Permalänk

"IGDB" - Internet Game Database

Hej. ursäkta om den här tråden ligger fel.
Är det någon här på sweclockers som skulle vilja se en "IGDB"(Internet Game Database)?

Jag funderar på att dra ihop folk som är intresserade och kunniga inom flera områden för att göra en databas för spel, men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det, antingen så blir det en Wiki men då kan kvalitén och pålitligheten svikta men det är lite mindre arbete. Eller så satsar man på att samla ihop seriösa människor som sitter och samlar ihop allt.
Vet inte riktigt i vad för språk den bör vara i men antar att det innefattar PhP och Ruby(säg till om jag säger nått galet).

Många frågor kvarstår men, idén flög precis upp i huvudet på mig. så om det är någon fråga ni tycker jag ska ta upp så är det bara att hojta.
//Lost Soul Searching

Edit: Såg precis att det finns igdb.se men den verkar vara nere för tillfället, återkommer.

Visa signatur

i'm not insane...i am a fucking lunatic
Acer Extensa 5620, 1.8 Dual Core, 4gb ram, 250gb HDD.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en ganska bra och definitivt genomförbar idé! Jag kanske kan bidra med någonting ifall du får ihop nog med folk, men jag lovar ingenting, har egna projekt att ha hand om också.

Kan PHP, SQL, XHTML och CSS.

Permalänk

Bra det gick fort^^
ang igdb.se, den verkar inte vara vidare seriös, forumet används inte alls åtminstånde.
bidrar med att säga att det enda jag kan är html, så jag kan inte annat än att stå för design och hålla styr på allt.
Wishie: det är meningen att man ska arbeta på detta när man anser att man har tid och känner för det och för att det är kul och sen ser vi hur det går iochmed respons från besökare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är nåt jag länge har velat se. Finns ju spellistor utspritt på t.ex. gamespot eller gamerankings och sånt, men skulle vara bra med en mer motsvarighet till imdb.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Låter som en bra ide faktiskt. Mycket jobb för dom som tar sig an det dock.

Permalänk
Testpilot

Finns ju dock redan spel på IMDB: http://akas.imdb.com/title/tt0374692/
Wikipedia har rätt bra databas också: http://en.wikipedia.org/wiki/Half-life_2

Men visst, en sida att samla alla på kanske är intressant.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt det låter som en ide.

Jag hjälper gärna till.

(X)html, css, php, sql

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Finns ju dock redan spel på IMDB: http://akas.imdb.com/title/tt0374692/
Wikipedia har rätt bra databas också: http://en.wikipedia.org/wiki/Half-life_2

Men visst, en sida att samla alla på kanske är intressant.

IMDB saknar många spel.

Permalänk
Permalänk
Medlem

då var den ideen död

Visa signatur
Permalänk

Vad är det som säger att den är död?

Det gäller att bara ha någon bra affärside som skilljer sig från dom andra. t.ex. att man har mycket bra information om vad det är för spel. eller att allt är på Svenska - vilket inte dom andra sidorna är på. eller har jag fel??

Det går visst att genomföra en ide om man är motiverad och har en bra ide att bygga vidare på..

Så ge inte upp! Det går säkert att genomföra detta om man bara vill!!

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk

jag säger precis som hampan90
idén är inte död bara för att det finns några som redan har det konceptet, det måste juh finnas lite konkurenns, det ger bara motivation att göra det bättre än sina konkurenter(ursäkta min stavning, kom precis ifrån sängen)
Men alla som är på lämna förslag på hur vi skulle kunna lägga upp allt, mitt första förslag är, enbart reklam om det gynnar oss på annat sätt än bara pengar
Edit: Mobygames blir det inte svårt att konkurrera ut, tyckte att deras sida såg jävligt oseriös ut...

Visa signatur

Permalänk

Presis LostSouls

Tänk på att det finns flera data affärer i sverige, Onoff, Siba, Elgiganten, Audio Video, samt en hel del på nätet.

Det kan alltås finnas flera stycken affärer som inriktar sig på datorer.. Och så kan det alltså finnas flera sidor men en databas för spel

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk

Vill inte vara negativ, men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
www.mobygames.com

Typ så?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vill inte vara negativ, men...

som vi tidigare sa så spelar det ingen roll om det redan finns 75 stycken, vi gör det på vårt sätt, och dessutom så tycker jag inte att mobygames borde existera för den har så grymt tråkig design.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LostSoulSearchin
som vi tidigare sa så spelar det ingen roll om det redan finns 75 stycken, vi gör det på vårt sätt, och dessutom så tycker jag inte att mobygames borde existera för den har så grymt tråkig design.

Hmm .. Man skulle ju kunna tycka att innehållet på en sådan site är nummer ett. Sedan hur lätt det är att komma åt innehållet, och efter det kommer designen. Personligen tycker jag att de verkar uppfylla ett och två på ett bra sätt.

Nu försöker jag inte sänka er på något sätt, utan det är en generell undran. Vart hittar man alla gamla / nya spel? All information om gamla spel, vilka är det som sitter på den?

Och vem ska sitta och skriva in allt?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk

Mja. Mjo. Bara för att man har en nischad och lite annorlunda idé så betyder inte det att det automatiskt finns en marknad för det. Det någon sa att man kunde köra på svenska istället, mjo visst, dock finns redan en uppsjö av recensionssajter. Den delen som faktiskt letar efter väldigt mer specifik information på kanske lite äldre spel; tror jag består av en försvinnande liten del som kräver det på svenska.

Eller?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Mja. Mjo. Bara för att man har en nischad och lite annorlunda idé så betyder inte det att det automatiskt finns en marknad för det. Det någon sa att man kunde köra på svenska istället, mjo visst, dock finns redan en uppsjö av recensionssajter. Den delen som faktiskt letar efter väldigt mer specifik information på kanske lite äldre spel; tror jag består av en försvinnande liten del som kräver det på svenska.

Eller?

nej det gör det definitivt inte, som sagt tidigare så gör man det utan att lägga ner allt för mycket tid på det så ser man hur intressant det är. skulle vilja göra det på både sve o eng, men det blir nog för mycket arbete.
jag är inte ute efter en recenensions site utan en opartisk källa där man kan läsa om spel. sen eventuellt låta användarna av sidan rösta på spelet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LostSoulSearchin
nej det gör det definitivt inte, som sagt tidigare så gör man det utan att lägga ner allt för mycket tid på det så ser man hur intressant det är. skulle vilja göra det på både sve o eng, men det blir nog för mycket arbete.
jag är inte ute efter en recenensions site utan en opartisk källa där man kan läsa om spel. sen eventuellt låta användarna av sidan rösta på spelet.

Jag måste väl säga; "Go for it!". Hur det än slutar så har samtliga deltagare lärt sig massor.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Jag måste väl säga; "Go for it!". Hur det än slutar så har samtliga deltagare lärt sig massor.

japp, det ska vi såfort man får ihop folk nog, och snackat ihop oss om hur vi ska göra.

Visa signatur