Permalänk

när linux hänger sig...

... så blir man extremt frustrerad. man hör ju så mycket om hur stabilt det är. senast det hängde sig för mig var igår. att det hängde sig var pågrund av en bugg i en jabberklient, den poppade upp 5 miljarder fönster. musiker spelar vidare fönstrena blinkar till lite när de ploppar upp, så det kan inte ha hängt sig tänkte jag. jag sprang in till brorsan för att ssh:a. efter en stunds väntan och en timeout med meddelandet "no route to host", så går jag och kollar lite på TV, och hoppas att det ska lösa sig efter en stund. men icke, när jag kommer tillbaka så spelar musiken inte längre (kan iofs vara spellistan som tog slut), pilen för sig inte när man rör på musen (gjorde det tidigare). jaha då återstod bara att hårdreboota.

borde det inte finnas något skydd för det här i linux? något som stoppar program från att hänga hela datorn, speciellt om man kör som vanlig användare. har varit med om att t.ex. k3b har fått något minnesfel och börjat använda en massa minne tills den avslutats. var det något i linux som gjorde det?

ps nej det gick inte att byta till en konsol ds

Permalänk
Medlem

Du försökte aldrig stänga av X?
EDIT:
För övrigt verkar det som om programmet råka fastande i en oändlig loop där den skapade nya fönster. Detta åt troligen upp allt minne vilket gjorde att det inte fanns tillräckligt med dator kraft för att starta en ssh-session.

Permalänk

jojo fast det funkade inte heller...

Permalänk
Medlem

Provade du CTRL+ALT+BACKSPACE?

Det är inte linux som hängt sig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agile
Det är inte linux som hängt sig..

Hur vet du det?

Permalänk
Hedersmedlem

http://wiki.openvz.org/Magic_SysRq_Key
Trevlig funktion, även om det inte alltid fungerar. Stöd måste kompileras in i kärnan. Det är oftast inte på som standard (beror på dist), pga säkerheten. Har man tillgång till tangentbordet så kan man ju förstöra en hel del. Hemma lär det väl gå fint dock.

Prova främst Alt+SysRq+E, om inte det hjälper så testa Alt+SysRq+I istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Så det du säger är att om en applikation, vad det än är, kukar ur och äter alla systemresurser så är det linux som har issuen? lern 2 ulimit.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

ja i princip. jag tycker inte att en vanlig användare ska kunna krascha ett system.

Permalänk
Medlem

dapus: Du borde göra din läxa bättre.
linux != Alla dina applikationer och fönsterhanterare.
linux == Kärnan (http://kernel.org) <- det är nog den du menar att du "hört" ska var så stabil.

Vad använder du för dist förresten?

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Avstängd

Men Linux är väl typ det stabilaste Unix systemet som finns? Det ska väl inte gå att krascha, eller? Speciellt ska inte en hemanvändare som kör på en ensam dator kunna krascha Linux utan att misshandla systemet å det grövsta?

Permalänk

Jag tvivlar på att det var kerneln som kraschade.
Det har aldrig hänt mig, om det inte är så att jag har misshandlat mitt system grovt med massa mysko patchar i kerneln och ostabila kompilatorer.

Problemet du beskriver är med högsta sannolikhet beroende på ett programfel, typ en minnesläcka i något av dina X-program (grafiska).

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Men Linux är väl typ det stabilaste Unix systemet som finns? Det ska väl inte gå att krascha, eller? Speciellt ska inte en hemanvändare som kör på en ensam dator kunna krascha Linux utan att misshandla systemet å det grövsta?

Linux är varken stabilast eller Unix.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

jag vet mycket väl att det är kärnan som är linux. Det är möjlig att det inte var kärnan som hängde sig. men varför kunde jag inte ssh till datorn då, (inte ens pinga)? borde funka då tycker jag, pingen är det ju kärnan som sköter. så om alla andra program hänger sig så borde ju det ändå gå att pinga. det har hänt att kärnan (antar jag) har hängt sig av andra grunder också (nvidia-drivaren, den hänger sig inte men nv-drivaren), med samma symptom.

Jag kör archlinux med standardkärnan.

Permalänk

Att linux hänger sig, det får man helt enkelt leva med om man håller på att pilla med datorn. Speciellt om du kör nvidias binära drivare!

Linux är inte inte stabilare än kinesiska muren oavsett vad diverse "fan-boys" säger. Det hänger sig ibland och det finns inte mkt man kan göra åt saken.

Därmed inte sagt att det är instabilt, det blir vad du gör det till och kör du binära grafikdrivare så får du helt enkelt acceptera läget då de ökar risken för krasch markant.

Permalänk

jojo, därför kör jag numer med nv-drivaren :). men meningen med tråden var att diskutera vidare det fanns något som kunde stoppa GNU/linux från att hänga sig som det gjorde för mig.

Permalänk
Medlem

i ubuntu dapper så buggar den trådlösa drivrutinen för mitt kort

Det är inga problem att få ip vid boot men ibland när man försöker få det som inloggad som root(sudo) så händer det att hela skiten bara dör går inte göra någonting!
Blev väldigt besviken eftersom det var just den drivrutinen som var orsaken till att jag uppdatera till dapper.

Har sett folk med exakt samma problem men det fungerar nu bra i edgy och det var ju aldrig något stort problem eftersom man oftast får ip vid boot.

sen händer det att xorg och andra program hänger sig med de är ju bara och döda från en terminal.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan ju ställa ner antalet användarprocesser som får startas med hjälp av ulimit, så att minnet inte tar slut trots forkbombs och liknande.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

det verkar vara seriösa problem med Ubuntu nu, sen förrförra kärnuppdateringen har jag ibland råkat på 4-5 totallåsningar per dag vilket är mer varje dag än under de senast 3 åren jag kört Linuxbaserade distar. funderar nästan på att hoppa tillbaka till Hoary igen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Man kan ju ställa ner antalet användarprocesser som får startas med hjälp av ulimit, så att minnet inte tar slut trots forkbombs och liknande.

http://rexgrep.tripod.com/rexfbdmain.htm kan vara bra att titta på också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det verkar vara seriösa problem med Ubuntu nu, sen förrförra kärnuppdateringen har jag ibland råkat på 4-5 totallåsningar per dag vilket är mer varje dag än under de senast 3 åren jag kört Linuxbaserade distar. funderar nästan på att hoppa tillbaka till Hoary igen.

Vad kör du nu, Edgy eller vanliga Dapper Drake?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad kör du nu, Edgy eller vanliga Dapper Drake?

hoppsan, nu rörde jag till det.. (tiden går så fort!)

menade byta tillbaka till Dapper.

/ kan man köra nått typ aptitude -y dist-downgrade tro?

nädå, men om man ändrar repsen, drar den in äldre saker vid upgrade då?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus
Det är möjlig att det inte var kärnan som hängde sig. men varför kunde jag inte ssh till datorn då, (inte ens pinga)? borde funka då tycker jag, pingen är det ju kärnan som sköter. så om alla andra program hänger sig så borde ju det ändå gå att pinga.

Jag kör archlinux med standardkärnan.

Det som händer i userland och kernelland måste man hålla separerat. Jag kan ta ett exempe, jag har en fw/gw som är en riktigt gammal skitmaskin det är en pII med 64mb ram. När det blir fullpipat på min BBB lina (100/10) så är det fullkomligt omöjligt att få kontakt med den via SSH eller Ping, men burken funkar och internet anslutningen fungerar perfekt. Varför säger jag det här? Jo för att bara för att man i userland börjar få problem som att maskinen "låser sig" så betyder inte det att man åkt på en kernelpanic eller liknande. Som jag skrev först "lern 2 ulimit". Hade samma issue häromdagen när jag VNC'ade till en lokal burk som kör ett populärt javaprogram, skulle rensa i en lista och det var typ 20 grejjer där och då fick underbara javakoden visa vad den gick för.. +70 i load, ja jag blev fett bootad från sessionen men jag kom in sedan när applikationen behagade ha utfört min begäran. Var det mitt fel, nej det tycker jag väl inte. Var det en linux issue, kan jag inte påstå. Var det applikationens fel, ja jag bad den ju bara utföra vad den ska klara av men den kukade ur istället.

aja.. fan vad sent det är, en cigg och säng på det här så.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
...Var det mitt fel, nej det tycker jag väl inte. Var det en linux issue, kan jag inte påstå. Var det applikationens fel, ja jag bad den ju bara utföra vad den ska klara av men den kukade ur istället.

Aha, är det så man ska tänka? Windows måste alltså vara minst lika stabilt som ett riktigt Unix därför att om Windows kraschar så är det inte Windows fel, utan felet ligger i programmet man körde.

Great! Då kan Google och alla banker etc köra allt på Windows istället. Det finns bara ett mindre problem; hur vet de företagen vilka program som är tillåtna att köras, dvs felfria och inte orsakar Windowskrasch? Hmmm....

Eller så kan man kanske köra ett riktigt Unix som inte kraschar om ett program är dåligt skrivet.

Permalänk
Medlem

Vad har Windows med det här att göra? Du kan ju inte dra en parallell mellan två OS bara för att jag gjorde en objektiv bedömning av det ena. Men du är väl såklart mer intresserad av att försöka ha rätt i något som du inte förstår. Och om en dåligt skriven loop som inte är effektiv om den anropas för många gånger och äter upp allt minne just blir anropad för många gånger ska man då säga att det är Operativsystemets fel? Hur tror du att det fungerar egentligen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
Vad har Windows med det här att göra? Du kan ju inte dra en parallell mellan två OS bara för att jag gjorde en objektiv bedömning av det ena. Men du är väl såklart mer intresserad av att försöka ha rätt i något som du inte förstår. Och om en dåligt skriven loop som inte är effektiv om den anropas för många gånger och äter upp allt minne just blir anropad för många gånger ska man då säga att det är Operativsystemets fel? Hur tror du att det fungerar egentligen.

Det är överraskande ofta som Linux folk säger att då väl Linux kraschar, så är felet inte hos Linux. Felet ligger hos applikationen. Du säger så.

Men då kan man säga samma sak om andra OS, såsom Windows. Varför säger inte Windows folket exakt samma sak som du säger? Hur skulle det se ut om de sa: "felet ligger inte hos Windows, felet ligger i appen".

Jag försöker få dig att inse, att man inte bör säga att när Linux kraschar så är felet hos appen. Därför att om man säger så, så finns inget instabilt OS. Alla är stabila, med det resonemanget.

Permalänk
Medlem

Nu kan vi ju faktiskt inte bevisa att linux hängde sig, eller någon applikation för den delen.

Permalänk
Avstängd

Nej det kan vi inte, men det viktigaste är detta: systemet kraschade. Och linux system kraschar då och då.

Jämför detta med t.ex. stordatorer som har den grymmaste uptimen som finns. De kraschar i stort sett ALDRIG. Antagligen är inte de programmen som används, helt helfria. Det är antagligen lika mycket buggar i dom programmen, som för andra OS. Och ändå kraschar bankers datorsystem mycket mycket sällan. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Men Linux är väl typ det stabilaste Unix systemet som finns? Det ska väl inte gå att krascha, eller? Speciellt ska inte en hemanvändare som kör på en ensam dator kunna krascha Linux utan att misshandla systemet å det grövsta?

Moget att spela dum, du som hade doktorand i tekniska algoritmer i matematik, eller vad du babbla om...

Allt kan hänga sig, speciellt på massa hemmasnickade PC-datorer. Men i detta fallet är det X som suger, oavsett platform.

Dom flesta banker kör numera Windows 2003, med undantag för några gammla UNIX-system som finns kvar, så det är så.
Men jag antar du tänker på IBM z-Series och liknande system som är hiskeligt stabila system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dom flesta banker kör numera Windows 2003, med undantag för några gammla UNIX-system som finns kvar, så det är så.

Naaahh... I vilken del av organisationen då hade du tänkt? Det vill jag nog fan ha på papper innan jag godtar.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd

Banker kör sina transaktioner och pengahantering på stordatorer, ja. Det skulle aldrig gå att köra det på Windows. Banker kör windows vid ordbehandling o dyl. Aldrig sina affärsprocesser.

Fast iofs finns det flera banker i östeuropa som kör på Linux numera (tror inte de menar transaktionerna dock, utan ren skrivbordsmiljö)