Minnen: unbuffered & non-ecc = känsligt?

Permalänk
Medlem

Minnen: unbuffered & non-ecc = känsligt?

Behöver mer minne till mitt moderkort, asus a7v8x...

Fråga 1.
Enligt boken så ska det endast vara obuffrade och non-ecc men det är då inte så lätt och spontant hitta sånna minnen bland annonser.
-Är det så noga, eller kan jag troligen kasta i vilket minne som helst ändå?

Fråga 2.
Enligt boken kan jag bara ha 2st 333mhz eller 1st 400mhz, men vill minnas lite svagt att den gränsen togs bort i samband med bios utvecklingen, dock hittar jag inte den docen om detta längre på asus sidan.
-Kan detta stämma, så jag bör kunna köra 3st 400mhz ?

Tack på förhand.
Mvh.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Jo du borde kunna stoppa in 3st 400mhz men jag har som sagt ingen erfarenhet av detta moderkort alls så jag skulle nog rekomendera att du kör 3st 333mhz... för om du har 2st 333mhz och en 400 så kommer dom ändå att köra i 333mhz.

mvh johnny

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Det var väldans vad svårt det var att få tag i någon som kan svara på detta om ECC... Det är så otroligt bökigt att hitta minnen med exakta benämningar "non-ecc unbufferd"... när man kollar beg. annonser så skrivs ju inte all data...

Bör det vara relativt säkert att bara spontant ta något minne? (känner inte för chansa heller, så rik är jag inte, hehe)

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
Det var väldans vad svårt det var att få tag i någon som kan svara på detta om ECC... Det är så otroligt bökigt att hitta minnen med exakta benämningar "non-ecc unbufferd"... när man kollar beg. annonser så skrivs ju inte all data...

Bör det vara relativt säkert att bara spontant ta något minne? (känner inte för chansa heller, så rik är jag inte, hehe)

Det är ingen som skriver "non-ecc" eller "unbuffered" för att alla vanliga DDR minnen är sådana. Man lägger till ECC eller buffered för att särskilja sådana minnen (oftast server-minnen).

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

åh, tack! då törs jag spontanköpa... hehe

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta
åh, tack! då törs jag spontanköpa... hehe

Inga problem, säljer man ECC-minnen så skriver man det - dyra som satan och används igentligen endast i servers.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870