Bahnhof bygger supersäker datahall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Förstår mig inte på alla som tycker att ideén är usel bara för att de inte kommer att surfa sin meningslösa porr under ett kärnvapenkrig.
Tänk lite längre än era egna pittar för en gångs skull, snälla. Om vi hamnar i krig så handlar inte en säker serverpark om att kunna skicka ut data snabbt till sina kunder, det handlar om att i största möjliga mån att behålla datan. Vid ett kärnvapenkrig så pratar vi inte om några hundra döda, vi pratar hundratusentals, om samma små bomber används som användes i Japan på 40-talet(de har inte krymt i storlek sedan dess).
Om många personer dör, kanske miljontals bara i Sverige, då kommer också personer med mer vetande än vanlige svensson innehar att dö. Doktorer, vetenskapsmänn osv kommer inte längre at kunna bistå med sitt vetande, kanske kommer vi att backa årtionden bara för att dessa försvinner. Men!... har vi en säker backup så kommer mycket information att kunna sparas till framtida generationer och sprida kunskap vidare även efter att Kina, Ryssland och USA har bombat skiten ur alla bara för att mäta sina penisar.

TACK! äntligen någon som förklarar läget lite mer än folk som bara gnäller om "nästan fullträff".

För det första så lär ju inte ett serverrum vara primärtmål ifall det släpps atombomber ovanför sthml. Har ni ens sett bilderna på Nagasaki och Hiroshima efter bomen? Atombomber detonerar inte inte i markhöjd heller utan några hundra meter upp i atmosfären. Dessutom så är väldigt många bomber av typen MIRV dvs att varje missil innehåller ett antal stridspetsar som sprider ut som över ett störe område och simultant detonerar över ett väldigt stort område. Bomberna är inte till för att spränga hål i bergrum utan förstöra så mycket som möjligt av 'vanliga hus' och då behövs det inte så mycket. Allting handlar om ändamål. bahnhofs serverrum kommer inte att vara någon prioritet.

Tänk lite längre va? Meningen med bergrummet är inte att dina servrar fortfarande ska vara uppe och snurra på internet utan behålla datan som finns där. För er som sett Fight Club så kanske ni kan dra paraleller till att dom spränger byggnader och varför ett säkert bergrum kan vara säkert.

Bara för att den tål nästan en direktträff så betyder inte det att den är ett direkt mål. Om ni ska uttala er om strategiska mål etc så läs på innan.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Den kanske håller mot Henrik Pontén den här gången då.

Ja precis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Och vem fan ska bomba Sverige med atombomber? Ett lyckat PR-jippo från Banhofs sida.

"Det spelar ingen roll om tredje världskriget bryter ut, din data är säker hos oss"

Precis vem fan bryr sig om en dator när folk blir slaktade utanför :S.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbyboy
jag ska söka jobb där:P
HAHA

Tänkte exakt samma sak

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Precis vem fan bryr sig om en dator när folk blir slaktade utanför :S.

Det handlar bl.a. om att kunna spara information för att lättare kunna bygga upp infrastrukturen efter att bomben har smällt. Det tycker jag är viktigt, de som befinner sig i ground zero har inte såmycket nytta av det nej, men vi övriga har det! Speciellt jag då, som bor långt nere i skåne

Permalänk
Medlem

Herregud, kan folk släppa det där med atombomben? De är ju inte precis som om de lägger sin serverpark där bara för att den inte ska kunna bombas sönder.
Det är ett PR-trick(om man så vill).

Permalänk
Medlem

Om det nu blir krig kan man ju tippa på att folk öser ut datorerna därifrån för att få plats med mer folk i bergrummet ´;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hur funkar dieselaggen när dom bombat skiten ur allt åvanför? Dom måste ju ha syre och dessutom få ut avgaserna? Man borde ha riktigt feta batterier eller nått.

Om de kinesiska ubåtarna kan använda sig av samma generatorer så går det nog, ubåtar är ju knappast kända för att kunna slösa med resurser som syre, utrymme mm.

Dessutom så klart att dom har ventilation upp till ytan, det har ju vanlig skyddsrum också, med möjlighet till att köra luften genom filter ifall det skulle finnas giftiga partiklar i luften.

Känns för övrigt jävligt overkill med en dylik serverhall, men visst, det finns nog en marknad med paranoida företagare som är säkra på att "the war is coming..."

Visa signatur

jag reserverar mig icke för felaktigheter i ovanstående inlägg citera för svar tack
Jag har en dator...

Permalänk
Medlem

Om det nu skulle ske att en atombomb sprängdes i sverige överhuvudtaget, vilka kunder finns det kvar då? Mestadelen är troligtvis ganska ointresserade/obenägna att bruka sina servrar?

Visa signatur

Den som har mest prylar när den dör vinner!

Permalänk

allt snack om atombomber. finns inte en människa på jorden som skulle få för sig att lägga dom ofantliga pengarna som kärnvapen kostar på att slå ut en datacentral.

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

Vore trevligare om Bahnhof hade lagt några av de där miljonerna på att få internetanslutningarna att funka istället. Där jag bor har de flesta som har bahnhof som leverantör via statsnätet vart utan uppkopling till och från i en månad nu. aja skönt att man surfar hyfsat säkert i händelse av kärnvapenkrig iallafall.

Permalänk

svår att hitta: här är karta o allt lixom....

http://www.bahnhof.se/pionen/

ps. flashig musik o 3d animation i intro som visar exakt vart den ligger.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
För er som sett Fight Club

en liten sammanfattning av upplevelsen i att betrakta ett standardvapen av idag på närmre håll än önskvärt.

http://manoajournal.hawaii.edu/text/issues/descriptions/japan... (tredje stycket)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tantanx
Dessutom så klart att dom har ventilation upp till ytan, det har ju vanlig skyddsrum också, med möjlighet till att köra luften genom filter ifall det skulle finnas giftiga partiklar i luften.

Faktum är att vad jag vet så skiter datorer, generatorer och diesel-motorer i radioaktiva partiklar, dom funkar lika bra ändå. Värre med människor som lever i närheten.

Permalänk
Medlem

Dom tänkte att det var det enda sättet att lyckas komma undan antipiratbyråns snokande smilfinkar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker det påminner lite om Resident Evil.. massa roliga servrar djupt inne i bergrum.

Eller.. jag blir i alla fall sugen att kika på filmen.

Visa signatur

13,5TB år 2007.
~18TB år 2008.
Nu? Jadu.. ingen koll längre..

Permalänk

Populärt berg det där, ligger redan en sopstation under det, nu ska det här byggas. Har även hört att en bilväg ska byggas där.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

asså vafasen lagrar ni på era servar om ni måste vara säkra på att det är mer än bara nästan :S ^^. God jul!

Visa signatur

Altmann