande sätt.
Trodde du kunde skillnaden mellan 2 olika cores och 2 olika tillverkningsprocesser.

Och skruvis, det jag läst hittils så klarar quad FX riktigt tunga arbetslaster utan att gå ner på knä, vi snackar 5+ tunga processer samtidigt. Låter inte som så dåliga drivrtuiner ändå om du frågar mig.

Jag läser Northwood 0,13 och Prescott 0,09..
Mej veterligen fanns inte Northwood som 0,09, eller Prescott som 0,13..
Så vad du skriver är bara antaganden från din sida, vilket jag inte har något direkt intresse av att diskutera.
Intels övergång från Northwood (0,13) till Prescott (0,09) resulterade i att kärnan utvecklade mer värme var vad jag skrev, vill du ha det till något annat är det ditt problem.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
45nm = mindre värme = klockar bättre...

Det är ingen självklarhet. Se bara vad som hände när intel gick från 90nm till 65nm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Och skruvis, det jag läst hittils så klarar quad FX riktigt tunga arbetslaster utan att gå ner på knä, vi snackar 5+ tunga processer samtidigt. Låter inte som så dåliga drivrtuiner ändå om du frågar mig.

Men om drivrutinerna ändå skulle vara ooptimerade med sådan prestanda så....

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd

Intels övergång från Northwood (0,13) till Prescott (0,09) resulterade i att kärnan utvecklade mer värme var vad jag skrev..

Att Prescott utvecklade mer värme beror inte på att de gick till mindre tillverkningsprocess utan på ombyggnader i kärnan vilket redan är sagt.
Intels dåvarande prollar, de som nuvarande Core 2 Duo osv. bygger på hade inga värmeproblem i 90nm-processen, tvärtom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det är ingen självklarhet. Se bara vad som hände när intel gick från 90nm till 65nm.

Ja berätta vad hände då.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Att Prescott utvecklade mer värme beror inte på att de gick till mindre tillverkningsprocess utan på ombyggnader i kärnan vilket redan är sagt.
Intels dåvarande prollar, de som nuvarande Core 2 Duo osv. bygger på hade inga värmeproblem i 90nm-processen, tvärtom.

Jahaja, och hur ofta går man ner till mindre tillverkningprocess utan att mer eller mindre förändra kärnan då?
Har jag för övrigt påstått att kärnan var densamma på Prescott som i den tidigare Northwooden förutom övergången från 0.13 till 0,09??
Sluta bjäfsa om sånt som alla vet redan nu.
Prescotten med sina 0,09 blev varmare än Northwooden med sina 0.13, inget mer att säga om det.
Sen vad det berodde på saknar relevans i mitt tidigare inlägg..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jahaja, och hur ofta går man ner till mindre tillverkningprocess utan att mer eller mindre förändra kärnan då?
Har jag för övrigt påstått att kärnan var densamma på Prescott som i den tidigare Northwooden förutom övergången från 0.13 till 0,09??
Sluta bjäfsa om sånt som alla vet redan nu.
Prescotten med sina 0,09 blev varmare än Northwooden med sina 0.13, inget mer att säga om det.
Sen vad det berodde på saknar relevans i mitt tidigare inlägg..

Dåså, lät bara som du tjafsade mot Boris som sa att 0.09processen var svalare och att han gjorde antaganden om Prescott kontra Northwood eftersom den ena inte fanns i 130nm och den andra inte fanns i 90nm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Att Prescott utvecklade mer värme beror inte på att de gick till mindre tillverkningsprocess utan på ombyggnader i kärnan vilket redan är sagt.
Intels dåvarande prollar, de som nuvarande Core 2 Duo osv. bygger på hade inga värmeproblem i 90nm-processen, tvärtom.

Ja berätta vad hände då.

Man drabbades av transistorläckage. Sen var det på grund av kärnans design och inte på grund av tillverkningstekniken. Men det innebär att mindre tillverkningsteknik automatiskt inte ger bättre processoer eftersom det är andra saker som spelar in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Man drabbades av transistorläckage. Sen var det på grund av kärnans design och inte på grund av tillverkningstekniken. Men det innebär att mindre tillverkningsteknik automatiskt inte ger bättre processoer eftersom det är andra saker som spelar in.

Ja men det där låter ju som det som hände när Intel gick från 130nm till 90, inte 90 till 65.
Och resten visste vi redan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Ja men det där låter ju som det som hände när Intel gick från 130nm till 90, inte 90 till 65.
Och resten visste vi redan.

Det hände även när man gick från 90nm till 65nm.

Sen var det uppenbarligen inte alla som visste det...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det hände även när man gick från 90nm till 65nm.

Sen var det uppenbarligen inte alla som visste det...

Den problematiken har även jag läst om någonstans..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det hände även när man gick från 90nm till 65nm.

Sen var det uppenbarligen inte alla som visste det...

Ja men då vill jag att du specifierar vilka prollar det gäller och hur.

Du skrev redan tidigare, se bara vad som hände när Intel gick från 90nm till 65nm.

Fram med infot nu. Vad Hände då?

Och kom inte med några rapporter om problem med processen innan man lanserat prollarna, sådana övergångsproblem finns alltid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Ja men då vill jag att du specifierar vilka prollar det gäller och hur.

Du skrev redan tidigare, se bara vad som hände när Intel gick från 90nm till 65nm.

Fram med infot nu. Vad Hände då?

Och kom inte med några rapporter om problem med processen innan man lanserat prollarna, sådana övergångsproblem finns alltid.

Som sagt, det blev transistorläckage precis som i övergången mellan 130nm och 90nm. Men jag hittar inte på den artikel jag läste det i så här är några andra källor.

'Leakage is exponentially worse going from 90nm to 65nm than it was from 130nm to 90nm, he said. "Seeing the same sort of improvements in power that we've traditionally gotten for free, now becomes a hard engineering task."'[1]

"And subthreshold leakage is only part of the leakage problem. Together with gate oxide tunnelling, CPUs made of 65 nm technology would leak more power than what they need for making the transistors switch. It is comparable to a fuel tank that has so many holes, causing it to leak more gasoline to the ground than what the fuel pump can pump to the engine."[2]

"Intel had not anticipated a rapid upward scaling of transistor power leakage that began to occur as the chip reached the 90 nm process node and smaller. This new power leakage phenomenon, along with the standard thermal output, created cooling and clock scaling problems as clock speeds increased. Reacting to these unexpected obstacles, Intel attempted several core redesigns ("Prescott" most notably) and explored new manufacturing technologies. Nothing solved their problems though and in 2005-6 Intel shifted development away from Netburst to focus on the cooler running Pentium M architecture."[3]

[1] http://www.theregister.co.uk/2003/09/15/gelsinger_100w_power_...

[2]
http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2343&p=3

[3]
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_4

Permalänk
Avstängd

Det var den där anandtechartikeln jag tänkte på, men hittade den inte när jag sökte.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ja jag sa ju att det låter som du snackar om Prescott-problemen i 90nm.

1. En artikel från September 2003 och handlar om Prescott.

2. En artikel från Februari 2005;) Också långt innan Intel ens introducerat 65nm.

3. "The final revision of the Pentium 4 was Cedar Mill, released in early 2006. This was simply a straight shrink of the 600-series core to 65 nm, with no real feature additions. Cedar Mill had a lower heat output than Prescott, with a TDP of 86 W."

Ja här ser vi vad som hände när Intel gick över till 65nm, tom Prescott blev svalare. Måste vara jäkla massa transistorläckage där.

Permalänk
Avstängd

'Leakage is exponentially worse going from 90nm to 65nm than it was from 130nm to 90nm, he said. "Seeing the same sort of improvements in power that we've traditionally gotten for free, now becomes a hard engineering task."'
Detta är ett uttalande från Pat Gelsinger.
Senior Vice President
General Manager, Digital Enterprise Group
INTEL CORPORATION

Någon har uppenbarligen problem med det Engelska språket.
För mej är inte en övergång från t.ex 0,13 till 0,09 en fråga om när 0,09 introduceras på marknaden.
Det handlar oftast om år innan man fått bukt med dom nya arkitekturerna tills de finns i butik.
Men uppenbarligen vill du agera messerschmitter, så varsågod med det.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Ja jag sa ju att det låter som du snackar om Prescott-problemen i 90nm.

1. En artikel från September 2003 och handlar om Prescott.

2. En artikel från Februari 2005;) Också långt innan Intel ens introducerat 65nm.

3. "The final revision of the Pentium 4 was Cedar Mill, released in early 2006. This was simply a straight shrink of the 600-series core to 65 nm, with no real feature additions. Cedar Mill had a lower heat output than Prescott, with a TDP of 86 W."

Ja här ser vi vad som hände när Intel gick över till 65nm, tom Prescott blev svalare. Måste vara jäkla massa transistorläckage där.

1. De intervjuar en person från Intel. Han borde ju känna till hur det ligger till. Det tog trots allt över 3 år innan man hade fått 65nm-tekniken tillräckligt bra för storskalig produktion.

2. Anandtech hänvisar till källor från Intel:
http://www.intel.com/cd/ids/developer/asmo-na/eng/strategy/18...
Som du ser så hävdar tom Intel själva att läckaget ökar när man minskar tillverkningstekniken.

3. Lägre strömförbrukning utesluter inte procentuellt större transistorläckage. Vid lägre tillverkningstekniker får man kassera ett stort antal chip för de drar alldeles för mycket ström pga transistorläckaget.

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli roligt.

ilg@dd Du är så borta så jag tror knappt det är sant.
Då kan jag också klistra in en länk, av lite nyare valör än 2003.

Intel to cut Prescott leakage by 75% at 65nm

Intel has pledged to reduce drastically leakage effects in its 65nm process, having punched out its first device containing over 500m transistors using the technology.

http://www.theregister.co.uk/2004/08/31/intel_65nm/

Jack Black: Någon skrev

45nm = mindre värme = klockar bättre...

Och du svarade.
Det är ingen självklarhet. Se bara vad som hände när intel gick från 90nm till 65nm.

Du har rätt så långt som att det är ingen självklarhet. Men sen då?

Tycks för mig att Core 2 Duo klockar jävligt bra och är strömsnåla, eller är det bara något jag inbillat mig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Det här börjar bli roligt.

ilg@dd Du är så borta så jag tror knappt det är sant.
Då kan jag också klistra in en länk, av lite nyare valör än 2003.

Intel to cut Prescott leakage by 75% at 65nm

Intel has pledged to reduce drastically leakage effects in its 65nm process, having punched out its first device containing over 500m transistors using the technology.

http://www.theregister.co.uk/2004/08/31/intel_65nm/

----------------------------------------------------------
Ur samma artikel:
"Intel bases this claim on the 70Mb SRAM chips it has been fabbing at 65nm at its Hillsboro, Oregon 300mm-wafer development fab. It's not the first 65nm part Intel has produced - in November 2003, it turned out a working 4Mb SRAM chip.

The chip giant declared itself "on track" to deliver its 65nm technology next year, but processors fabbed at that size are unlikely to ship in volume before the very end of 2005.

We've heard this kind of thing before, of course, when Intel was touting its 90nm process, so it's important not to get too carried away by Intel's Moore's law boosterisms. Most chip makers talk up processes when their still in the lab - shipping working product is another matter, as Intel initially found with its 90nm chips, as did IBM. AMD finds itself at just such a point today - will its 90nm process perform as forecast, or will leakage and yield issues cause it all sorts of bother."

----------------------------------------------------------

Jack Black: Någon skrev

45nm = mindre värme = klockar bättre...

Och du svarade.
Det är ingen självklarhet. Se bara vad som hände när intel gick från 90nm till 65nm.

Du har rätt så långt som att det är ingen självklarhet. Men sen då?

Tycks för mig att Core 2 Duo klockar jävligt bra och är strömsnåla, eller är det bara något jag inbillat mig?

Core 2 Duo är en färdig produkt, och säger inget om vilka problem man hade innan det blev det.
Angående vem som är borta, så är det väl bara att kika på vem som argumenterar emot en senior vice president på Intel.
Grattis, du har gett uttrycket hybris ett nytt ansikte.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Core 2 Duo är en färdig produkt, och säger inget om vilka problem man hade innan det blev det.
Angående vem som är borta, så är det väl bara att kika på vem som argumenterar emot en senior vice president på Intel.
Grattis, du har gett uttrycket hybris ett nytt ansikte.

Oj vad du är bildad när du kan ordet hybris. Du har aldrig kollat dig själv i spegeln?

Jag länkar till en artikel, och där uppges att Intel uppgivit 75%ig reduktion i läckage.
Vilken hybris Intel anställda måste ha som går emot sin allmäktige senior vice president då eller?
Och den som vågat skriva artikeln! Oooh vilken HYBRIS han måste ha!
Och till råga på allt.
Här kommer ytterligare en hybris-artikel:

[B]Intel cuts power on 65nm process

By improving the design and manufacturing processes at the transistor level, the company says that power leakage from transistors can be reduced by up to 1,000 times.

[/B]

http://www.pcpro.co.uk/news/77570/intel-cuts-power-on-65nm-pr...

Men allt det här är naturligtvis helt fel enligt ers höghet, för du har din eminenta bevisning i ett löst uttalande som senior vice president gjorde 2003.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Oj vad du är bildad när du kan ordet hybris. Du har aldrig kollat dig själv i spegeln?

Jag länkar till en artikel, och där uppges att Intel uppgivit 75%ig reduktion i läckage.
Vilken hybris Intel anställda måste ha som går emot sin allmäktige senior vice president då eller?
Och den som vågat skriva artikeln! Oooh vilken HYBRIS han måste ha!
Och till råga på allt.
Här kommer ytterligare en hybris-artikel:

[B]Intel cuts power on 65nm process

By improving the design and manufacturing processes at the transistor level, the company says that power leakage from transistors can be reduced by up to 1,000 times.

[/B]

http://www.pcpro.co.uk/news/77570/intel-cuts-power-on-65nm-pr...

Men allt det här är naturligtvis helt fel enligt ers höghet, för du har din eminenta bevisning i ett löst uttalande som senior vice president gjorde 2003.

Eftersom du uppenbarligen inte förstår att läsa vare sej Svenska eller Engelska, så får du fortsätta denna diskussion utan mej, jag har matat trollet tillräckligt nu.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Eftersom du uppenbarligen inte förstår att läsa vare sej Svenska eller Engelska, så får du fortsätta denna diskussion utan mej, jag har matat trollet tillräckligt nu.

Jaha jag är en trollande stackars analfabet med hybris, vilka problem jag måste ha i en värld som denna.

Synd att du valde att sluta redan nu förresten, jag hade mer kanonader på lur.

Permalänk
Medlem

Istället för att käfta med varandra om gamla saker.

Kommer AMD att kunna ta upp kampen om tronen ordentligt?

Btw, allt nytt hur ligger det till med TCPA (eller vad de har döpt om det till)?
Antar att det kommer att komma mer med Vista senare. Nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4

Kommer AMD att kunna ta upp kampen om tronen ordentligt?

Knappast troligt inom överskådlig tid..
Dessbättre tror jag dom kommer att återgå till tidigare strategi, dvs hyfsade grejer till låga priser.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?