Permalänk

Moddade BIOS

Jag köpte för ett tag sen ett Asrock K7NF2-RAID för att klocka min xp 1700+.
Till min förvåning så kan jag inte få högre Vcore än 1.55 V.

Denna xp 1700+ har bra stepping och ordentlig kylning, men det enda som fattas är lite mer spänning.

Kör den nu instabilt på 9,5*200, alltså 1,9 Ghz @ 1.55 V.
Den ska med lite (läs mycket) mer spänning klara av 2.6 Ghz.

Snälla hjälp mig ge den stackars processorn lite mer spänning!
Det kanske finns något moddat bios eller något annat sätt att höja vcore.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Har ej hört talas om moddade BIOS för just det moderkortet. Kanske kan du lura moderkortet att mata med mer spänning genom att att göra en så kallad wire trick. Se här: http://www.ocinside.de/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Jag har vart inne på den hemsidan förut.
Men jag förstår inte hur man ska göra riktigt.
Någon som kan förklara?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet är att ta tunna, tunna, verkligen tunna små koppartrådar, forma dom som ett U och stoppa ner dom i processor sockeln så dom länkar två hål. Sen är det bara att peta ner processorn och be till gudarna.

OBS! Du kan bränna processorn totalt om du inte är försiktig!

Edit: Du kanske undrade exakt vilka hål som ska länkas? Jag är nyvaken och förvirrad.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Enklaste sättet är att ta tunna, tunna, verkligen tunna små koppartrådar, forma dom som ett U och stoppa ner dom i processor sockeln så dom länkar två hål. Sen är det bara att peta ner processorn och be till gudarna.

OBS! Du kan bränna processorn totalt om du inte är försiktig!

Edit: Du kanske undrade exakt vilka hål som ska länkas? Jag är nyvaken och förvirrad.

Tack för hjälpen!
Jag undrade vad de svarta "u:en" va förnåt. Men du besvara min fråga

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||