ThinSuite + Citrix - Vänligen hjälp.

Permalänk
Medlem

ThinSuite + Citrix - Vänligen hjälp.

Goddagens.

Vi håller som tidigare nämt på att införa Linux-system på vårt företag för att slippa betalning av Windows 2003 licenser. Vi kör Citrixsystem på maskinerna.

Använder mig av ThinSuite och autoboot på Citrix. Allt går väl fram till det att bilden skall visas... där verkar inte finnas drivers i denna Dell-maskin med Radeon-kort.

Får felmeddelandet:
"xmodmap: Unable to open display ':0'",
då den försöker visa bilden, sedan återgår den till menyn.

Jag har ställt in 1024x768 i upplösning i config-filen, provat med olika inställningar men lyckas ändå inte. På supporten står det att Radeon-korten skall klara av det.

Jag har inga erfarenheter av Linux.
Finns här någon som kan förklara vad jag gjort fel?

Tack på förhand!

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att den inte hittar skärmen, mer än så kan jag inte säga.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jepp, den hittar inte skärmen, angett rätt export-skärm osv?

Permalänk
Medlem

bara undrar lite
Citrix är väl ett slags program för att föra över ett fönster eller ett helt skrivbord genom nätverk i windows? och om ni bytt serven till linux varför kör ni citrix då?

Permalänk
Medlem

1.) Jag kommer in i Linux-interfacet och väljer därefter manuellt "Citrix", den försöker då köra Citrix. Så i interfacet hittas skärmen, är ni säkra på att det är skärmen som inte hittas?

2.) Kan inte ställa in exportskärm vad jag vet. Det är en väldigt strippad version, och jag har laddat ner en pre-made.

3.) Servern kör Windows, de tunna klienterna vi har ute i produktionen tänkte jag ersätta med denna strippade Linux-version, som skall ha stöd för att ansluta till Citrix på Windowsplattform.

Vänligen, hjälp - jag har tagit 12 fikor nu under 2 dagar p g a allt huvudont jag fått då jag försökt lösa problemet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem

vad var det för dist du använde? är det något (X) grafiskt innan du ansluter?
Finns flera distos som det går och installera citrix klient på

sen fattar jag inte riktigt hade ni tänkt köra Windows 2003 på klienterna annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vad var det för dist du använde? är det något (X) grafiskt innan du ansluter?
Finns flera distos som det går och installera citrix klient på

"Servern kör Windows, de tunna klienterna vi har ute i produktionen tänkte jag ersätta med denna strippade Linux-version, som skall ha stöd för att ansluta till Citrix på Windowsplattform"

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om något (X)-grafiskt visas, bara en enkel valmeny. Är inte riktigt införstådd med vad X egentligen är, har läst lite på Free86 men förstår inte riktigt. Jag vill byta till VESA-drivers på något vis.

Jag kör ThinStation, anpassad för att köra remote program på tunna klienter, http://thinstation.sourceforge.net.

Vänligen, hjälp!

Tack på förhand.

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem

@Sneak, X är ett skal till Linux. Dvs man kan kalla att det ser ut som ett typ av windows gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneak
Jag vet inte om något (X)-grafiskt visas, bara en enkel valmeny. Är inte riktigt införstådd med vad X egentligen är, har läst lite på Free86 men förstår inte riktigt. Jag vill byta till VESA-drivers på något vis.

Jag kör ThinStation, anpassad för att köra remote program på tunna klienter, http://thinstation.sourceforge.net.

Vänligen, hjälp!

Tack på förhand.

Är det grafiskt så är det nästan bergsäkert X, om inte jag fått det helt om bakfoten (grafiskt, men inte som i din biosmeny utan snarare som Windows).

Ska du byte till VESA-drivers så gå in i din X-config och hitta:
Section "Device"
Identifier "Identifier för något"
Driver "din drivrutin"
EndSection

och byt ut drivrutinen till "vesa" (små bokstäver!).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

"xmodmap: Unable to open display ':0'",
---------
man Xmodmap:

DESCRIPTION
The xmodmap program is used to edit and display the keyboard modifier map and keymap table that are used by client applications to convert event keycodes into keysyms. It is usually run from the user's session startup script to configure the keyboard according to personal tastes.

OPTIONS
The following options may be used with xmodmap:

-display display
This option specifies the host and display to use.
----------
Se vidare under
man X:
DISPLAY NAMES

--------

Tror man kommer in på rätt spår då.
Tror - för jag är ingen fena på Linux direkt

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
"Servern kör Windows, de tunna klienterna vi har ute i produktionen tänkte jag ersätta med denna strippade Linux-version, som skall ha stöd för att ansluta till Citrix på Windowsplattform"

ja tänkte bara det är kanske bra och byta om han nu inte får igång X med thinStation

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina förklaringar!

I slutet av arbetsdagen lyckades jag få igång Citrix, felet var inte X's (som jag för övrigt inte kan konfigurera vad jag vet, eftersom jag har en Custom-Boot-Live-CD, 14 MB allt som allt), utan det var min synk av de grafiska inställningarna gentemot servern, jag visste inte att de körde 256 färger på servern, så jag ändrade helt enkelt färgdjupet i configfilen från standard 16 bitars till 8 bitars (2^8 = 256 färger).

I konfigurationsfilen har jag nu inte valt att ställa in vertikal och horisentellt uppdateringsintervall (H.Standard = 36-60), för få fick jag inte igång det, jag lämnade alltså dessa blanka så att den själv fick avgöra detta.

Mina två problem nu är att:
1.) Den loggar in med rätt användarnamn, men verkar inte skriva in lösenordet / alternativt matas fel lösenord in, för när Citrix startar står det att jag angett fel lösenord, och allt måste vara HELAUTOMATISKT på produktionen, för somliga där ringer och klagar över att de inte har någon bild, då går man dit och trycker på PowerOn-knappen. Jag är för övrigt säker på att jag matat in rätt lösenord i konfigurationsfilen.

Jag misstänker att detta kanske inte matas in då den konfigurerar skärmen, den kör autoadjust i ett fönster som hamnar OVAN inloggningsfönstret, kanske är det därför den skippar lösenordsfältet / matar in fel lösenord.

2.) Jag ska försöka fixa så att den bootar via HDD / CF Flash m h a SysLinux, men har ännu inte lyckats, eftersom jag måste formatera disken med VFAT och sedan kopiera innehåll från CD (där OS ligger) och diskett (där config-filen ligger).

Ifall ni vet lösningen till något av ovannämnda är jag väldigt tacksam.

Tack på förhand!

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk

Hej!

Har du löst detta problem ännu? Eller har du slitit av dig håret under julen?

Det du kan kolla på är vilken krypteringsnivå som är aktiverad, ifall domännamn är angett.