X-Fi Fatal 1 ty / Platinum / Xtreme Music

Permalänk
Medlem

X-Fi Fatal 1 ty / Platinum / Xtreme Music

Hej!

Creative Soundblaster X-Fi Fatal 1 ty, Platinum och Xtreme Music, vad är egentligen skillnaden på dessa kort. Ja, förutom att Xtreme Music bara är ett kort. På vilket sätt är de andra bättre?
Någon?

Lev väl.
Simna

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Fatality har 32mb minne nånstans som ska göra spelen snabbare, enligt tester märks det obetydlig skillnad.

Platinium har en schysst frontpanel med en massa in/ut-gångar + fjärrkontroll

Xtreme music är bara själva "kortet"

Permalänk

Nästan rätt. Fataly ska ha 64 mb minne.

Permalänk
Medlem

köp med frontpanelen säger jag bara, fy fan vilken besvikelse kortet utan frontpanel är.

Det är nämligen samma kontakt för digitalt ut, mikrofon och linje in...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
köp med frontpanelen säger jag bara, fy fan vilken besvikelse kortet utan frontpanel är.

Det är nämligen samma kontakt för digitalt ut, mikrofon och linje in...

Jag köpte kortet utan fronpanel, det dumamaste jag gjort på länge, du hade så rätt så med att det var dumt med flera utgångar på samma uttag

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
köp med frontpanelen säger jag bara, fy fan vilken besvikelse kortet utan frontpanel är.

Det är nämligen samma kontakt för digitalt ut, mikrofon och linje in...

Spelar väl ingen större roll om man bara ska lyssna på musik eller spela spel med kortet?

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte ha en mic inkopplad samtidigt som man har ett högtalarsystem inkopplat digitalt. Det är taskigt...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha digitalt ut till ett högtalarsystem? ... såvida det inte har bättre D/A än kortet då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hej!

Om jag förstår er rätt så är det så här:
X-Fi Xtreme Music har bara minijack medan X-Fi Platinum och X-Fi Fatal 1 ty har front med ”riktiga anslutningar” (RCA och optiskt digitala), och skillnaden mellan X-Fi Platinum och X-Fi Fatal 1 ty är att X-Fi Fatal 1 ty har större minne, men ingenting annat.
Eller....har jag missat någonting?

Lev väl.
Simna

Visa signatur

Simna

Permalänk

Rätt så!

Permalänk
Medlem

Det finns ju en lite låda som man kan ansluta till X-FI xtreme music kortet så att man får de vanliga digitala å resten av utgångarna bak.

Att ha en frontlåda kan ju inte vara alltför skoj. En massa sladdar hängandes fram på lådan är ju inte direkt snyggt, å har man dörr ser det ju bara värre ut.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Det finns ju en lite låda som man kan ansluta till X-FI xtreme music kortet så att man får de vanliga digitala å resten av utgångarna bak.

Vaddå för en låda? Och hur menar du då?

Min tanke är att använda utgångarna på ljudkortet (datorns baksida) till förstärkaren och att man sedan enkelt kan koppla in en RIAA-förstärkare eller kassettbandspelare eller...ja, vad man nu vill, på frontpanelen (datorns framsida).

Har jag gjort en tankemiss?

Lev väl.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Vaddå för en låda? Och hur menar du då?

Min tanke är att använda utgångarna på ljudkortet (datorns baksida) till förstärkaren och att man sedan enkelt kan koppla in en RIAA-förstärkare eller kassettbandspelare eller...ja, vad man nu vill, på frontpanelen (datorns framsida).

Har jag gjort en tankemiss?

Lev väl.

Jag kommer inte exakt ihåg men om jag inte minns helt fel så har de en liten låda med de portar som är sammansatta i en som du kan koppla in i den sammansatta porten.

Alltså får du de tre utgångarna separat.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Du får ju en fjärrkontroll med Platinum och Fatal1ty! Och dessutom Midi-in-/utgångar.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core 2 Quad Q6600 | MSI P35 Platinum Combo | 2048 MB Corsair 4/4/4/13 | Asus HD3870 | Creative X-Fi Fatal1ty
Ljud: Sony STR-DG700 | Front: Mission Freedom | Center: Mission M7c2 | Rear: Mission M71i

Permalänk
Medlem

Det blir ett X-Fi Platinum för min del.
Tack för hjälpen.

Lev väl.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Det blir ett X-Fi Platinum för min del.
Tack för hjälpen.

Lev väl.

FÅr jag fråga varför du väljer den istället för XtremeMusic?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Jag kommer inte exakt ihåg men om jag inte minns helt fel så har de en liten låda med de portar som är sammansatta i en som du kan koppla in i den sammansatta porten.

Alltså får du de tre utgångarna separat.

Denna kanske:

Creative SB X-Fi Digital I/O Modul

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Re: X-Fi Fatal 1 ty / Platinum / Xtreme Music

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simna
Hej!

Creative Soundblaster X-Fi Fatal 1 ty, Platinum och Xtreme Music, vad är egentligen skillnaden på dessa kort. Ja, förutom att Xtreme Music bara är ett kort. På vilket sätt är de andra bättre?
Någon?

Lev väl.
Simna

Fatal 1 är bättre på drivrutiner ochså tydligen....

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Hej Frixos!

Eftersom X-Fi Platinum har front med ”riktiga anslutningar” (RCA och optiskt digitala). Så kan man enkelt koppla in en RIAA-förstärkare eller kassettbandspelare eller...ja, vad man nu vill, på framsidan av datorn.

Lev väl.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Xtreme Music för inte så länge sedan. Har nu insett att jag behöver en frontpanel för att koppla in lurar och förstärkaren samtidigt.
Hur som helst; kan man köpa enbart frontpanel någon stans?
Är i starkt behov av en =/

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Jag köpte ett Xtreme Music för inte så länge sedan. Har nu insett att jag behöver en frontpanel för att koppla in lurar och förstärkaren samtidigt.
Hur som helst; kan man köpa enbart frontpanel någon stans?
Är i starkt behov av en =/

Ja, det kan du på creative's hemsida. kostar dock över tusingen för bara frontpanelen. :/

Edit: Om du kan få tag på en audigy frontpanel billigare så rekommenderar jag det eftersom det är i princip samma sak. jag kör med min audigy 2 frontpanel och allt funkar förutom firewire-anslutningen då det inte finns en sådan kontakt på kortet.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Avstängd

64 X-RAM gör skillnad

länk

Permalänk
Medlem

Vart får man tag på en Audigy-front då? Hur hittade du din?

Visa signatur

Vänligen citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lars.akesson
Vart får man tag på en Audigy-front då? Hur hittade du din?

Mitt förra kort var ett audigy 2 platinum. efter att ha tjänat mig i några år var det dags för kortet att dö och bli utbytt. behållde dock frontpanelen.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur de nya korten är? Xtreme Gamer ser ut exakt som Xtreme Audio. Då borde det vara bättre med ett Xtreme Music?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Hej!

Nä, jag vet inte vad det är för skillnad mellan de olika X-Fi korten. Jag provade att skriva till Creative men fick bara en fråga om vad Xtreme Gamer var för ett kort!!!!! och något luddigt svar som inte var något svar.

Men jag har en fråga till er som har kort med Crystalizer; vilka typer av filer kan man använda Crystalizern på? Är det bara mp3 filer? Fungerar den på Wav filer? Hur förändrar den ljudet?

Lev väl.

Visa signatur

Simna

Permalänk

så om jag har ett X-Fi Extreme music är det nån vits att köpa ett Fatal1ty?

jag har logitech X-540 5.1 högtalar kit bör jag gå på 5400 paketet för att uppleva riktig surround

för det bör ju extreme music kunna leverera som THX DTS D.DIGITAL?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

jag har en front panel + dosa till Creatives Sound Blaster® X-Fi Fatal1ty FPS som jag inte använder.

Visa signatur

Ati Deamon