3 "pinnar" böjda på en a64 processor

Permalänk

3 "pinnar" böjda på en a64 processor

så jag skulle rensa kylflänsen(stockkylning) på min AMD64 x2 4200.
Normalt så stannar själva processorn kvar, men i mitt fall så hängde processorn med, vilket inte är bra.

Hur som helst, 3 pinnar var 90 grader böjda och datorn ville inte starta. det var bara svart skärm och moderkortet "pep".

Jag försökte böja dem upprätt med en pincett, men pinnarna som ni vet är väldigt små och jag ska inte ljuga. En pinne lossnade. Som man kan gissa, så funkade inte datorn efter det heller.

Jag är kanske rent av pessimistisk, men jag tror att det är kört, och jag får nog köpa en ny processor. Eller har ni hört något annat? går det att göra nåt?

ps. reta mig inte för att jag var klantig. Jag har redan ångest över det.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Nej, det är rätt så kört där.. Ett litet tips hädanefter är att alltid vrida kylaren typ. höger-vänster-höger-vänster innan man drar upp den så lossnar den från pastan & processorn sitter kvar i kylaren.. Problemet finns iofs. inte på s775 & andra typer med dylik fastsättning..

Kan bara lida med dig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

går nog å fixa om man är händig. Ett tips är att stopap benet i socklen och montera processorn sedan. Om man kan få tillräkligt med tryck så dom får kotnackt vi säga. Löda dom är nog inte omöjligt då dom är guldpleterade bör det nog fästa bra så sett men det är PILLIGT.

Och nästa gång föreslår jag som skruvis sa att vrida på kylaren tills den släpper. har sett detta flera gånger då folk bara drar skiten ur socklen.
Sedan fisn det igen som helst vitts att motnera loss kylaren över huvud taget för å göra rent. Skruva av fläkten och BLÅS rent flänsen.

Permalänk

jo, du har rätt. Men det har jag insett först nu. det går precis som du säger, att ta bort bara fläkten.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Testa hitta rätt hål i sockeln och sätt i benet, kan gå, och går det inte så går det inte. Kan någon bekräfta att detta är "säkert" för moderkortet?

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

det är väl bara att köpa en ny processor. finns väl inte så mkt att göra.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk

nåja, nu har jag köpt en ny processor. blev en a64 3800+. Duger fint, dual-core är överhypat, har knappast hjälp av två kärnor när jag spelar BF2.

Hur som helst, nu tänker jag aldrig rensa kylflänsen igen. Min dator får samla damm tills den börjar brinna.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP35-DS3 | C2D E7200 @ 2.53 Ghz | 4GB Kingston pc5300 CL5 | GeCube HD3850 256MB | ACER P223W 22tum | "why so serious?"
--- http://agnoslibertine.blogspot.com --

Permalänk
Medlem

Sen rekomenderar jag att man kör prime eller dyligt för att belasta cpun så den blir varm innan man tar bort kylaren.
De hjälper till att gö kylpastan mycke mjukar så att inte kylaren sitter fast me cpun.
Sen att man skall vrida den höger vänster så får du bort kylaren enkalare från cpun.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Uh... Är ju f*n att man inte såg det här i tid. Ett lagom grovt kopparstrå från lämplig elkabel i hålet, och en liten droppe ledande gojs på spetsen. Stråt ska altså sticka upp lite ur sockeln, och självklart ska det vara i hålet där det saknade benet skulle varit.

Rätt ofta, men inte alltid är det vad som behövs.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag lyckades dra processorn rakt ur sockeln, utan att låsa upp den då jag ville lossa flänsen från den. Men datorn verkar funka iaf som det är nu, även om uguru inte vill känna igen den utan att man drar ur sladden till guruklockan och sätter iden igen. Såg inget på cpun men har inte provat det gamla moderkortet än. Otrevligt med gammal kylpasta i alla fall

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

Köpte en defekt Prolle avc en kille en gång en P4 2.8 northwood 478 sockel. Då var en eller två pinnar av. Men det lödde jag fast en tråd till de punkterna:) kanske lite svårare på dessa då det är ännu tunnare pins:P Men det där ledande limmet verkade ju lovande:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Har lyckats dra upp processorn på det sättet två gånger.

1a gången så böjdes fem pinnar som jag böjde tillbaka. startade inget hände... köpte ny processor fortfarande hände inget..... köpte nytt moderkort och då funkade det och vid det laget hade min gamla processor som kanske funkade "gått sönder"

2dra gången så skulle jag testa min processor i en kompis dator. Processorn följde med utan böjda pinnar men satt stenhårt fast på kylaren. Jag sköt den mot kansten för att lossa den och råkade böja 3 pinnar. yckades dock böja tillbaka dom så nu funkar den fint!

Permalänk

Dagen som jag har fasat över länge börjar komma närmare och närmare, jag måste byta pasta och rengöra processor/kylflänsen.
Har aldrig tagit loss en processor, rengjort och satt tillbaka förr så jag är faktiskt ganska orolig inför det.

Så man ska alltså hårdköra CPUn ett tag först, sedan ställa datorn på sidan, låsa upp kylflänsen och vrida den åt hög/vänst.
och så ska den lossna?
Kan inte CPUn eller något ta skada utav det, om jag råkar ta i lite väl hårt?

Tack på förhand.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Risken / chansen att du ska lyckas skada en A64'a genom att vrida lite försiktigt på kylaren, är inte stor. Oftast sitter kylaren inte fast speciellt hårt, utan det blir bara samma effekt som håller fast en sugpropp, mellan cpu'n och kylaren. Känner du att du behöver ta i en massa, kan du ju starta datorn, möjligtvis utan att cpu fläkten är inkopplad. Jag skluue dock inte rekomendera att plocka av kylflänsen under gång, även om de flesta cpu'er idag klarar det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

grattis du gjorde samma misstag som ja:(