Pirater hittar nya vägar för att aktivera Windows

Permalänk
Melding Plague

Pirater hittar nya vägar för att aktivera Windows

För att kunna använda en Windows Vista volymlicens kräver Microsoft att man aktiverar den genom deras servrar. Men genom att utnyttja ett administratörsverktyg tänkt för företag har pirater lyckas gå runt detta.

Läs nyheten: Pirater hittar nya vägar för att aktivera Windows

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

oväntat?

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk

HAHA! MS är ägda igen. Som vanligt.

Permalänk

Det gick fort.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

En nackdel med denna metod är dock att aktiveringen bara håller i 180 dagar.

180 dagar inte så mycket nackdel, man kan alltid ominstallera och göra det igen?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det gick fort.

För fort.... *fnular på konspirationsteori*

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

Asså det finns inget sätt att stoppa fildelning må jag säga

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Hur ofta har man en Windows-installation i 180 dagar egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur ofta har man en Windows-installation i 180 dagar egentligen?

Haha, sad but true.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Min XP fyller 1,5 år nu
Web-/FTP-server och WoW-client.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Så jävla nice alltså, visste dock att det skulle komma.

Permalänk
Medlem

detta hade man ju helt klart förvänta sig..
dröjer nog inte länge innan de kringgår 180dagars spärren också...

Permalänk
Medlem

180 dagar är ju helt okej:P Så kör jag ju nu med windows trials. Finns ju många namn i världen som inte misstycker med att användasitt namn till mitt windows:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv

Asså enklaste sättet vore att binda en nyckel till varje skiva! sen reggar man datorn och måste avregistrera för att kunna installera om/byta hårdvara, för att sedan registera ich byta igen, beat that pirates!

Permalänk
Medlem

Så trevligt

Bäst av allt är ju att det till och med har en inbygd funktion som säger åt att installera om efter 180 dagar

Undrar varför MS ens utvecklar dessa hinder, dom knäcks ju alltid ändå...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

För att förtydliga hur det fungerar, inget annat. Man behöver inte "formatera" efter 180-dagar, utan man måste då bara köra aktiveringen igen mot servern.

I det här fallet alltså köra igång aktiveringsservern via VMWARE och aktivera igen. Right?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Går detta program att köra på 2k3/XP eller måste omaktivera även sin VMware maskin efter 180 dagar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
För att förtydliga hur det fungerar, inget annat. Man behöver inte "formatera" efter 180-dagar, utan man måste då bara köra aktiveringen igen mot servern.

I det här fallet alltså köra igång aktiveringsservern via VMWARE och aktivera igen. Right?

Så uppfattar jag det också ...

fast jag kommer endå inte röra vista till jag blir tvungen till det

Permalänk

om det är så "lätt" att cracka (vilket de antagligen lagt en massa energi på att förhindra) hur svårt blir det att utveckla virus till det? m$ verkar visa sig vara riktiga nötter (åter igen)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur ofta har man en Windows-installation i 180 dagar egentligen?

Jag installerade om windows för nån vecka sen, då hade jag inte installerat om på ~1 år. Det gäller och underhålla skiten så flyter det på hela tiden.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd

bara boota vm-ware image filen igen efter 180 dagar och hämta en ny licens så får man 180 dagar till

Permalänk
Medlem

Hmm, hört andra saker de gjort för att använda Vista en vecka efter det släppts för företag, med en fungerande licens, men det här var mycket mer intressant.
Uppskattar det här faktiskt. Känns mycket jobbigt att behöva lägga ut så mycket för mjukvara.

Kalla mig vad ni vill för att jag ladda ner olagligt, jag skiter i det. Jag är inte den enda, och även om jag vore det skulle jag ändå inte sluta.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag formaterar iallafall 2 till 3 gånger årligen så 180 dagar är inte någon större begränsing imo.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

är det verkligen ok att kräva av användarna att de måste ha internet-uppkoppling för att kunna använda vista?? om inte måste de väl erbjuda någon slags aktivering via telefon....
detta måste ju isådana fall innebära att någon slags nyckel ska anges till telefon-nissen som sedan meddelar en aktiveringskod, i stil med hur man kan aktivera adobe acrobat.
detta i sin tur måste ju innebära att key-gens borde komma ut...
eller tänker jag knasigt?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Asså enklaste sättet vore att binda en nyckel till varje skiva! sen reggar man datorn och måste avregistrera för att kunna installera om/byta hårdvara, för att sedan registera ich byta igen, beat that pirates!

Blir skapligt jobbigt om hårddisken går sönder och man inte kan avregistrera sig.

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Medlem

ms skiter väl i om några fixar windows gratis, dom vill bara att det ska vara så krångligt att det stora flertalet låter bli

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
är det verkligen ok att kräva av användarna att de måste ha internet-uppkoppling för att kunna använda vista?? om inte måste de väl erbjuda någon slags aktivering via telefon....
detta måste ju isådana fall innebära att någon slags nyckel ska anges till telefon-nissen som sedan meddelar en aktiveringskod, i stil med hur man kan aktivera adobe acrobat.
detta i sin tur måste ju innebära att key-gens borde komma ut...
eller tänker jag knasigt?

Med XP kan du ju aktivera över telefon... Är det borttaget i Vista?

Orkar inte kolla upp detta snabbt nu men det lär väl i XP gå till så att du installerar med din egna nyckel, vid aktiveringen över telefon genereras en annan "nyckel" (inget man kan installera med, någon checksumma eller så kanske) och det du får tillbaka över telefonen visar för windows att det är korrekt och det tillåter dig att köra (dvs du har aktiverat).
I denna process genereras ju inga installationsnycklar alls, så någon key-generator borde inte komma ut (tacka vare detta men pga andra saker säkert).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack vare piratkopieringen kan microsoft hålla kvar sitt monopol. Vore bättre om det inte gick att pirata windows, då skulle nog en del överväga andra alternativ.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hur ofta har man en Windows-installation i 180 dagar egentligen?

Förstår inte hur folk lyckas...

Tror aldrig jag haft en NT installation som varigt under 180 dagar när den skrotades. Och då är det till 90% av fallen pga. ny systemdisk som ska in.

Permalänk
Medlem

och vad händer EFTER 180 dagar? är det bara "effekterna" som stängs av eller kommer man inte ens åt sina dokument förän man aktiverat??

njaa.. tycker MS har lyckats väldigt bra... detta betyder att en "normal" person ALDRIG kommer att våga köra på detta sätt..

tyvärr, MS har vunnit stort... tills det finns en RIKTIG crack.. detta är endast halv färdigt tycker jag.

Men men, kanske patcharnas tid är över? kanske den nya framtidens hack är just kinesiska servrar med modiferade eller stulna koder etc.??

intressant i vilket fall som helst..