Permalänk

Nätverksport med 1000 Mbps?

Kollade runt på massa nya moderkort och ser att de flesta har nätverksport med 1000 Mbps, men behövs det egentligen om man inte har snabbare bredband än 100 Mbps? Jag har 100 Mbps via Bahnhof och vill ju gärna maximera min lina, blir det tajt med endast 100 Mbps i nätverksporten då?

Permalänk
Medlem

1gbit har man mest för om du har fler datorer hemma och vill kopiera mellan dom. Då kan det vara bra med gigabit fart.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
1gbit har man mest för om du har fler datorer hemma och vill kopiera mellan dom. Då kan det vara bra med gigabit fart.

Ahaa då hajar jag...!

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att en del gb chip fortfarande hänger på "den gamla" pci bussen, vilket kraftigt begränsar dess maximala bandbredd.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Värt att tänka på är att en del gb chip fortfarande hänger på "den gamla" pci bussen, vilket kraftigt begränsar dess maximala bandbredd.

Nja, PCI har en maximal teoretisk hastighet av 133MB/s. 1Gbps kan i teorin komma upp i 125MB/s.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Du vill altså påstå att HD, ljud, usb, osv, inte påverkar PCI bandbredden? Mig veterligt delar även en hel hög av dem på PCI bussen, vilket ger en flaskhals. Specielt när många diskar fortfarande är kopplade via PCI, och data som ska överföras ska till, eller från dem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Du vill altså påstå att HD, ljud, usb, osv, inte påverkar PCI bandbredden? Mig veterligt delar även en hel hög av dem på PCI bussen, vilket ger en flaskhals. Specielt när många diskar fortfarande är kopplade via PCI, och data som ska överföras ska till, eller från dem.

B!

Min gamla P4-rigg med NIC:et på PCI-bussen ger precis samma hastigheter som den rigg jag har nu som har NIC:et på en PCI-e buss.
Som max ligger jag på mellan 500-600Mbit/s, men allt som oftast på 350-450Mbit/s

Det kan jag ju säga direkt att det är diskarna som sätter stopp för mer utnyttjande av bandbredden.
Jag ser ju en tydlig skillnad när jag läser från/skriver till en raptor mot en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Min gamla P4-rigg med NIC:et på PCI-bussen ger precis samma hastigheter som den rigg jag har nu som har NIC:et på en PCI-e buss.
Som max ligger jag på mellan 500-600Mbit/s, men allt som oftast på 350-450Mbit/s

Det kan jag ju säga direkt att det är diskarna som sätter stopp för mer utnyttjande av bandbredden.
Jag ser ju en tydlig skillnad när jag läser från/skriver till en raptor mot en annan.

Det beror förstås helt på vad din gamla P4'a har för diskar, men mina gamla
P4'or av varierande modeller, toppar mellan 35 och 80mB/s. Mer än nog för att effekterna ska synas om jag inte valt moderkort med INTEL CSA Gigabit, vilket inte är PCI beroende, utan har en egen kanal till northbridge chipet.
Förövrigt enkelt att testa av, eftersom brandväggsburken har 3 gigbit kort, varav bara ett är Intels integrerade. Mycket riktigt är de andra korten långsammare, för samma överföringar. Mycket långsammare. Det spelar nu ingen igentlig roll, eftersom det ena kortet hanterar min uppkoppling, och det andra kortet hanterar Smoothwalls orange sektion, men trots allt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Flyttade ju givetvis bara över diskarna från mitt gamla P4-system till mitt nuvarande (se sign), så de var ju samma diskar i båda testerna, att du skulle ha toppat 80Mbyte/s har jag svårt att tro om du inte kör RAID0 eller 5 (SCSI).

Enligt WD så har Raptordiskarna en maxgräns på 72Mbyte/s buffer->disk.
Det är enligt deras specifikationer och jag tror knappast att någon som inte sitter i labmiljö med tillhörande utrustning kan komma upp i de hastigheterna.

Info från WD: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=65

Jag hade innan jag sålde av P4:an 3st burkar med Gbitkort i, och jag fick liknande värden från alla 3 burkarna, PCI eller PCI-e hade ingen betydelse, det var diskarna som stoppade.

Att du kanske får lite bättre värden med IntelNIC:et än dina övriga kan kanske bero på kvalité på NIC:et i sig?

Jag är absolut ingen expert på detta område, jag kan ju givetvis bara skriva vad jag har kommit fram till med mina egna grejjer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Flyttade ju givetvis bara över diskarna från mitt gamla P4-system till mitt nuvarande (se sign), så de var ju samma diskar i båda testerna, att du skulle ha toppat 80Mbyte/s har jag svårt att tro om du inte kör RAID0 eller 5 (SCSI).

Pata Raid0, 4 diskar. ITE IT8212 chip, "GigaRAID." Integrerat skit. Fungerar.
Sata Raid0, 2 diskar. ICH5R & Sil3112 chip. Fortfarande integrerat skit. Fungerar här med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Enligt WD så har Raptordiskarna en maxgräns på 72Mbyte/s buffer->disk.
Det är enligt deras specifikationer och jag tror knappast att någon som inte sitter i labmiljö med tillhörande utrustning kan komma upp i de hastigheterna.

Info från WD: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=65

Lustigt att du skulle nämna Raptors... WD's siffror verkar friserade, eller föråldrade. Här är dagens snabbaste Sata disk. 88,3MB/s, från en enhet. Observera att det här är max transfer, och inte någon form för generellt genomsnitt. Fortfarande Raptors.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Jag hade innan jag sålde av P4:an 3st burkar med Gbitkort i, och jag fick liknande värden från alla 3 burkarna, PCI eller PCI-e hade ingen betydelse, det var diskarna som stoppade.

Det tyder på att du inte utnyttjar mer bandbredd, och därför klarar dig, och är inte automatiskt detsamma som att det även gäller alla andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
Att du kanske får lite bättre värden med IntelNIC:et än dina övriga kan kanske bero på kvalité på NIC:et i sig?

Jag är absolut ingen expert på detta område, jag kan ju givetvis bara skriva vad jag har kommit fram till med mina egna grejjer.

Integrerat Intel® PRO/1000 CT vs Intel Pro 10/100/1000 MT (Intel RC82540EM) eller 3com 3C2000-T. Lustigt nog är det det sämsta chippet som ger bäst transfers.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

88,3 Mbyte/s FRÅN en disk ja, men disken i andra änden ska ju skriva, det var de siffrorna jag skrev och hänvisade till, buffer (cache) -> disk (den fysiska skivan)

Eftersom du nu har RAID så tvivlar jag inte på att du kom upp de siffrorna du skrev tidigare.

Hur som helst så skrev du i ditt första inlägg att PCI-bussen skulle vara den stora flaskhalsen här, vilket jag fortfarande betvivlar, för även om man sätter upp en RAID0 så så multipliceras ju inte skrivhastigheten med antalet diskar.

Visst skrivhastigheten blir bättre men inte multipelt bättre, körde dual-RAID0 själv förut för att jag trodde det skulle bli mycket bättre prestanda, men jag uppfattade skillnaden som marginell.

Nu har jag ju tyvärr inte kvar utrustning så att jag kan testa, men man kan ju köra test på nätverkshastighet utan att använda diskarna och på så sätt se om det PCI-bussen verkligen blir en flaskhals (minns dock inte vad programmet heter).

EDIT: kollade igenom den länken som jag hänvisade till förut och det varkade vara en äldre modell av Raptor än den som jag har.
Jag reviderar mina siffror med 84Mbyte/s cache -> skiva (jag har den modellen med 16Mbyte cache).
Denna länken skall det vara: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=244&langu...

Men det förändrar ju fortfarande inte de värden som jag har kommit fram till med den disken, 84Mbyte/s är absolut längst ut på skivan och under exeptionellt bra förhållanden, kan tänka mig att det i praktiken handlar om ca. 55-65Mbyte/s