hur vet jag om min processor stödjer HAL?

Permalänk
Avstängd

hur vet jag om min processor stödjer HAL?

som rubriken säger hur vet jag att min processor strödjer HAL?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

HAL, Hardware Abstraction Layer är så vitt jag förstår det något som mjukvarutillverkare använder för att deras saker ska fungera på olika hårdvaror. Tror inte din cpu behöver stödja det. Sen kan jag ha fel som vanligt i vilket fall du antagligen får ett bättre svar utav någon guru här på forumet. Men mina småmynt så länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är så.
Din CPU stödjer inte någon HAL. Det är Operativsystemet som har en HAL som stödjer processorn.
T.ex. så fanns windows NT4 till x86 (IA-32), MIPS, alpha och powerpc. Det behövs ju olika HAL (och givetvis olika kompileringar av alla binärfiler).

Vad jag gissar på med din hårdvara är om din CPU stödjer HAL:en i windows kallad "ACPI Multiprocessor PC" och ja det ska det göra eftersom det är dual core (datorer som bara har en kärna kör på "ACPI Uniprocessor PC").

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG