Permalänk
Medlem

ATI har det tungt, på Hexus.net har de färgstarka skildringar om desillusionerade kortfabrikanter som hasar omkring i mörkret på Taipeis gator utan något att göra i vakuumet kring R600 ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Nvidia har väl iofs redan vunnit?

Det återstå att se, kan ju gå åt de bättre nu när AMD äger ATI, fast iofs så är ju inte AMD ledaren på marknaden heller. Skulle Intel och nVidia slå ihop så skulle de vara slut för AMD och ATI. Vi får se helt enkelt vad som kommer att hända

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Den senare tiden har ATIs hight-end varit bättre än Nvidia vid varje release. Skilnaden har också varit att strömförbrukningen varit mycket högre hos ATI. Nu har Nvidia lanserat ett highend-kort som kräver extremt mycket ström. Hur kommer ATIs strömförbrukningen för R600 se ut om det ska vara så mycket snabbare än 8800?

Jag vill inte låta negativ men hastigheten är inte allt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Snart får man väl ha ett separat nätaggregat för att försörja bara grafikkortet.
Går det inte att göra strömsnålare, kallare grafikkort, istället för att stoppa in fler pipelines och högre klockfrekvens?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Avstängd

Ni presenterar informationen om minnesbandbredden som om det vore något nytt och nästan överraskande för er. Men ni på redaktionen borde precis som vi läsare kännt till detta länge.

Man får intrycket att ni spelar okunniga för att kunna presentera informationen som nyheter för de som inte hängt med. Även fast det inte är nytt varken för er eller de flesta av oss som faktiskt bryr oss.
Ni ger mer och mer intrycket av att rikta er till den stora massan som Komputer för alla snarare än för entusiaster. När ni nästan dumförklarar oss genom att presentera fakta på ett sådant sätt.

Permalänk
Medlem

Sweclockers är Sveriges största datorforum. Det är inte frågan om nybörjare letar sig hit utan när.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Nästan säkert lika mycket som Nvidias värstingar vid den tiden....Glöm inte att både ATI och Nvidia har nyligen anklagats för att ha lurat sina kunder och marknaden genom att komma överens om priser i förväg....

Japp, Exakt !

Och vem är förvånad över det ?

De senaste toppkorten ligger på 5-6000 i kostnad.

För samma pris kan man även få en riktigt bra processor, moderbord och 2 GB minne...

Vilket kostar mest att tillverka/utveckla ?

Tro FAN att Ati och Nvidia buttfuckar oss....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

minibite3, jag har redan läst på flera ställen spekulationer om att DAMIT just nu håller på att undersöka möjligheten att ha grafiken i en separat låda utanför datorn. Just för att kunna fläska på med ännu mera ström. Enda haken är tydligen att få pcie-bussen tillräckligt snabb när den går genom en kabel ....
(och vi älskar ju alla ännu mera kablar, not)

edit. Bogey, vi har varit buttfuckade ända sedan Voodoo 5 som redan då kostade 5-6000Kr. Så konceptet med löjligt dyra pcb med lite kretsar på är inte nytt. Å andra sidan har ett G80-chip kostat många hundra miljoner att utveckla, så vill man ha ett kan man knappast räkna med att få det gratis. Priset sjunker först när mainstream-modellerna lanseras eftersom de måste sälja i stora kvantiteter och de är de modellerna som är brödfödan för Nvidia och DAMIT.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Mm...I takt med att det blivit färre tillverkare så har priserna stigit.
Pröjsade ca 2 papp för mitt Orchid Righteus Voodoo 1 när det var nytt.
Den kretsen var ju början på den riktiga Gkortsboomen.

På den tiden fanns det mer tillverkare........

Det där med att priserna sjunker på äldre kretsar...mnja kolla runt vilka löjliga priser det finns på tex Ati 800 korten och Nvidia 6800....

Det är ju lite lättare att dela upp kakan och komma överens när man bara är två......

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Nja, G80 i sig kanske inte kommer att sjunka så mycket i pris på ett tag. Om inte R600 tokspöar det. Men de enklare modellerna som är baserade på G80s teknik kommer ju att vara mycket billigare.

Det är de modellerna som alltid varit de prisvära; Voodoo 3 3000, GF3Ti200, GF Ti4200, Radeon 9600 Pro, Radeon 9800 Pro, 6800LE, 6600GT, 7600GT osv osv och det kommer säkert att komma "prisvärda" G80/R600-derivat om inte allt för länge.

Och pratar man prisvärda kort, grabben har ett 9200SE som kostade 500Kr nytt för typ 2 år sen och det klarar fortfarande WoW galant i 1024x768 i DX8 med lite klock. Det ser helt ok ut även på en 19". Där kan man tala om prisvärt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Drivrutinerna är ... inte bra. 8800 har problem med Source motorn.

Vad är problemet med source? Jag själva sitter på ett 8800 GTX jag kör 1600x1200 i source & allt på high med över 200 till 300 fps & kan komma över det också

Permalänk
Medlem

Ja, undrar jag också, jag har inte sett en enda glitch eller ett enda lagg i Episode One allt på max 16xAA+HDR, iofs bara 1280x1024 men det var därför jag nöjde mig med GTS eftersom GTX helt enkelt är _för_ bra för min skärm ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Och vem är förvånad över det ?

De senaste toppkorten ligger på 5-6000 i kostnad.

För samma pris kan man även få en riktigt bra processor, moderbord och 2 GB minne...

Vilket kostar mest att tillverka/utveckla ?

Saken är den att ett grafikkort faktiskt är en "CPU", Moderkort och Minne i ett. En R600 eller G80 är säkert dyrare att tillverka än en Kentsfield msamtidigt som själva kortet med spänningsrgulatorer osv. är minst lika advancerade (om än fysiskt mindre) än valfritt i965 moderkort. 768/1024MB GDDR3/4 är nästan helt säkert mycket dyrare än 2GB DDR2 800Mhz.

Utvecklingskostnaderna är mycket högre för CPU'er men tänk då på att AMD till stor del använder samma arkitektur i dag som den 23 juni 1999 när K7an lanserades, ATI och Nvidia däremot börjar nästan om från början ungefär var 18:e månad. Med det är knappast billigt att utveckla grafikkort heller, Nvidias G80 sägs ha kostat $500 milj+.

Att VooDoo 1 var billigare är inte så konstigt, det var alldeles i början av 3D-eran då man knappast hade resurser att utveckla speciellt advancerade chip och följdaktligen blev slut produkten mycket billigare.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Saken är den att ett grafikkort faktiskt är en "CPU", Moderkort och Minne i ett. En R600 eller G80 är säkert dyrare att tillverka än en Kentsfield msamtidigt som själva kortet med spänningsrgulatorer osv. är minst lika advancerade (om än fysiskt mindre) än valfritt i965 moderkort. 768/1024MB GDDR3/4 är nästan helt säkert mycket dyrare än 2GB DDR2 800Mhz.

Utvecklingskostnaderna är mycket högre för CPU'er men tänk då på att AMD till stor del använder samma arkitektur i dag som den 23 juni 1999 när K7an lanserades, ATI och Nvidia däremot börjar nästan om från början ungefär var 18:e månad. Med det är knappast billigt att utveckla grafikkort heller, Nvidias G80 sägs ha kostat $500 milj+.

Att VooDoo 1 var billigare är inte så konstigt, det var alldeles i början av 3D-eran då man knappast hade resurser att utveckla speciellt advancerade chip och följdaktligen blev slut produkten mycket billigare.

Saken är den ?
Varför tror du jag valde de komponenterna jag nämnde ?

Att jämföra en 32 bitars K7 med en X2 64 (64 bitars) ?
Man behöver en del komponenter på ett mobo oxå, bla regulatorer..
Ang minnena så vete 17
Voodoo 1 utvecklades INTE till Pc, utan var eg till arkadmaskiner men dom kom på ngt smart...att sälja till en större marknad..
Lek besserwisser annorstädes och kom tbx när du är nykter, för du kan väl ändå inte tro det du skrev nu ? *S*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Saken är den ?
Varför tror du jag valde de komponenterna jag nämnde ?

Att jämföra en 32 bitars K7 med en X2 64 (64 bitars) ?
Man behöver en del komponenter på ett mobo oxå, bla regulatorer..
Ang minnena så vete 17
Voodoo 1 utvecklades INTE till Pc, utan var eg till arkadmaskiner men dom kom på ngt smart...att sälja till en större marknad..
Lek besserwisser annorstädes och kom tbx när du är nykter, för du kan väl ändå inte tro det du skrev nu ? *S*

Du gnällde över att grafikkort var lika dyra som CPU/mobo/RAM, jag visade på att det inte alls är särskillt konstigt då grafikkort inhåller liknande delar.

Vem gämför en K7 med en X2 och vad har det med saken att göra?

Och vad sjutton har VooDoo's tilltänkta användningsområde att göra med någonting?

Är det någon här som är onykter är det uppenbarligen du

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Avstängd

Boris, lägg ned nu va.
De flesta här får nog reda på det mesta genom nyheterna, alla sitter inte och boardwhorar dagarna i ända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Boris, lägg ned nu va.
De flesta här får nog reda på det mesta genom nyheterna, alla sitter inte och boardwhorar dagarna i ända.

Nu sprack "jul-friden"...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Inte alltid, Geforce 8800 har bättre bild än någon ATI-gpu som existerar just nu. Det visar alla tester samstämmigt. Det är möjligt att R600 kan ändra på det. Det får vi se.

Hehe, jag skulle kanske ha lagt till "i samma generations grafikkort" i mitt första inlägg. Ati har ju som bekant inte sin dx10 kompatibla ute än.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Boris, lägg ned nu va.
De flesta här får nog reda på det mesta genom nyheterna, alla sitter inte och boardwhorar dagarna i ända.

Det gör absolut inte jag, läser väl nyheter max 3-4 minuter per dag. Men ATIs minnesbandbredd har uppmärksammats mycket. Och det känns fel när redaktörer spelar dumma. Typ "O tydligen helt överaskande så visar det sig att ATI har hög minnesbandbredd, ja det var en trevligt och förvånande nyhet, sannerligen"
Dom har kännt till det där länge. Men vill dom konkurera med andra sidor på Komputer för allas nivå så får dom väl göra det. Men då får dom sluta kalla sig för entusiastsida och ta bort "clockers" i namnet.
Kan dom köra med slogans i stil med "PC, nu på ett enklare vis" eller nåt.

Bara för att man har en nyhetssida så betyder inte det att man ska förklara all information från nybörjarnivå varje gång. Men bred publik och reklamintäkter går ju självklart före entusiaster som sedans länge sökt sig vidare till ställen som faktiskt ligger på en entusiast-nivå.

Sweclockers får ha vilken nivå på sin sida som helst. Men det skär sig när dom kallar sig entusiastsida med klockning som intresse. Då dom i själva verket siktar på en bredare publik än aftonbladets "IT"-sektion.

Permalänk

E det allt?

Detta sort av nyheter ger ingen glims om vad prestandan kommer vara for kortet. Eller vad for stromforbrukning den kommer ha. Absolut inget.

Jag tror att R600 kommer vara ett stromslokande monster. Och storleken kommer inte vara mindre en deras nuvarande X19xx korten. Men det vad jag tror, men vi for sen om jag har rett.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

skulle inte x1800 vara så mkt snabbare än gf7800?... undrar om det händer samma sak, mkt hybe för inget.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
E det allt?

Detta sort av nyheter ger ingen glims om vad prestandan kommer vara for kortet. Eller vad for stromforbrukning den kommer ha. Absolut inget.

Jag tror att R600 kommer vara ett stromslokande monster. Och storleken kommer inte vara mindre en deras nuvarande X19xx korten. Men det vad jag tror, men vi for sen om jag har rett.

Det är väl allmänt kännt att R600 kommer dra mycket ström och vara stor? Inte så mycket skills det krävs för att gissa det då det står över hela internet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
skulle inte x1800 vara så mkt snabbare än gf7800?... undrar om det händer samma sak, mkt hybe för inget.

Sist jag kollade så blev 1X00 snabbare än nVidias 7X00. Och X1800XT var snabbare än 7800GTX.

Permalänk
Medlem

surigt att ALLT börjar dra mer ström sammtidigt som ström priserna går upp, snart sitter man där med sin dator och oljudet som de 5 nätaggen som sammanlagt genererar 20000watt för att försörja sina 4 multicores med sammanlagt 50 kärnor och sina 4 grafik kort med 24 kärnor....

behöver inte oroa oss för att priserna på sakerna kommer göra oss bankrutt...det kommer elräkningen fixxa åt oss galant ska ni se!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
surigt att ALLT börjar dra mer ström sammtidigt som ström priserna går upp, snart sitter man där med sin dator och oljudet som de 5 nätaggen som sammanlagt genererar 20000watt för att försörja sina 4 multicores med sammanlagt 50 kärnor och sina 4 grafik kort med 24 kärnor....

behöver inte oroa oss för att priserna på sakerna kommer göra oss bankrutt...det kommer elräkningen fixxa åt oss galant ska ni se!

Allt drar mer ström om du vill ha det värsta. Det är vi konsumenter som visatt att vi är beredda med att betala med högre strömkostnader för att få mer prestanda. Men det finns samtidigt alternativ som drar mindre ström, självklart får man inte lika mycket prestanda då.

Så, det enda dom har gjort är att dom låtit folk som vill få en möjlighet att få ännu högre prestanda än dom hade fått annars, till ett pris av högre strömkrav då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
E det allt?

Detta sort av nyheter ger ingen glims om vad prestandan kommer vara for kortet. Eller vad for stromforbrukning den kommer ha. Absolut inget.

Jag tror att R600 kommer vara ett stromslokande monster. Och storleken kommer inte vara mindre en deras nuvarande X19xx korten. Men det vad jag tror, men vi for sen om jag har rett.

För vidare läsning, se länk 1, länk 2, där står mer eller mindre allt som är känt om ATIs R600-chip, enjoy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
När ati lanserar sina kretsar så kommer nvida att passa på att sänka priserna rejält vilket kommer göra att ati blir tvungen att köra det samma och piff paff så har ati brist på komponenter och ingen kommer kunna få tag på några ati saker på några veckor ...

Med tanke på att ATI/AMD och nVIDIA är anklagade för kartellbildning vorde det härligt men även väldigt osannolikt att det händer men man kan ju hoppas.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Kommer den ha stöd för X10.1? som inte 8800GTX/GTS inte har.Har den det så kommer ja köpa.Om inte får ja helt änkelt forsätta va utan grafikkort tills det kommer.Vem fan köper X10 kort utan X10.1 stöd? X10.1 ska ha fullt stödja dual prolle.Såman undrar vad Nivida håller på med.Gör ett kort som funkar super i X9 och kallar det X10?Visst funkar med X10 men att missa 10.1 verkar super korkat?

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Sweclockers är Sveriges största datorforum.

Eller kanske inte.....;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Vem fan köper X10 kort utan X10.1 stöd? X10.1 ska ha fullt stödja dual prolle.

8800 stöder inte ens DX10 i dagsläget eftersom det inte finns någon drivrutin, jag är ganska säker på att även DX10.1 går att ordna med en uppdaterad drivrutin. Dual-Core stöd lär knappast behövas i hårdvaran, det är drivrutinen som står för den saken.

8800 har ju dessutom unified-shader så rent teoretisk ska den gå att programmera till ungefär vadsomhelst just med rätt drivrutin.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

8800 har ju dessutom unified-shader så rent teoretisk ska den gå att programmera till ungefär vadsomhelst just med rätt drivrutin. [/B][/QUOTE]

Oki det låter väldigt lovande.Men om stödet är i hårdvaran direkt för x10.1 måste vara en fördel.Men förstår va du menar.
Att inte är X10 än fattar väl vem som helst föresten.Inga spel och inget klart oprativsystem för X10 en.Så också inga drivrutiner klara vad ja sätt heller.
Vilket fall som helst hoppas ja att 8800 och R600 kommer stå säg länge.Orka med denna super snabba utveckling.Ja kommer fan aldrig kunna köpa nytt om det ska rasa på så här.Men AMD får fase med komma med något som slår duo2.Ja hoppas ja kan köpa AMD runt Mars-April.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
För vidare läsning, se länk 1, länk 2, där står mer eller mindre allt som är känt om ATIs R600-chip, enjoy.

Tack tack
Men efter har lest allt so har jag inte precis fot bettre tankar om R600.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."