Här kommer mina erfarhenheter. Svart på vitt. Jag ger ingen annan åsikt än denna. Kolla hela tiden datum och hur tiden rinner iväg:
Jag hade beställt en Shuttle XPC SD11G5 från multitronic i i början/mitten på mars. Anmäler en DOA den 22 mars.
1. 22 mars
Hej!
Jag har köpt en shuttle SD11G5 av er. Tycker att den beter sig lite underligt. Vet inte om det är jag som missar något eller om det är ett hårdvaru fel på den.
Symptomen är iaf som följer:
Vid installation av Linux eller Windows XP SP2 så går installationen bra så länge man håller sig i max 800x600.
I linux vid boot efter installationen så får jag nåt slags video flimmer efter jag gjort mitt val av boot metod i grub.
När jag testat med Windows Xp så kommer maskinen upp. När jag sedan installerar de medföljande drivrutinerna för vga kortet och bootar om så
kommer den bara till initalisering av ivrutinen sen bootar maskinen om igen. Fortsätter så för evigt i en loop.
Har testat att uppdatera BIOS till version sd11s00l va sd11s00G som va där från början.
HAr också testat en massa olika bios inställingar för att försöka ta reda på om någon av dom kan fixa detta problem.
Det jag hittar om detta på Internet är denna http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=35425&si...
Som är på ett sätt liknande men inte riktigt.
Har testat med att koppla upp den både digitalt till en skärm och analogt till en skärm. Har också haft både den analoga och den digitala inkopplade.
Summering: Vad jag kan se så verkar den inte klara högre upplösningar 800x600 även då jag har rätt drivrutiner. Enl shuttle ska den iaf klara 1280x1024 och enl uppgifter från andra har de kört den mycket högre..
Har suttit 2 kvällar med denna och man börjar ju misstänka att det kan vara nåt fel på den. Jag jobbar som data konsult men man kan ju alltid ha missat nåt, Tycker dock att den beter sig konstigt.
Vad tycker ni?
2. svar 22 mars
Hejsan,
Givetvis låter det som ett hårdvara problem. Kan vi få ordernummer så vi kan komma videra.
Mvh
Jens
Multitronic
3. 22 mars
ordernummer är 3397.MvhHardy
So far so good:
4. 22 mars
Hej!
Detta gäller ST 500178, produkt SHUTTLE XPC SOCK 479 INTEL 915GM (SD11G5).
Har gjort en DOA - dead on arrival - ansökan på denna.
Återkommer när vi har svar.
Mvh
Jens
Multitronic Sverige AB
5. Zzzzzz 5 dagar senare. 27 mars
Hej!
Detta gäller följande produkt:
Produkt: SHUTTLE XPC SOCK 479 INTEL 915GM
Produktkod: SD11G5
Serienummer: 070213125192
Felbeskrivning: unsable to run higher resolution than 800x600
Multitronics case nummer är: ST 500178
Returnumret(RMA) är:
Returneringsadressen är:
Multitronic Sverige AB
Strandvägen 7A
11456 Stockholm
Sänd paketet som "kundreturnering" via posten. På det sättet kan du
skicka paketet utan postavgifter. Använd den bifogade PDF-filen för
att skriva ut ett adresskort som du fäster på försändelsen.
Skriv RMA-numret, din adress och ditt telefonnummer på ett papper som
du lägger inuti paketet.
Packningsinstruktioner:
Processorer:
Returnera en Boxad processor med dess fläkt och kylfläns, annars tas den inte emot. Returnera en normal processor utan fläkt och kylfläns.
Inga retur- och/eller postlappar får klistras ovanpå original
förpackningen.
Detta gäller inte stora förpackningar, t.ex. skrivare, skärm, datorlåda osv.
Garantin behandlas av Multitronic Sveriges leverantör i samarbete med
tillverkaren av din produkt. Beroende på tillverkarens rutiner dröjer
utbytet av produkten upp till 4 veckor.Om den levererade produkten inte är sönder och är ingen garantisak debiterar vi fraktkostnad för ankomst och retur. Service/kontrollavgift debiterar vi därtill 150-350 kr beroende på tiden för utredningen.
Om du har frågor ring eller skicka e-post till oss.
Multitronic Sverige AB
Vesselin
6. 27 mars
Det står skriv RMA nummret men inget RMA nummer finns med i detta mail. Är det jag som missförstått nåt???
Mv
Hardy
7. Zzzzzzzz 2 dagar senare , 29 mars
Hejsan,
RMA nummer behövas - vi koller upp detta imorron och återkommer.
Grejer får inte skickas ivägg utan RMA nummer.
Mvh
Jens
Multitronic
8. 30 mars börjar tröttna lite.
Har ni fixat detta än? Ska försöka skicka denna i helgen så det skulle vara bra. Annars så skickar jag den till er utan något nummer så får ni fylla i det själva.
Mv
Hardy
9. 31 mars
Hej Hardy!
Tyvärr har vi inte fått något RMA nummer från leverantören ännu. Jag har ingen aning om varför det dröjer såhär länge och tyvärr kan jag inte kolla upp det nu idag heller. Vilken adress har du fått på fraktlappen du fick från Vesselin hos oss? Om den går till oss på Strandvägen i Stockholm kan du skicka in den så fixar vi resten, men om det står GNT på den som mottagare kommer paketet tyvärr bara att studsa då det når vår leverantör. Ifall av det senare vore det jättefint om du kan vänta till måndag så får vi ta fram piskan för att lösa detta snabbt.
Trevlig helg så länge!
Mvh
Jon
Multitronic
10. 02 april , jag väntade ett tag
Det va eran adress som stod på. Jag har nu skickat denna via posten idag.
Mv
Hardy
11. 13 april Man är tålmoden.
Har inte hört någonting på 2 veckor. Vad händer?
Mv
Hardy
12. 16 april. Mailen försvinner i cyberrymden
Hallå igen?
Har ni sett denna? Hur går det?
Mv
Hardy
13. 16 april Oj ett svar. och Ja knark är inte bra för dig.
Hej Hardy
Ni vill ångra köpet på
SHUTTLE XPC SOCK 479 INTEL 915GM
070213125192
Garanti: 2 år
Efter som dett har dröjd så länge.
Kan ni skicka Er kontonummer så kan vi betala tillback pengarna för produkten som är 3 862,00 kr
Mvh. Vesselin
14. 16 april. Hardy förklarar igen. Alltid lika pedagogisk.
eh... Jag skickade produkten i retur för att den var DOA. Helst skulle jag ju vilja ha en fungerade produkt då jag ändå msåte beställa denna vara någonstans. Så vad jag efterfrågade var status på returen. kan jag få en fungerade produkt som jag har beställt? Har ni ingen status? OM så är fallet får jag såklart ta pengarna tillbaka men det skulle gynna mig bättre om jag fick en fungerande vara istället. Mitt konto nummer iaf om ni inte kan lösa detta är: Skandiabanken XXXXXxxxxxxxXXXX
Mv
Hardy
15. 17 april. En månad sen jag anmälde felet!
Hej,
Vi hade missuppfattat situationen lite, men vi kan självklart skicka produkten till dig. Vi fick faktiskt veta status idag i det här ärendet. Den hade redan skickats till dig en gång, men tydligen till fel adress. Jag skulle kunna kontrollera din adress för säkerhets skull, så det inte händer igen. Om du kan vara snäll och meddela din adress så kollar vi att den är i sin ordning.
Med vänlig hälsning,
Henrik
Multitronic Sverige AB
16. 17 april. Skickar min adress igen.
min väg
xxx xx
Stockholm
17. 24 april.. Zzzzzzz
Man undrar ju vad som händer?
Mv
Hardy
18. 25 april. Frustrerad och blåst på 3,5k?
Hallå? Får man inget svar längre?
//Hardy
19. 25 april
Hej,
Jag beklagar fördröjningen, jag ska vidarebefordra frågan till killarna på avdelningen som sköter de här ärendena.
Med vänlig hälsning,
Henrik
Multitronic Sverige AB
20. 25 april. Förlåt lite dryg kanske.
Jag förväntar mig att du hör av dig till mig idag och säger när ni kan skicka produkten till mig.
/Hardy
21. 25 april. Henrik e snabb!
Hej,
Jag ska försöka skynda på ärendet så gott jag kan, men eftersom det inte är jag som sköter de här ärendena kan jag inte garantera att jag får fram informationen idag. Vi hör självklart av oss så fort vi har fått besked om när du kan ha den nya produkten.
Med vänlig hälsning,
Henrik
Multitronic Sverige AB
22. 25 april. Usch va dryg jag är.
Gör ni? Det har gått en månad så jag börjar ju tveka.
/H
23. 26 april. en dag senare...
Fortfarande inget svar?
Mv
Hardy
24. 26 april
Hej,
Inget klart svar än tyvärr, men jag väntar svar innan kl 14 idag. Det jag har fått fram är att produkten har skickats från distributören till oss, men efter det har jag inte fått besked än om var den har hamnat. Den borde rimligtvis ha kommit fram allra senast idag.
Med vänlig hälsning,
Henrik
Multitronic Sverige AB
25. 26 april. YEs nu jävlar!!! ELLER!?
Hej,
Jag har fått svar att den har kommit till vårt kontor och ska skickas vidare till dig. Jag är inte helt säker på att den hann iväg idag, men jag tror tyvärr inte det.
Med vänlig hälsning,
Henrik
Multitronic Sverige AB
26. 26 april. Diplomatisk och hoppfull, nu får väl sagan ett lyckligt slut!
ok . Men då vet jag att den är på väg iaf. tack för svar.
Mv
Hardy
27. 4 maj. Detta är idag!
Jag hade inte fått den igår. Iaf. Det har nu gått en vecka sen ni sa att ni skickade den. Ni har skickat denna va? Har ni något kollinummer från posten på den så jag kan se vart den är?
Mv
Hardy
Döm själva vad detta är för leverantör.
Uppdatering:
Svar från Henrik idag 4maj yiiihaaaaa :):
Hej,
Den har skickats, kollinumret är 84024491453SE.
Med vänlig hälsning,
Henrik
Multitronic Sverige AB
På postens sida. Alla kan följa och se om den kommer fram eller åker någonannanstans.
84024491453SE
Från:
Multitronic Sverige AB
Till:
18133 Lidingö Här är din försändelse:4 maj kl 12:38
Posten Företag Lidingö Centrum, Försändelsen har passerat Postens Företagscenter för vidare transport till mottagarens Serviceställe
Det har inte funnits nån vilja överhuvudtaget att informera mig eller att hantera detta på ett bra sätt.
Tex Ett tips Multitronic. Kollinummer, skicka ut detta till kund så fort som ni skickar en produkt med posten. Detta ger Kunden Trygghet!
Hela tiden har jag fått efterfråga info , det är röda tråden. (infon har också varit bristfällig) Det är helt fel och ni bör ta hand om de kunder ni kommer få i framtiden. Jag kommer ge min bestämda åsikt på siter som denna, prisjakt osv.
Edit: Den har kommit till vikingspel.. kan nu hämtas ut. ca 2 månader efter att jag betalade varan.