Nytt graffe kort pga FPS drops!

Permalänk
Medlem

Nytt graffe kort pga FPS drops!

Har ett x1600pro AGP kort på 256mb,som jag får grymma FPS drops på i CSS!
Ska köpa nytt kort nu för jag e trött på dropsen!
Någon som har tips på bra AGP kort till rimligt pris?
Bra kylning från början e ju något jag vill ha!
//petri

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

CPU'n brukar ha ganska stor skylldighet när det gäller "fps drops".
Vad har du för någon?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel P4 3,2g!

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

En p4 är inte allt för bra men borde vara nog för CS:S :/
Vad har du för inställningar på grafiken?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll hur jag ställer grafiken det blir drops ändå!

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

Har du testat installera om spelet/Windows?
Bytt drivrutiner?
Testat klocka grafikkort och cpu?

Det finns en massa saker du borde testa innan du köper ett nytt grafikkort för det kanske inte är det som är problemet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Hur mycket RAM-minne har du? Har du 512MB bör du öka upp minnet.
Annars om du vill ha bättre kort så finns ju X1950Pro (~2300kr), 7600GT(~1500kr) och X1650Pro (~1300kr). Det bästa kortet är X1950Pro, men även 7600GT skulle vara ett lyft.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har installerat om C: och spelet!Ingen skillnad
1024 i RAM-minne!
Ska prova med en Zalman 900 fläkt i helgen,hoppas det blir bättre.
Har läst lite om kortet och enligt köparna så duger inte fläkten som sitter orginal.

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

Inte så att du har något anti-virus program igång eller liknande? Eftersom att dem har en tendens att börja scanna i tid och otid så kan det förklara dina drops. Eller så är det tvärt om, du har massa virus/spyware/what ever som sitter å slöar ner.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petmoi
Har installerat om C: och spelet!Ingen skillnad
1024 i RAM-minne!
Ska prova med en Zalman 900 fläkt i helgen,hoppas det blir bättre.
Har läst lite om kortet och enligt köparna så duger inte fläkten som sitter orginal.

Är lite skeptiskt till att det skulle hjälpa, men du kan ju kolla hur tempen ligger nu när du spelar. Om inte kortet blir för varmt gör en VF900-Cu någon skillnad (förutom att den sänker ljudnivån)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petmoi
Spelar ingen roll hur jag ställer grafiken det blir drops ändå!

säger att det inte är graffet iallafall eftersom då skulle du inte få drops om du kör allt på low men få det med allt på high.
1gig ram räcker bra...cpun borde räcka även den!

hur kommer dropsen, på vissa svåra ställen eller med jämna mellan rum, kanske var 30onde sekund eller något?
har haft virus som orsakade dropps vid ca vart 30onde sekund, även gamla drivrutiner kan orsaka detta fenomen!

för övrigt så är source motor väldigt lätt driven har polare som kör med 512mb ram 3200+ amd och 9800pro utan några problem alls eller katasrofala drops så jag tror att det är ett mjukvaru problem och inget med hårdvaran.(om hårdvaran då inte är defekt eller överhettad)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sen är frågan vad är Grymma FPS drops för dig? Vad är din max fps och vad hamnar du på när det droppar? Vid vilka tillfällen droppar FPSen?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

det stämmer ju det oxå gambit_2k, ligger du på 345 fps och droppar till 167 så är det nog inte något att bråka om...nu är nog inte fallet så men OM.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Föregående graffe kort låg jag på lite över hundra fps!
Nu ligger det på ca 70 och sjunker ner till 12 som värst!
Händer oftast när jag börjar skjuta på folk!

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

ok...det är ganska eller väldigt illa!, sök virus/spyware och stäng av alla onödiga program.

hackar det upp sig vid droppsen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vet ej vad ska göra nu!
Ska jag byta graffe kort eller ska jag satsa på och köpa en ny hårddisk!

Visa signatur

petrified

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är Steam som strular för dig? Jag hade grymma dropps i alla spel via Steam. HL1, HL2, CSS, alla.

Det sägs att Steam är lite sunkigt efter senaste uppdateringen, men testa även att stänga av alla auto-uppdateringar i Steam, det hjälpte mig enormt mkt.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag har ett x850xt och likadan cpu, Har precis samma problem. Får FPS drop oavsett vilka grafikinställningar (och upplösningar) jag använder. Det borde flyta på fint på högsta utan problem egentligen... Hjälp snälla

edit: När jag tänker på det så flöt nog spelet bättre på mitt gamla 9800xt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo

edit: När jag tänker på det så flöt nog spelet bättre på mitt gamla 9800xt.

en av anledningarna till att jag inte förstår varför cs nördar tvunget ska ha de bästa möjliga eftersom spelet inte är så krävande.. mitt förslag till killen : köp en dator med hårdvara från den tiden då spelet kom istället

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
en av anledningarna till att jag inte förstår varför cs nördar tvunget ska ha de bästa möjliga eftersom spelet inte är så krävande.. mitt förslag till killen : köp en dator med hårdvara från den tiden då spelet kom istället

från den tiden då spelet kom? hl2 och cs:s är väl inte speciellt gamla heller?

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Jag har ett x850xt och likadan cpu, Har precis samma problem. Får FPS drop oavsett vilka grafikinställningar (och upplösningar) jag använder. Det borde flyta på fint på högsta utan problem egentligen... Hjälp snälla

edit: När jag tänker på det så flöt nog spelet bättre på mitt gamla 9800xt.

9800XT korten är riktiga kraftpaket dem

petmoi, spelar du något annat spel också? FPS droppar i så fall det spelet också?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
CPU'n brukar ha ganska stor skylldighet när det gäller "fps drops".
Vad har du för någon?

Grafikkortet är snarare oftast boven bakom framedrops...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
från den tiden då spelet kom? hl2 och cs:s är väl inte speciellt gamla heller?

syftade väl mest på cs iof.. vilket är x-antal år gammalt.. men det kom visst bort i tankarna där..

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...