AMD byter namn på RV370-kort

Permalänk
Melding Plague

AMD byter namn på RV370-kort

AMD kommer att ändra om i Atis budgetserie, grafikkorten X300, X550 samt X600 som alla använder RV370-kärnan kommer att försvinna och istället introduceras ett enda kort baserad på den kärnan kallad Radeon X1050.

Läs nyheten: AMD byter namn på RV370-kort

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fulspel. Men något måste väl göras.
Men många vet väl att allt under X1600 är skrot?
Det finns väl inte många som köper ett X1300LE?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Vilken fuling men de vill väl underlätta namngivandet så att allt faller under fyra siffror istället. Konstigt att vi inte hört vad R600 kommer heta än, GF8800 var ju så gott som spikat ett halvår i förväg.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det Svenssons och icke Sweclockersläsande som är ute och jämför på stan som kommer att bli lurad.

Permalänk
Medlem

Stackars sverige gemene datoranvändare som blir blåsta. kanske borde anonsera ut på firmans anslagstavla eller nåt.

"Noob på datorer? Ring eller kontakta Mor5ives på kontoret om du vill veta hur man skiljer Processor och graffikkort åt."

Fast då får man väll bara ta hand om alla som har ett misshandlat windows på en dell burk. Näpp ett riktigt konsument program om datorer och digitala aparater konsoller osv kanske vore något för SVT att lägga sin jävla ockerbudget på så man får lite valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så att hela världen spelar datorspel.

blomqvist: Det beror hur man ser på saken, lågbudget kort är perfekta till en kontorsdator, server mm, absolut inte skrot.

Man blir inte lurad av att köpa lågbudget kort, det beror på vad man använder datorn till. Är en VW polo 1.4 skrot bara för att den inte har samma prestanda och kvalitet som en Audi RS4?

Permalänk
Medlem

Tidigare har ju samtliga x1xx0 kort utmärkt sig för sina fina prestanda i HTPC-sammanhand då det använder sig av avivo.... Dessa funktioner har tydligen inte funnits i de äldre korten så intressant att se hur det blir med det nu.... (även x1300 har ju vart perfekt för att avlasta cpu vid uppspelning av många filmtyper)...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy72
Tidigare har ju samtliga x1xx0 kort utmärkt sig för sina fina prestanda i HTPC-sammanhand då det använder sig av avivo.... Dessa funktioner har tydligen inte funnits i de äldre korten så intressant att se hur det blir med det nu.... (även x1300 har ju vart perfekt för att avlasta cpu vid uppspelning av många filmtyper)...

Btw Anandtech har gjort ett test med uppspelning av H.264 Blu-ray, och hur mkt CPU avlastas med olika grafikkort. Och till skillnad mot MPEG2 uppspelning så ligger Ati efter ganska mycket här.

Anandtech säger att man inte bör ha ngt under en E6600 om man ska spela upp BlueRay media på burken. Och om man har ett Ati kort bör man ha en E6700. Ganska intressant test för de intresserade. Så det är bara att glömma att ha en HTPC för BlueRay med en klen CPU i.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2886

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Btw Anandtech har gjort ett test med uppspelning av H.264 Blu-ray, och hur mkt CPU avlastas med olika grafikkort. Och till skillnad mot MPEG2 uppspelning så ligger Ati efter ganska mycket här.

Intressent länk! Gick själv över från nvidia till ATI eftersom mitt geforce 6800 var väldigt dåligt på att fixa bra bild jämfört med x1600 för bl.a DVD, wmv9, h.264, xvid-hd...
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1916966,00.asp

Enligt Anandtech verkar det ju dock som Nvidia fått fart prylarna nu, så kanske man får kanske byta tillbaks igen då det blir aktuellt med HDDVD/bluray i datorn, får väl se vilka kort som finns då...

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

Jag sitter och är ganska nöjd med mitt MX4000 jag. Att det sen är rejält överklockat ska vi inte tala om (275/290mhz @ 360/480mhz). En ökning på 12-15fps i NFS Underground 1 är ganska härligt.

Att grafikkortnamnen är korrupta håller jag med om. Högre siffra borde automatiskt betyda högre prestanda, det blir lite confusing när ett Geforce 6800 är mycket bättre än ett Geforce 7300.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Absolut inte confusing alls!

Den första siffran i både ATi:s och nVidias modellnamn är baserad på vilken generation grafikkortet tillhör. Det brukar vara så att man har samma "features" hos alla kort av samma generation. Dvs HDR, mpeg4-avlastning osv... De tre sista siffrorna står för vilket pris/prestanda-segment de tillhör. Ju högre siffra där, dessto mer 3D-prestanda utöver de features alla kort i samma generation delar.

Dvs: 8800 ersätter 7800 som ersätter 6800.
eller ATi:
X1800 > X800 > 9800

Det jag tycker är dumt nu är att man tar kort från den föregående generationen och markerar den som "nuvarande" generation utan att den har samma allmänna features.

Permalänk
Medlem

He he det är nog de första grafikkortsmodellen som fått bära tre helt olika beteckningar. RV360/370-kärnan = 9600 --> X600 --> X1050 .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
He he det är nog de första grafikkortsmodellen som fått bära tre helt olika beteckningar. RV360/370-kärnan = 9600 --> X600 --> X1050 .

det 9600 kortet jag har (256mb, non-pro) har RV350.

Permalänk
Hedersmedlem

Va lågt av dessa fula företag :(, bojkott.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
NMan blir inte lurad av att köpa lågbudget kort, det beror på vad man använder datorn till. Är en VW polo 1.4 skrot bara för att den inte har samma prestanda och kvalitet som en Audi RS4?

JA!

;D

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vilken fuling men de vill väl underlätta namngivandet så att allt faller under fyra siffror istället. Konstigt att vi inte hört vad R600 kommer heta än, GF8800 var ju så gott som spikat ett halvår i förväg.

X2000? Det går som tåget?

Permalänk
Avstängd

Ja inte i Gbg iaf
Alltså vad jag blev lurad när jag köpte ett Geforce 4MX för några år sedan. Jag trodde ju det var byggt på Geforce4, även om det var ordentligt bantat, men tji fick jag.

Permalänk
Medlem

Om man köper ett billigt budgetkort och ej vet skillnaderna på shaders hit och olika kärnor dit - kommer man då lida så mycket av att de bytt namn? Det är fortfarande ett billigt kort som folk förhoppningsvis inte har så höga krav på. Poloägaren lär ju t.ex. inte bli bindgalen på VW när han märker att hans kompis Lamborghini är snabbare. För han betalade mindre. Känns som att vissa gör en höna av ett ägg. Det obligatoriska Sweclockers-bojkotten var ju på tal också. Nästan lite humoristiskt.

Troligen är det väl INTE så att AMD "försöker" få det att verka nyare än det är, då skulle de nog smussla mer än så här. Troligen är det bara för att få det att passa in namnmässigt i resten av produktlinjen, samt att det är onödigt att ha så många olika budgetkort som det ändå kanske bara skiljer någon hundralapp fram och tillbaka på.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så att alla som köper billiga kort är lyckliga ovetande Svenssons. Jag kanske får för mig att bygga en HTPC och då är ett passivt kylt och billigt kort ett bra val. Och tänker JA! De har hårdvaru- h.264 och maxxad BluRay -avkodning i de nya GeForce 9000!! För det stod just på Sweclockers recension av 9800! Då går jag lycklig o köper ett passivt 9200 eftersom en dammsugar-9800 inte passar sig i en HTPC... spinner iväg min nya fräna BluRay -HD skiva och upptäcker Stålmannen inte precis rör sig snabbare än en kula på mitt nya 9000-kort. Tar upp lådan och ja.. det står fortfarande GeForce -9000-series på den.. jaha.. går o googlar. MEN WTF!?.. Det är ett Riva 128 !?!?... Då blir jag sur

Men visst. Det är inget Konsumentskydds-brott (eller vad man nu skulle kalla det). Ändå tycker jag att man borde hålla generationerna rätt och informera kunderna om skillnaden mellan olika generationer och VARFÖR de skulle byta sitt 6200 mot ett 7200 och sedan ett 8200. Jag tror att de har mycket att tjäna på där av folk som inte behöver 3D-prestanda, men gärna fin mediauppspelning, bildkvalité och sk "Vista Aero-upplevelse" :P.

(och ja... jag vet att GF9800 inte existerar... det är ett framtidsscenario)