Permalänk
Medlem

Installera .rpm i SuSE

Har ett litet problem när jag ska installera rpm paket i SuSE. Det står i terminalen att installationen har utförts korrekt... dock kommer det något "varning" innan, kan inte kolla nu pga att jag sitter på en windowsburk för tilfället... Efter installationen kollar jag bland de installerade programmen, det står inte med... kollar i usr/bin, här finner jag inga filer som jag kan tänka mig ha anknytning till programmet. programemt jag försöker installera är emulatorn WINE...
Är inte så bra på att formulera mig. Säg till om jag inte förklarat utförligt nog... behöver verkligen hjälp med detta, är inte heller någon linux expert... tack på förhand.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

och du kan inte bara starta det med kommando heller?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hm, vilket kommando ska jag använda då? är inte så bra på linux än...

EDIT; Här kommer varningsmeddelandet jag snackade om;

"varning: wine-0.9.27-SuSELinux102.i568.rpm: Huvud V3 DSA signature: NOKEY, key I
D 0175623e
fel: Ouppfyllda beroenden:
liblcms.so.1 behövs av wine-09.27-12.1.i568.rpm"

ärl iblcms.so.1 något tilläggs paket till suse jag måste tanka hem? eller?

är det krångligt att installera? MYCKET tacksamm för svar... ni kan få en heders signatur i min sign om ni vill XD

EDIT 2: efter lite sökande hittad jag en fil som hette liblcms-1.14-3.x86_64.rpm
tankade hem denna, men fick upp att min dist redan hade detta förinstalelrat på sitt system...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Annars kan du dubbelklicka direkt på rpm;en och välja att installera den med Yast så ser du om det blir krockar eller beroendepaket osv....

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Det löste sig tillslut, det verkade som om min dist hade fel versioner av paketen, så jag installerade om de andra och nu gick allt smärtfritt Tack ändå.

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem

Wine

Jag är ännu värre noob!

Vill köra några Windowsprogram på min SUSE 10.2 installation. Har lyckats installera wine (tror jag). Iallafall har jag ett 10 tal filer nu som heter wine nånting.
Men hur i h-skotta startar jag wine??. Har ingen ikon på skrivbordet, eller hittar något annat i Yast eller nånannanstans??

Och ännuvärre, hur petar jag in ett Windowsprogram, som skall köras? CD-läsaren? Har oxå windowsprogram i installationsformat på en NTFS formaterad HD i datorn! Kommer jag åt dessa??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Du kan väl skapa en startare? Iaf, du måste "mounta" hårddisken. Hur du gör dessa saker finns väl redan trådar om, sök i forumet om annars googla svaret. Läs en FAQ eller sök lite innan.

Visa signatur

Efter regn kommer jordskred!

Permalänk
Medlem

Re: Wine

Citat:

Ursprungligen inskrivet av larryd
Jag är ännu värre noob!

Vill köra några Windowsprogram på min SUSE 10.2 installation. Har lyckats installera wine (tror jag). Iallafall har jag ett 10 tal filer nu som heter wine nånting.
Men hur i h-skotta startar jag wine??. Har ingen ikon på skrivbordet, eller hittar något annat i Yast eller nånannanstans??

Och ännuvärre, hur petar jag in ett Windowsprogram, som skall köras? CD-läsaren? Har oxå windowsprogram i installationsformat på en NTFS formaterad HD i datorn! Kommer jag åt dessa??

skriv wine i terminalen, vill du starta ett program med wine skriver du

wine /sökväg/till/programmet

för att konfigurera wine skriver du winecfg i terminalen.

Snabb guid hur du monterar en NTFS partion

skapa en katalog i /mnt

su passwd mkdir /mnt/x

Ta reda på vad din partion som du vill mounta heter.

fdisk -l

ex: /dev/hda3

sen går du in i fstab (var superuser)

nano /etc/fstab

Lägg till en den här raden " /dev/Y /mnt/x ntfs users,owner,ro,umask=000 0 0"

längst ner.

sedan skriver du

mount -a

klart!

Permalänk
Medlem

Tack Sunnis,

Lättförståeligt, klart, redigt!

Att Googla fram detta hade varit lika enkelt som att kartlägga myrstackar på månens baksida.

Visa signatur

Gudrun1