Permalänk
Inaktiv

Starta en .sh som service

Har en användare som heter mp3 ochy i dennes hemkatalog finns en film som heter jukeboxstart.sh och en jukeboxstop.sh för att stänga ner den..

Vill skapa en startfil för denna i /etc/init.d och med sudo starta jukeboxstart.sh som mp3 användaren.
sen även lägga in denna i chkconfig och se till så den startar automatiskt..

Nån som har tips på vettig sida som beskriver hur jag ska gå tillväga alt exempelfiler ??

Permalänk
Medlem

/etc/rc.d/init.d/jukebox eller /etc/rc.d/rc.jukebox eller whatever din distro nu vill att filerna ska heta.

#!/bin/sh case $1 in 'stop') /home/mp3/stopjukebox.sh;; 'start') /home/mp3/startjukebox.sh;; *) echo "usage $0 (start|stop)";; esac

Permalänk
Medlem

i debian finns det även /etc/init.d/skeleton som är en mall att bygga från

Permalänk
Medlem

Om du vill starta som användaren mp3 ändra till

su mp3 -c /home/mp3...

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e5150
/etc/rc.d/init.d/jukebox eller /etc/rc.d/rc.jukebox eller whatever din distro nu vill att filerna ska heta.

#!/bin/sh case $1 in 'stop') /home/mp3/stopjukebox.sh;; 'start') /home/mp3/startjukebox.sh;; *) echo "usage $0 (start|stop)";; esac

Tack.. mjo det är /etc/init.d

har lagt scriptet du skrev där och ändrat efter behov.. fungerar att köra med ./jukebox stop och ./jukebox start ..

men om jag försöker lägga till den som service så går det inge vidare..
finsn det nåt sätt att lösa det?

[root@tjoff init.d]# chkconfig --add jukebox
service jukebox does not support chkconfig

EDIT: Jag som klantat mig, glömde några rader i scriptet, fugnerar perfekt med chkconfig nu också..

Tack för hjälpen!