Permalänk

Processoröversikt

Hej!
Är i färd med att köpa en ny AMD-up, men har lite dålig koll på vilken som
är den senaste eller mest prisvärda. Är ordningen denna:
Äldst: Athlon 64
Näst äldst: Athlon x2 64 AM2-socket
Nyast: Optheron. ?

Hittade denna up som verkar prisvärd efter AMD:s sänkning:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320790 (AMD Athlon 64 X2 4200+) kan det va nåt för mej som mest redigerar film på min PC?

Permalänk
Medlem

äldst: amd sempron
näst äldst amd 939 64
nytt optheron eller hur de stavas
nyast amd x2 am2
sen amds nya f
och efter de amds 4kärniga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
äldst: amd sempron
näst äldst amd 939 64
nytt optheron eller hur de stavas
nyast amd x2 am2
sen amds nya f
och efter de amds 4kärniga

trodde 754 va äldre än 939 men den va tydligen inte ens nämnvärd?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

754 är sempron

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Processoröversikt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Hej!
Är i färd med att köpa en ny AMD-up, men har lite dålig koll på vilken som
är den senaste eller mest prisvärda. Är ordningen denna:
Äldst: Athlon 64
Näst äldst: Athlon x2 64 AM2-socket
Nyast: Optheron. ?

Hittade denna up som verkar prisvärd efter AMD:s sänkning:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320790 (AMD Athlon 64 X2 4200+) kan det va nåt för mej som mest redigerar film på min PC?

Det går inte riktigt till så, det finns ju olika processorer för olika marknadssegment samtidigt.
Sempron-serien är inriktad som en budgetprocessor. Athlon 64 har varit prestandaprocessor och Athlon 64 X2 tar över det när man går till dual core.
Athlon 64 FX är de allra snabbaste cpu:erna som säljs vid en given tidpunkt, och som en bonus (för hur mycket de kostar) så har de helt upplåst multiplier (bra när man ska klocka dem).
Opteron är namnet på server och professionella workstationprocessorerna. För dem i 100- och 1000-serien så skiljer de sig inte något speciellt egentligen från Athlon 64 * förutom att de kräver registrerade minnen (och ecc tror jag) och kör på en annan sockel, FÖRUTOM opteron för 939 och am2. Dessa är en konstig avstickare, de har egentligen ingen riktig anledning att finnas på detta segmentet.
Opteron i serierna 200,2000,800,8000 stödjer att kunna arbeta flera processorer tillsammans på samma moderkort (upp till två st för 2*-serien och upp till åtta st för 8*-serien).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Prisvärdhet står Intel för idag .. för att använda sledgeretorik.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
754 är sempron

rolig eller? athlon 64 finns för socket 754 också!

och att kalla 754 för sempron... låter helt korkat imo

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Prisvärdhet står Intel för idag .. för att använda sledgeretorik.

Men fatta att jag inte vill ha nån jäkla Intel, fick samma korkade svar när jag frågade om vilken AMD-precessor som var bäst för ett tag sedan med....

Så mitt processorval är inte så dumt då? (AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz)

Tittar vidare lite på mobon, antar att serial ATA300 är mycket snabbare än 150. Är nforce att föredra? Hittade ett med "version" 570 för ganska lite pengar, kan det va ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Men fatta att jag inte vill ha nån jäkla Intel, fick samma korkade svar när jag frågade om vilken AMD-precessor som var bäst för ett tag sedan med....

Så mitt processorval är inte så dumt då? (AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz)

Tittar vidare lite på mobon, antar att serial ATA300 är mycket snabbare än 150. Är nforce att föredra? Hittade ett med "version" 570 för ganska lite pengar, kan det va ok?

VA GLAD FÖR ATT DET FINNS PERSONER SOM VILL HJÄLPA DIG NÄR DU HÅLLER PÅ SÅ DÄR! ja skulle tagit en Opteron om ja var du. men det är bara jag..

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazoX
VA GLAD FÖR ATT DET FINNS PERSONER SOM VILL HJÄLPA DIG NÄR DU HÅLLER PÅ SÅ DÄR! ja skulle tagit en Opteron om ja var du. men det är bara jag..

Varför skrika? Jag bad ju ganska tydligt om tips på en AMD och inte en Intel.
Opteron kostar ju så mycket mera, jag kommer aldrig att spela några
krävande spel utan mest jobba med video och musik på den. Men tack
för tipset i allafall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Varför skrika? Jag bad ju ganska tydligt om tips på en AMD och inte en Intel.
Opteron kostar ju så mycket mera, jag kommer aldrig att spela några
krävande spel utan mest jobba med video och musik på den. Men tack
för tipset i allafall!

Sry.. de var inte meningen var inte på bra humör.. men om du ska klocka så rekommenderar jag AMD A64 X2 3800+ dom klockar mycket bra. Och funkar även bra till video, och musik.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RazoX
Sry.. de var inte meningen var inte på bra humör.. men om du ska klocka så rekommenderar jag AMD A64 X2 3800+ dom klockar mycket bra. Och funkar även bra till video, och musik.

Helt ok!
Men varför satsa på en långsammare processor, såg i Komplettes recensioner att 4200:an gick att klocka upp till det dubbla.

Sen var jag fel ute när det gällde Chipsetet, det är Nforce 550 och inte 570 som jag syftade på, nån som vet något om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Helt ok!
Men varför satsa på en långsammare processor, såg i Komplettes recensioner att 4200:an gick att klocka upp till det dubbla.

Sen var jag fel ute när det gällde Chipsetet, det är Nforce 550 och inte 570 som jag syftade på, nån som vet något om det?

Ok.. ja har inte sätt att 4200:an finns kvar men den är ju ännu bättre.

Visa signatur

| Core 2 Duo E6300 | Shappire Radeon 2600XT 800Mhz/1720Mhz | 2,5 GB RAM DDR2 PC5300 | Biostar A7A 8.0 | Silentium T1 | Razer Diamondback| 400GB HDD (2x200gb) | Win XP| LG Flatron L222WS | Seasonic 350W |

Windows Vista Suger! Åratal har dom haft på sig och de är va dom kommer med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Men fatta att jag inte vill ha nån jäkla Intel, fick samma korkade svar när jag frågade om vilken AMD-precessor som var bäst för ett tag sedan med....

Så mitt processorval är inte så dumt då? (AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz)

Varför köpa något som presterar sämre för mer pengar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

men det är ganska enkelt: bestäm dig för amd eller intel, köp den processor du har råd med.. har du för mkt pengar, sätt en övre gräns på priset _du_ tycker är ok att betala för en processor.
Men ja, en 4200x2 hade _jag_ köpt idag, om jag endast var intresserad av amd cpuer.

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför köpa något som presterar sämre för mer pengar?

Du vet att Intel/AMD är ju lite som Appel/PC man föredrar den ena. Jag har
bara dåliga erfarenheter av Intel samt att AMD:s processorer alltid presterat mycket bättre så länge jag följt hem-pc-branchen, nu har jag inte
följt den direkt på 2 år så därför rågar jag alla duktiga killar o tjejer här.

Synd att det inte är nån som vill svara på vilka mobon/chipset som är bra eller vet nåt om SATA....

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du inte följt branschen det senaste halvåret vet du inte att Core 2 Duo ÄR mycket mer kraftfull än AMD:s processorer. Intel har helt klart ledningen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Eftersom du inte följt branschen det senaste halvåret vet du inte att Core 2 Duo ÄR mycket mer kraftfull än AMD:s processorer. Intel har helt klart ledningen.

Kanske det, men efter ha kollat priserna kan jag ju konstatera
att dom ligger 1000 kr dyrare.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Kanske det, men efter ha kollat priserna kan jag ju konstatera
att dom ligger 1000 kr dyrare.....

Ditt misstag.

Men en X2 4200+ ligger bra i prisbilden..

Mammaplanka: www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321030

Minnen: www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321129

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless