Permalänk

Linux server - vilket?

Tjena alla glada sweclockare!

Jag har som uppgift att ordna en kompis server och jag undrar vilket operativsystem han ska ha. Han vill ha linux (vilket jag också vill, windows är uteslutet.) Vilket linux passar bäst till våra ändamål?

Det servern ska jobba med är:

*CS (warserver)
*Ventrilo server
*KANSKE någon enklare mailserver till hans webb. OBS: KANSKE.

Det får gärna vara enkelt att ställa in och ta lite plats på hårddisken, (vi har bara 10gb till godo.)

Tack

Btw, snart jul ju!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Sök sök sök, finns massa trådar med folk som undrar samma sak som du. Ubuntu eller ett hett tips iaf, då det finns mycket guider.

Permalänk

Ubuntu server var det jag också kom fram till, är det kompatibelt med VTS och WS?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför fasiken folk tycker ubuntu server är ett så bra serverval?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Får man fråga varför fasiken folk tycker ubuntu server är ett så bra serverval?

Ja, det får du.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Får man fråga varför fasiken folk tycker ubuntu server är ett så bra serverval?

Antagligen för att det är enkelt och har massor av guider och stor community.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Ah gå inte så mycket offtopic! Frågan kvarstår: är det kompatibelt med VTS och WS?

Tack

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Antagligen för att det är enkelt och har massor av guider och stor community.

Tro inte att det är något specifikt för just Ubuntu! Alla större distar har bra communityn och flertalet även bra documentation. Snarare faktiskt att de har bättre dokumentation än community. Anhängare bygger communityn, inte utveklarna. (dock är deras medverkan på communityna viktig, eller att de syns på annat sätt)
ONTopic: Jag skulle gå på valfri BSD (dock inte linux), eller alternativt främst gentoo men även: debian,slackware eller fedora.

[Edit]Ws, vts? har det något med traffikkontrol/kameror etc? eller vad är det. könner inte igen förkortningarna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Får man fråga varför fasiken folk tycker ubuntu server är ett så bra serverval?

Själv skulle jag aldrig valt det men finns många guider där ute för noobs och noobs kan fråga andra nuubs.

Permalänk

Och vad är det för fel med att vara noob? *kränkt* hah
Är det ingen som vet om CS 1.6 server och Ventrilo server rullar i Ubuntu server?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Och vad är det för fel med att vara noob? *kränkt* hah
Är det ingen som vet om CS 1.6 server och Ventrilo server rullar i Ubuntu server?

Vilken dist som helst fungerar säkert utmärkt för dina önskemål. Det är snarare en fråga om tycke och smak.
Testa dig fram!

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

varför är det aldrig någon som tipsar om suse på server?
borde fungera lika bra som ubuntu

Permalänk
Medlem

debian sarge alternativt slackware är heta tips Men somsagt sök!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Tycker SuSe är tungt och bloatat, debian är för segt. Slackware för "ofärdigt", men annars bra. Ubuntu får fler o fler användare hela tiden.

FreeBSD är mitt favorit server-os. Men det är inget man kör spel-servers på, inget för nybörjare heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FreeBSD är mitt favorit server-os. Men det är inget man kör spel-servers på, inget för nybörjare heller.

Och enligt vad jag hört, inget att köra mysql på heller.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Att välja en dist med en stor och stabil community är oftast ett bra val. Vill du ha något igång rätt så snabbt, och möjlighet till hjälp om något skiter sig, då är ubuntu ett helt ok val.

Själv började jag med Gentoo, jag hade inte mycket linuxkunskaper då men guiderna och installationsvägledningen är riktigt bra, och beskrivande. Men det krävs MYCKET TID! och tålamod. Har du inte det, då kan du köra på ubuntu.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Och enligt vad jag hört, inget att köra mysql på heller.

Då skulle jag gärna vilja veta vad du hört.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tycker SuSe är tungt och bloatat, debian är för segt. Slackware för "ofärdigt", men annars bra. Ubuntu får fler o fler användare hela tiden.

FreeBSD är mitt favorit server-os. Men det är inget man kör spel-servers på, inget för nybörjare heller.

Jag har aldrig uppfattat debian som segt. Vad som talar för debian just nu är att det snart kommer ut en ny version av det 4.0!!!

Permalänk
Medlem

FLAGEL: MySQL kör faktiskt bäst på Linux, enligt många prestanda tester. Fast för många är denna skillnad obetydlig.

nystan: uråldriga versioner, dåligt optimerat, tar aslångtid att starta.

Permalänk
Medlem

kasta in slackware
då slipper du allt onödigt lullull och krimskrams. välj vad du vill ha med när du installerar så slipper du en massa onödigt som rullar men aldrig används.

slackware är kanske ingen nybörjardist, men bara man ger sig fan på det så lär man sig det rellativt snabbt, och då lär du dig mer än om du lägger in ubuntu. vilket kan vara bra om den börjar strula en vacker dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FLAGEL: MySQL kör faktiskt bäst på Linux, enligt många prestanda tester. Fast för många är denna skillnad obetydlig.

nystan: uråldriga versioner, dåligt optimerat, tar aslångtid att starta.

Vad är prestanda om man inte använder en stabil kernel.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag litar på kernel-utvecklarna.

Men sitt du med 2.6.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tar aslångtid att starta.

Som om det spelar stor roll när man kör en server?

Permalänk

Här vare offtopic! Jag har sökt som en apa men har inte fått fram något.

ÄR DET NÅGON HÄR SOM KÖR VENTRILO SERVER ELLER CS SERVER PÅ UBUNTUSERVER?

tack

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
FLAGEL: MySQL kör faktiskt bäst på Linux, enligt många prestanda tester. Fast för många är denna skillnad obetydlig.

nystan: uråldriga versioner, dåligt optimerat, tar aslångtid att starta.

Så länge du inte kräver de allra senaste ostabila releaserna så funkar DEBIAN testing fint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Här vare offtopic! Jag har sökt som en apa men har inte fått fram något.

ÄR DET NÅGON HÄR SOM KÖR VENTRILO SERVER ELLER CS SERVER PÅ UBUNTUSERVER?

tack

Du har ju fått hur många bra svar som hellst?! Vilken dist som hellst kan köra Ventrilo och hlds. Det finns ingen "optimal" dist för det du söker. Möjligen finns det guider för att göra de inställningar som fungerar bäst för just sådan verksamhet.
Kör på Ubuntu om du tycker det passar dig. Som sagts tidigare är nog ett bra val av dist en med ett bra community. Ubuntus community är väl iofs (åter igen, vad jag hört) inte det bästa och mest organiserade.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Inaktiv

hahahah dist-war. vadkunde man vänta sig :D:D
OnTopic: grattis till alla tipsen

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det ingen version av Ventrilo till BSD. Man kan antagligen köra det ändå (har för mig att man kan göra det iaf). CS har jag ingen koll på. Jag har kört en Ventrilo-server på Slackware och det fungerade finfint. Även webbserver med Apache.
Ang. vilken linuxdist du ska ta så funkar det med vilken som helst, det är bara det att inlärningstiden varierar bland dom.

Ubuntu/Mandriva/SuSE hör väl till dom lättare att lära sig medans Debian/Slackware/Gentoo tar lite längre tid att sätta sig in i. Det mesta hänger på hur mycket du vill lära dig.
Kör du Slackware/debian/gentoo så kommer du att sitta en del i terminalen och lära dig mer än vad du gör när du installerar tex Ubuntu men har du som mål att bara fixa Vent, CS och kanske en webbserver så kanske du inte behöver gå djupare.

Det här är dock mina personliga uppfattningar av dom olika distarna och jag är inte ute efter att gräla över vilken dist som lämpar sig bäst, testa några och bilda dig en egen uppfattning. Smaken är som baken och alla tycker att den andres stinker.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Herregud, finns så mycket folk installerar Gentoo/Slackware och tycker de är så elita i sina föräldrars källare. Finns många produktionsmiljöer som kör både Redhat/Fedora, Ubuntu.

Förstår inte varför alla de här trådarna ska bli till "min pappa är bättre än din".

Killen verkar uppenbarligen inte så erfaren så en lätthanterad dist torde nog passa dig. (Läs: med ett bra pakethanteringssystem)

Oavsett vilken dist. du väljer så kommer de sakerna du hade tänkt köra på maskinen att fungera.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

folk som verkligen har testat distarna dem snackar om här ser man.

Ubuntu serverinstall = identiskt med Debian, bara andra repos i princip.

CS och ventriloserver fungerar utmärkt i de flesta OS, även FreeBSD osv.

Ubuntu har ett bra användarcommunity, att den skulle vara oorganiserad förstår jag mig inte på?
http://ubuntu-se.org har du en hel drös användare som gärna hjälper till med ubuntu iallafall