Hur scrollar man i en reattached screen från terminal.app?

Permalänk
Medlem

Hur scrollar man i en reattached screen från terminal.app?

Det här må låta som en dum fråga men vi är en "squad" på två personer som inte kan lista ut hur man gör. Hjälp oss MacCyber (har har, MacGyver-phun med hints mot både Mac och Cyber:D)!

Visa signatur

qw q b

Permalänk

fn+shift+upp/ner?

Permalänk
Medlem

Trodde vi också men nej, det som händer är att man scrollar upp i sin lokala terminalbuffer. :/

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det fanns en liknande tråd här för ett tag sedan, "lösningen" var att köra iTerm istället.

Permalänk
Medlem

ja, och om man inte håller ner shift så scrollar man i sin lokala buffer.. med shift funkar det bra i ex irssi.. som det alltid har gjort.

edit, i värsta fall så har ni trasiga inställningar för tangentbordet

http://www.dnz.se/img/term.png <- ?

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Håll in ctrl och tryck a och sen escape för att komma in i screenens scrollmode.
Därefter scrollar du med pgup och pgdown.
Tryck escape två gånger för att gå ur scrollmode.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Jag har för mig att det fanns en liknande tråd här för ett tag sedan, "lösningen" var att köra iTerm istället.

iTerm har vi redan testat, ingen hjälp där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
ja, och om man inte håller ner shift så scrollar man i sin lokala buffer.. med shift funkar det bra i ex irssi.. som det alltid har gjort.

edit, i värsta fall så har ni trasiga inställningar för tangentbordet

http://www.dnz.se/img/term.png <- ?

Jepp, så ser mina inställningar ut men det enda som shift+fn+pg up/down är "~" i terminalen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coll
Håll in ctrl och tryck a och sen escape för att komma in i screenens scrollmode.
Därefter scrollar du med pgup och pgdown.
Tryck escape två gånger för att gå ur scrollmode.

Där hade vi det, misstaget vi gjort var att tycka ctrl+a+<esc> istället för ctrl+a,esc. Tackar så hjärtligt.

Visa signatur

qw q b