AMD stödjer Displayport 2008

Permalänk
Melding Plague

AMD stödjer Displayport 2008

Displayport, vilket är en standard som möjligen ersätter dagens dvi- och hdmi-gränssnitt, skall enligt en läckt roadmap från AMD stödjas 2008. Version 1.1 av Displayport-standarden nyligen och Displayport-gruppen hos standardorganisationen talar redan om version 2.0.

Läs nyheten: AMD stödjer Displayport 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Great! Skönt att slippa ett gränssnittskrig

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Avstängd

hu? vad är detta?

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Medlem

Perfekt att tillverkarna kan enas om efterföljaren till DVI och HDMI. Nu inväntar jag på att det släpps en 30 tums skärm med både dvi och displayport. Pengar har jag. Bara att invänta.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Varför behöver vi en ny standard? vad är det för fel på HDMI?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Inget, men dom gillar och byta så vi måste köpa nya saker hela tiden....

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte så att DisplayPort har mycket lägre licenskostnader bla?

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Är det inte så att DisplayPort har mycket lägre licenskostnader bla?

Har för mig att det är så.. mycket bra för oss konsumenter.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mindre bra att dom fan ska byta när HDMI börjar bli standard.

Gaah, format-/standardkrig, finns inget värre..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tror nog att det blir Displayport som kommer att gälla då dem 3 största på grafikchip stödjer det och dem 2 största pc tillverkarna gör det.

Och sen sänktes priset på en HDMI licens ganska bra för ett tag sen för att kunna slåss bättre med Displayport.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har för mig att det är så.. mycket bra för oss konsumenter.

Nej, ingen som helst skillnad för oss, men däremot får tillverkarna bättre.
Tro inte att tillverkarna kommer sänka priset bara för att det blir lite billigare att tillverka TVn i fråga...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

men hur ser kontaktstandarden ut då?

vad mig anbelangar suger HDMi stenhårt där, vore bättre om nån som DVI liknade kom.. (fast med en digital ljudkanal med då som HDMi)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Samsung, Dell, Intel, AMD, Nvidia, Lenovo, Philips och HP via standardorganet VESA.

GAH, visst är det bl.a. apple som står för andra standarden vad den nu hette, UDI eller nåt sånt.

Med intel, AMD (och däremed antagligen ATi), och nVidia som stödjer displayport är det ju ingen match. För PCn kommer displayport att vinna. Men apple har ju tidigare kört med egna stanarder och vore så lamt av dem om de även gjorde så nu.

Citat:

Mindre bra att dom fan ska byta när HDMI börjar bli standard.

Gaah, format-/standardkrig, finns inget värre..

Formatkrig?
Det här är en ersättare.

HDMI var kasst (allt är relativt) när det kom.
HDMI består ju bara av DVI, och DVI är inte direkt nytt.

Sen lär ju HDMI/DVI leva jämsides med displayport i många år. Se bara på VGA. Och då är också DVI kompatibelt med VGA (vilket HDMI inte är).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

HDMI var kasst (allt är relativt) när det kom.
HDMI består ju bara av DVI, och DVI är inte direkt nytt.

hdmi kan dessutom överföra ljud och stöder längre kablar. vad tillför displayport ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
hdmi kan dessutom överföra ljud och stöder längre kablar. vad tillför displayport ?

Det där med att HDMI stödjer längre kablar tror jag är BS.
Har visserligen inte mycket belägg för det men den ökade längden skulle bestå i att kabeln är smartare konstruerad (om jag förstått det rätt).
Tror främst det beror på att man oftast har lägre upplösning över HDMI än DVI.

Kör själv 5 meters HDMI kabel och 1080p ser inte perfekt ut vid starka kontraster (detta om man inspekterar det från nära håll), kan ju inte vara helt säker på att det inte är TVn men vad jag testat med VGA tycks inte ha problemet (bl.a. kortare kabel).

Displayport tillför i alla fall bra mycket mer än HDMI gjort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Displayport

Citat:

* 10 Gbit/s forward link channel supports high resolution monitors, 2560x1600, with single cable. Note: 70fps*24bpp*2560*1600=6.9 Gbit/s, not taking into account blanking.
* Open and extensible standard to help with broad adoption.
* Supports increased color depth of 6, 8 and 10 bits.
* Full bandwidth transmission for 3 meter cable.
* Reduced bandwidth transmission, 1080p, for 15 meter cable.
* DisplayPort connector assists in blind connection by just feeling.
* Supports internal and external connections so that one standard can be used by computer makers reducing costs.[1]

DPCP verkar dock inte så hett. Men det är inget som kommer användas för blu-ray eller HD-DVD ändå så det blir nästa generation - och att de skulle komma med bättre kopieringsskydd är väl inget som någon blir förvånad över. Glad över att de verkar vara ute i god tid den här gången (eller bättre än med HDCP i alla fall).
Så displayport eller DPCP kommer ju inte vara ett krav förrns det kommer ett nytt format som utnyttjar det. Och det lär väl dröjja minst 8 år eller något så folk behöver inte vara ledsna för att HDMI blir ifrånsprunget.

För datorskärmar däremot får man hoppas att det kommer tidigare.

EDIT:
Hmm, enligt wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Display_Interface , så stödjer både intel och nvidia UDI också. Hur ska de ha det egentligen