Produkttest: Stort jämförande test av ddr2-minnen

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Stort jämförande test av ddr2-minnen

Skillnaden kan ibland vara stor mellan de olika ddr2-minnen som finns på marknaden och framförallt har detta betydelse för överklockare. Eftersom PC2-6400 eller bättre är lämpliga minnen för system med Intel-styrkretsar (den vanligaste plattformen för Core 2-processorer) bestämde vi oss för att jämföra åtta olika modeller från PC2-6400 till PC2-8888.

Läs produkttestet: Stort jämförande test av ddr2-minnen.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men varför kördes alla tester med 2T ? Klarar itne c2d 2gb med 2T eller var det någon annan orsak?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

nice!

men dom storaflänsarna på "Corsair Dominator", är dom verkligen nödvändiga? och den fläkt prylen man kunde sätta på?

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

OCZ Special Ops Ed. (Urban Elite) PC2-6400 finns inte i sverige för under 2900 kr, vart har ni hittat prisuppgifterna om att de ska vara så billiga?:(

Hittade dem på http://www.memory-configurator.com/ för 2700 men det är ju inte precis en svensk butik.

Nice test i övrigt men lite länkar till butikerna som ni tagit priserna ifrån hade vart trevligt.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
OCZ Special Ops Ed. (Urban Elite) PC2-6400 finns inte i sverige för under 2900 kr, vart har ni hittat prisuppgifterna om att de ska vara så billiga?:(

Hittade dem på http://www.memory-configurator.com/ för 2700 men det är ju inte precis en svensk butik.

Nice test i övrigt men lite länkar till butikerna som ni tagit priserna ifrån hade vart trevligt.

Du verkar ha rätt i detta, vi skall kontrollera pris med OCZ för att vara på säkra sidan och återkommer. Vissa av minnena har vi uppskattat priserna på då tillgängligheten i Sverige är mycket dålig (då är priserna automatiskt lite högre).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Inga fina TeamGroup minnen ju

Dom samt G.Skill klockar bland de bättre idag.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Öjvind: Jag skulle vara intresserad av vad ni använde för inställningar i bios, samt timings när ni körde Corsair Twin2x 8500C5. Någon chans att ni skulle kunna skriva det här eller lägga upp en bild av ert bios? Jag har nämligen problem med att få dem stabila @ 1066Mhz 5-5-5-15 dvs. @ stock =/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Återigen ser vi ett mycket väl utfört test som dessutom är mycket bra skrivet med snygga grafer som är hur tydliga som helst och som inte försöker göra små skillnader hur stora som helst.

Keep up the good work boys!!!

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

sant! bra utfört och presenterat

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att testet visar hur C2D arkitekturen skiljer sig ifrån tidigare Intel plattformar: lägre minneshastighet, t ex vid användning av en divider straffar sig inte alls som det bl.a. gjorde i P4 system; ja förutom i vissa undantag, men det är ju ändå sällan fråga om applikationer som vanliga användare använder tidsmässigt mycket.

Permalänk
Discokungen

Härligt. Men jag skulle gärna vilja se ett test med Dominator 6400. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327595

Priset är lite mer överkomligt för dem.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hallå!

Tack för ett grymt bra test i vanlig ordning. Jag har ett Asus P5B Deluxe/Wi-Fiap moderkort själv och OCZ Crossfire Ed. PC2-6400 2048 MB minnen. Har inte provat klocka så mycket ännu själv...

Det jag är lite nyfiken på är....

Då ni körde dom i detta läge. Som verkar mest intressant för mig:
933 MHz 4-4-4-12 T2 2,15 V

Vad körde ni då för FSB inställning volt på CPU osv? Tänkte ni kanske har det noterat.

Många tack på förhand!

/J

Permalänk
Medlem

Har själv ett par Cell Shock PC8000 minnen. Är grymt nöjd, billiga(köpt från Tyskland) och riktigt bra klockare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men varför kördes alla tester med 2T ? Klarar itne c2d 2gb med 2T eller var det någon annan orsak?

Det är både för att det är ddr2-minnen och att intel inte har integrerad minneskontroller. AMD (AM2) är precis som innan den som tjänar mest på liknande inställningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
nice!

men dom storaflänsarna på "Corsair Dominator", är dom verkligen nödvändiga? och den fläkt prylen man kunde sätta på?

Nödvändiga? Ja det kan jag egentligen inte svara på men i regel är det en fördel att ha en större yta som avger värme. Det är anledningen till att man ser grafikkortskylare med värmeledningsrör (heatpipe) och stora kylflänsar på båda sidor om kortet. Fläkten är till för att se till att värmen inte stannar kvar utan ”snabbt” transporteras bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Inga fina TeamGroup minnen ju

Dom samt G.Skill klockar bland de bättre idag.

Om du anser att de klockar bäst så är det väl bara att köpa dem? Jag vågar dock inte påstå något sådant Men jag är inte emot att testa sådana minnen. Gskill har jag varit i kontakt med men det har ännu inte resulterat i några tester, TeamGroup har jag aldrig haft kontakt med. Traditionellt har det varit rätt svårt att få in minnen för tester, men man kanske skall försöka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Öjvind: Jag skulle vara intresserad av vad ni använde för inställningar i bios, samt timings när ni körde Corsair Twin2x 8500C5. Någon chans att ni skulle kunna skriva det här eller lägga upp en bild av ert bios? Jag har nämligen problem med att få dem stabila @ 1066Mhz 5-5-5-15 dvs. @ stock =/

Har haft ett annat system igång så jag har inte kunnat kolla förrän nu. Men när jag körde 1066 MHz 5-5-5-15 i 2660 MHz var det med OCZ pc2 8800. Och då var allt standard förutom att jag ändrade till 5-5-5-15 och 1066 MHz förstås. Spänningen var dock höjd till 2,3 V om jag inte minns fel. Med Corsair minnena använde jag främst inställningen 889 MHz och höjde bussfrekvensen för att nå höga minnesfrekvenser (sänkte multipeln). Ändrade inställningar rätt ordentligt under testerna då alla minnen inte uppförde sig identiskt men inställningen 800 MHz hade jag lite problem med så framförallt var det inställningarna 667 MHz och 889 MHz som användes (står 677 och 889 när busshastigheten är 266 MHz).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joby
Hallå!

Tack för ett grymt bra test i vanlig ordning. Jag har ett Asus P5B Deluxe/Wi-Fiap moderkort själv och OCZ Crossfire Ed. PC2-6400 2048 MB minnen. Har inte provat klocka så mycket ännu själv...

Det jag är lite nyfiken på är....

Då ni körde dom i detta läge. Som verkar mest intressant för mig:
933 MHz 4-4-4-12 T2 2,15 V

Vad körde ni då för FSB inställning volt på CPU osv? Tänkte ni kanske har det noterat.

Många tack på förhand!

/J

Multipeln var ändrad till 8 skulle jag tro. Låg i processorfrekvens runt 2500-3000 MHz under testerna skulle jag tippa på. 933 MHz bör ha varit med 889 MHz inställningen (kallas så vid 266 MHz i busshastighet). Spänningen till processor var oförändrad och spänningen till nordbryggan låg på 1,45 V (NB vcore). Meningen var att pressa minnena så mycket som möjligt men processorn så lite som möjligt i princip. Hoppas det var till någon nytta.

Tack till de som gillade testet, vi försöker hela tiden utvecklas och feedback är alltid bra (dvs. vad som är bra eller dåligt).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara vad alla siffrorna betyder, t.ex 4-4-4-12 T2 2 ?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Någon som kan förklara vad alla siffrorna betyder, t.ex 4-4-4-12 T2 2 ?

Läs den klistrade tråden alt gör en sökning på google.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Läs den klistrade tråden alt gör en sökning på google.

Hittar ingen sticky eller på google

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Hittar ingen sticky eller på google

Hittar du inte har du inte brytt dig om att söka överhuvudtaget, för det är ju uppenbart att du kan läsa då du har skrivit ett svar på min uppmaning till dig.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Har ni (någon här) något tips på ett bra program för att kolla stabiliteten på datorn förresten? Enstaka applikationer har förmåga att hänga sig oregelbundet. Inte så ofta men skumt som fan jag håller på att bli galen...

Ny dator, Asus P5B Deluxe, core 2 duo 2.13, OCZ nätagg och OCZ 6400 minnen.

Kör volten till processorn på auto nu. Det kanske inte är så bra? Hur kör ni som har liknande moderkort?

Tack
/J

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joby
Har ni (någon här) något tips på ett bra program för att kolla stabiliteten på datorn förresten? Enstaka applikationer har förmåga att hänga sig oregelbundet. Inte så ofta men skumt som fan jag håller på att bli galen...

Ny dator, Asus P5B Deluxe, core 2 duo 2.13, OCZ nätagg och OCZ 6400 minnen.

Kör volten till processorn på auto nu. Det kanske inte är så bra? Hur kör ni som har liknande moderkort?

Tack
/J

Du har också postat din fråga i fel forumdel joby. Radera denna och posta den i denna forumdel istället:

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.