Mac är pensionärsdator

Permalänk
Medlem

Kul replikskifte.

Om båda läser lite bättre kommer ni att upptäcka att det varken förekommit gnabb eller idiotförklaringar innan ni påstått det.

Ska bli kul att se hur det utvecklar sig.
gnabb, gnabb...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Jag kommer säkert få mycket "skit" för det här men jag kan säga att Mac'ar i stora hela är sjukt mycket billigare än pc.

För 3 år sedan köpte jag en Dual Opteron ifrån ett företag i usa som heter boxxtech. Den datorn är fortfarande ett monster när det kommer till rendering och dylikt. Jag gav 70 för den. För bara några månader sen tänkte jag uppgradera till "motsvarande" fast dagens modeller och priset uppgår till 70+. Jag arbetar som grafiker, allt ifrån 2d till 3d till post och dvd-authoring - rubbet. Jag började på ett nytt företag precis 2 månader sedan och där arbetar jag uteslutet med mac'ar med "proffs" program.

För att komma till saken. Skulle jag köpa en pc som har mer eller mindre identiska komponenter som min nya MacPro har så skulle jag få betala betydligt mer än vad jag betalade. Och för att "bevisa" att Mac ÄR billigare i längden...Titta på priserna på programvaror. Mitt Redigeringsprogram för Pc kostade mig 5ggr så mycket som Final Cut Studio 5.1 kostade, och jag kan säga att Final Cut studio innehåller betydligt mer än bara redigeringsprogramvara. Dvd authoring, lättare compning, ljudpåläggning. Win XP kostar i runda slingor 3k+, OS X: 1500kr. Skulle kunna skriva en A4 sida om detta men det känns lite meningslöst.
Pc i all ära, jag är en "pc nisse" men "allt" bara funkar på Mac, vilket det oftast inte gör på pc.
Tar tillbaka mitt påstående ovan om en person som enbart arbetat med OS 9 läser det...Det OS'et var inge roligt...

Och för att förklara lite närmre, man har kunnat använda andra möss än de som apple sålt i flera år.
Anledningen till att Apples kunder är "äldre" är...Kan nästan sätta pengar på det...Att det inte finns samma utbud av spel...

Och nej, jag är inte 50 taggare. Jag är 24...

windows xp 3 tusen:P? home kostar 9xx kr.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
windows xp 3 tusen:P? home kostar 9xx kr.

beror på om detär OEM lr inte

Permalänk
Medlem

Mac är sjukt underskattat bara för de inte har massa spel. Hallå världen, datorer kan göra annat också!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd

En pensionär med tjockare plånbok och vill mer slippa krångel, och en yngre fattigare ungdom som trivs att bygga upp sin dator å kan pilla med den mer, gissa vad de två grupperna köper för datorer...
Givetvis skulle många mer gått över till mac om de nu var något billigare för samma prestanda som pc, samt lika stort sortument av datorspel...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skulle pensionärer ha mer pengar än unga, det tror inte jag i alla fall. Men mycket är väl att det inte finns så mycket spel och nyttoprogram som MS Office

Dude, klart MS Office finns. Microsoft Office 2004 funkar klockrent idag, och 2007 är på gång.

Sen i övrigt är Macen optimal för pensionärer och förstagångsanvändare eftersom den är väldigt lättbegriplig. Det har knappast med priset att göra, då Apples datorer idag är väldigt billiga. Macbooken går loss på 10k och uppåt. Att hitta en Windows-maskin i samma formfaktor med 13"-skärm och Core 2 Duo blir svårt.

iMacen är likväl den väldigt bra prissatt, med deras flaggskepp 24-tummaren som går loss på 19. Enbart en 24"-skärm är ofta väldigt dyr, och prestandan i iMacen är väldigt bra.

Apples framgångar på senare tid visar tydligt att människor gärna betalar mer för en produkt som är bra designad och fungerar bra. Och de betalar inte mer för att Apple är dyra, utan för att Apple helt sonika struntar i att konkurrera i lågprissegmentet.

Sen, naturligtvis, saknar de konkurrensen alla Windows-PC-tillverkare måste stå ut med.

Jag är väldigt intresserad av Macar, eftersom de fungerar såpass mycket bättre än Windows XP-maskiner. Det ska bli intressant att se hur det blir med Vista, för Windows har trots sina brister en hel del poänger för att det är så flexibelt.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Jag lyssnar hellre på en äldre erfaren doktor än en som är 24 och precis tagit examen. De flesta i världen är fortfarande gröna när det gäller datorer och i regel ganska "dåliga" - då är ju det perfekt med mac och för mig och andra "tyngre" användare ger mac:en alla möligheter - delvis beroende på unix-grunden. Jag tycker det är ledsamt med alla fördomar, kika lite på mac:en och ge den en timmes användande innan man drar ur sig massor av felaktiga uppgifter. Macen har utvecklats väldigt mycket de senaste åren - mycket med än PC:n.

Ha en fortsatt trevlig helg!

rör du inte till begreppen med den analogin?

hursomhelst föredrar jag nog en nyutbildad framför en gaggig en som rent av börjar bli senil(dement i vardagspråk, så slipper ev viktigpettrar att sträcka sig efter tangentbordet) och därför avfärdar nymodigheter både vad gäller diagnos och farmaca. (jo, det händer oftare än ni anar..)

förlängningen av min analogi här blir kanske också uppenbar när sjukdomar börjar bli vanligare bland Macar. (för det kommer det att bli)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Den bärbara marknaden har nästan gått om den stationära redan, nästan 45% av datorerna som säljs i Sverige är bärbara, och Sverige har en låg andel om man jämför med andra länder i norden.

Jepp, det är två år sen försäljningen av bärbara gick om stationära datorer, i usa.
Sverige är hjälplöst efter, vi har skitlöner i det här landet och handlar helst junk.

Det som händer idag är att marknaden för bärbara som klassas som tunna och lätta börjar gå om "släpbara" datorer.
Få svenska köpare klarar att sammanställa de parametrar de värderar hos en bärbar. Vi är lite bakom flötet här, och det märks på t.ex att vi köper tyngre och tjockare bärbara än amerikanarna.
När vi kommer ikapp där...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
Apples största problem är nog om dom skulle bli omoderna/ute. Just nu är ju iPod, iMac osv jätteinne, men sånt kan svänga fort. Modefolket kanske tröttnar när många har maccar och man inte sticker ut lika mycket och därför byter till något annat märke med annan design.

Det saknas alternativ nu. Hur otroligt det än kan låta så ser resten av marknadens produkter så djävliga ut och erbjuder så lite att ingen ens har försökt hävda sig, exkluderat ett par taffliga härm-apor.
Det som sticker ut idag som inte bär Apple-logga är ootroligt sällsynt. När det händer är det uteslutande vaporware. Lanseras något är det utdaterat när det levereras.

Men det kommer hända, den dagen blir intressant. Jag tycker Apple's dominans kan behöva balanseras, för utvecklingens skull.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
Jepp, det är två år sen försäljningen av bärbara gick om stationära datorer, i usa.
Sverige är hjälplöst efter, vi har skitlöner i det här landet och handlar helst junk.

Det som händer idag är att marknaden för bärbara som klassas som tunna och lätta börjar gå om "släpbara" datorer.
Få svenska köpare klarar att sammanställa de parametrar de värderar hos en bärbar. Vi är lite bakom flötet här, och det märks på t.ex att vi köper tyngre och tjockare bärbara än amerikanarna.
När vi kommer ikapp där...

i vilket land ligger Södertälje?

/ eller på vilken planet kanske jag borde fråga?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en vanlig intelbaserad PC-dator? Och sen installera OSX på den? Då får du gördelarna från båda parter.

Visa signatur

\\Intel P4 2.8GHz HT Northwood + Zalman 7700-CU\\1536MB PC3200\\Seagate Barracuda 80GB + Samsung Spinpoint 250GB SATAII\\Leadtek 6800 128mb 16/6 1.4V 415/855\\ASRock P4VT8+\\Iso 500W\\NEC ND-3500A\\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LaZe
Varför inte bara köpa en vanlig intelbaserad PC-dator? Och sen installera OSX på den? Då får du gördelarna från båda parter.

för att det är skitjobbigt att fixa drivrutiner som funkar bra/alls då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
i vilket land ligger Södertälje?

/ eller på vilken planet kanske jag borde fråga?

Det är frågan om att låta sin ideologi forma verkligheten. Eftersom USA = bra och Sverige = dåligt i vissa människors ögon så måste ju i förlängningen det som sker i Sverige vara sämre än det som sker i USA.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
Det som händer idag är att marknaden för bärbara som klassas som tunna och lätta börjar gå om "släpbara" datorer.
Få svenska köpare klarar att sammanställa de parametrar de värderar hos en bärbar. Vi är lite bakom flötet här, och det märks på t.ex att vi köper tyngre och tjockare bärbara än amerikanarna.
När vi kommer ikapp där...

Vi kanske värderar användbarhet mer än amerikanarna? Jag äger själv en gammal 14" PII pc och den går att använda för ordbehandling, men så fort en större skärm är i närheten så byter jag. Även om man själv har bra syn, så innebär det inte att alla på jobbet som man ska diskutera om sitt arbete har det.
Visst det skulle vara gött med 2 bärbara, en s.k. bärbar och en som är mer praktiskt användbar. Fast de pengarna saknar jag som många andra.

Att den billigaste bärbara 15" med studentrabatt kostar nästan 18 tusen och 17" nästan 25 tusen, är en trolig orsak till varför så få ungdomar köper sådana.
På en stationär sidan så värdesätter många ungdomar att kunna ”bygga” sina datorer eller uppgradera dem lite hur de vill.

Tar man programutbudet så vill jag faktisk för en gångs skull påstå, att det är bara mac som har ett dugligt i o m att man även kan köra Windows och Linux på dem. Det föresätter dock att det fungerar lika bra som macägarna påstår, då jag själv inte äger någon mac ännu. Jag är väldigt sugen på en bärbar mac, men jag vill inte ha mindre skärm än 17” (dyrt)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hmm varför använder alla yngre PC och de äldre MAC? Kanske för att om man räknar med att SweC representerar yngre, så gör de yngre inte speciellt mycket mer än att spela spel och fildela.

Spel är något som PC är bättre på. Därför alla yngre har PC? Sen kan man tycka att MAC är dyrt. Är de PC-datorer som används till att spela på speciellt billiga? I så fall är ju konsoller betydligt mer prisvärda.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
Jepp, det är två år sen försäljningen av bärbara gick om stationära datorer, i usa.
Sverige är hjälplöst efter, vi har skitlöner i det här landet och handlar helst junk.

Det som händer idag är att marknaden för bärbara som klassas som tunna och lätta börjar gå om "släpbara" datorer.
Få svenska köpare klarar att sammanställa de parametrar de värderar hos en bärbar. Vi är lite bakom flötet här, och det märks på t.ex att vi köper tyngre och tjockare bärbara än amerikanarna.
När vi kommer ikapp där...

Jag skulle gärna vilja se om du kunde backa upp dina påstående med referenser. Speciellt din teori om att vi är "bakom flötet" med datorinköp.

T.ex: I USA lever runt 35 miljoner med en inkomstnivå där du räknas som fattig.
http://www.guardian.co.uk/usa/story/0,,1291859,00.html

Fram tills dess måste jag tyvärr (och dom flesta andra hoppas jag) avfärda ditt skriveri som rent påhitt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det är den sanning som råder i sverige idag,yngre pensionärer(49-69) är den folkgrupp som har den bästa ekonomin någonsin i sverige i dessa dagar förutom dom yngre grupper som skaffat sig en VD-post med miljardfallskärm:(

Du tror väl inte att dom slet skiten ur sig på 40-50-60talet för att försörja dig som inte vet någonting om historien??

Det är synd att ingen här eller någon annanstans verkar se den hela stora skillnaden:(

Jag är född på 60-talet (1962 för att vara exakt) så jag tillhör dom du pratar om och var är min ekonomi tror du?, jag tillhör samhällets loser som får spara flera månader om jag ska köpa ny hårdvara för 2000 - 3000 :-. Alla är knappast rika i det här landet, men du kanske menade egenföretagare? min ålder ger mig ingen fördel när jag söker jobb

Twin_Pixel
Ok jag kanske hade fel när det gäller Office då jag inte har så stor koll på Mac sidan, men det är ju inte förvånande då microsoft har köpt in sig lite på Mac (vad jag läst)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Twin_Pixel
Ok jag kanske hade fel när det gäller Office då jag inte har så stor koll på Mac sidan, men det är ju inte förvånande då microsoft har köpt in sig lite på Mac (vad jag läst) [/B][/QUOTE]

Microsoft vet att det finns flera miljoner Mac-användare, och de vill naturligtvis leverera Office till den plattformen också. Det gynnar både Apple och Microsoft. Apple får bättre kompatibilitet och dess användare kan enkelt skriva och dela dokument med PC-användare, samtidigt som Microsoft får extra klirr i kassan.

Microsoft har, förutom Apple, världens största utvecklingsteam för Mac.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Microsoft vet att det finns flera miljoner Mac-användare, och de vill naturligtvis leverera Office till den plattformen också. Det gynnar både Apple och Microsoft. Apple får bättre kompatibilitet och dess användare kan enkelt skriva och dela dokument med PC-användare, samtidigt som Microsoft får extra klirr i kassan.

Microsoft har, förutom Apple, världens största utvecklingsteam för Mac.

Det är väl Microsoft tvungna till då folk inte uppgraderar office lika ofta som förut, dom är nöjda med det dom har. Själv kör jag med Microsoft Office 2000 fortfarande och känner inget behov av uppgradering

Börjar bli OFFTOPIC

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det är väl Microsoft tvungna till då folk inte uppgraderar office lika ofta som förut, dom är nöjda med det dom har. Själv kör jag med Microsoft Office 2000 fortfarande och känner inget behov av uppgradering

Börjar bli OFFTOPIC

Såna är diskutioner gör det. Det är svårt att se författarens syfte än annat som ett försök att dra igång ett plattformskrig.

Som dator sett är Macen överlägsen. Dock vill jag köra Windows för DC++ och spel, åtminstone i dagsläget. Förmodligen blir det en PS3 och en rutten Pentium 3 som kör DC hos min mamma, som av någon orättvis anledning har 100/100 mbit.

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kite
Jepp, det är två år sen försäljningen av bärbara gick om stationära datorer, i usa.
Sverige är hjälplöst efter, vi har skitlöner i det här landet och handlar helst junk.

Det som händer idag är att marknaden för bärbara som klassas som tunna och lätta börjar gå om "släpbara" datorer.
Få svenska köpare klarar att sammanställa de parametrar de värderar hos en bärbar. Vi är lite bakom flötet här, och det märks på t.ex att vi köper tyngre och tjockare bärbara än amerikanarna.
När vi kommer ikapp där...

Sverige är statistiskt sett ett bättre land att leva i än USA och så har det varit under många år. USA är hjälplöst efter på alla fronter förutom ekonomin.

Sen är det väl en smaksak vad man vill ha för bärbara datorer. Alla är vi olika. Men att påstå att amerikaner skulle vara smartare än svenskar är ett skämt.