Visiontek lanserar X1950 Pro för agp

Permalänk
Melding Plague

Visiontek lanserar X1950 Pro för agp

Grafikkortstillverkaren Visiontek ställer sig i ledet bland de tillverkare som gjort Atis senaste grafikprocessor X1950 tillgänglig för agp-plattformen.

Läs nyheten: Visiontek lanserar X1950 Pro för agp

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt. Om det hamnar runt 1700-1900kr så är det ju lätt prisvärt för dom som kör med AGP och inte vill uppgradera.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk

Om man nu inte har uppgraderat så är väll ändå resten av datorn en stor flaskhals. Jag ser ingen anledning till att lägga ut 2000kr på nått så gammalt.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Om man nu inte har uppgraderat så är väll ändå resten av datorn en stor flaskhals. Jag ser ingen anledning till att lägga ut 2000kr på nått så gammalt.

Vi säger att man nu har har 3x512, amd 3000+, nforce moderkort och en Geforce 4 titanium kort och känner att man kanske vill börja spela lite smått igen. Då kan det nog bli helt okey, man behöver bara lägga ut cirka 2000 kr på att få en mycket bättre speldator än att byta ut hela paketet.

God jul.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

eller som i mitt fall en A64 3700+ 4x1024 DDR å ett 6600 GT 128MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lilla Tiger
eller som i mitt fall en A64 3700+ 4x1024 DDR å ett 6600 GT 128MB

Varför köra 4 stickor på en gammal AMD-plattform? Hoppas du är stort behov utav de extra 2 stickorna

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att då artikeln nämner att detta kort har en 90nm gpu så verkar inte åtminstone gecube ha det på sina.

http://www.gecube.com/products-detail.php?prod_cat=29&prod_id...
Powered by ATI RADEON® RV570 (80nm) GPU

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Kul att de fortfarande släpper kort till AGP. Personligen skulle jag inte lägga en krona på grafikkort föränn resten av systemet är uppgraderat vilket grundar sig på att det AGP-grafikkort (G6800LE upplåst&överklockat) jag har just nu är tillräckligt bra för mina behov och att det inte är någon höjdare med gamla prylar bl.a. en processor utan 64bitars arkitektur och Cool 'n quit-funktion. Men jag har full förståelse för gamers som vill få ut det mesta ur sina burkar med AGP.

Permalänk
Medlem

För min del är det billigare att köpa ett grafikkort för en 2300:- så min dator klarar sig ett år till än att köpa en helt ny för 12.000-14.000kr.
Sitter idag med ett 9800pro som känns lite segt nu och 1950pro är minst dubbelt så snabbt som det kortet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är fint att de fortfarande stödjer en utgången port, så dom stackarna som köpte sig ett av de sista mobona med agp och sitter med ett eg hyfsat övrigt system inte måste uppgradera allt bara för gkortets skull..

Vilken är Nvidias bästa gkrets till Agp ?
En av mina burkar har ett Asrock 939 Sata2 mobo, med både Agp och Pci-e...märkligt att det kom så få kort med den möjligheten..tyckte det var en smart som f.. lösning för mig för drygt ett år sedan när jag satt med ett hyffsat agp kort..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Vilken är Nvidias bästa gkrets till Agp ?

Är väl någon form av 6800 modell kanske? Lite osäker men intressant att veta då jag sitter med ett rätt ok system i övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey

Vilken är Nvidias bästa gkrets till Agp ?

Skulle tippa på att det är 7800GS. Det finns fortfarande en del tillverkare som kör det chippet. Men 1950Pro AGP är nog mer prisvärt.

Permalänk

Är det nån som vet ifall avivo funkar lika bra som pure video hd när det gäller att avlasta processorn vid 1080p h264 dekodning?? Har letat runt lite på nätet men det verkar inte finnas något utbrett stöd för detta (ännu), men avivo har ju ändå funnits ett år nu vilket gör en aningen kritisk..

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vad säger ni?

Sitter på en gammal trött P4 2.8Ghz Northwood med 1024MB RAM och ett 9800Pro. Är det någon idé att satsa på ett sådant kort? Är student så det finns inget uttrymme att uppgradera allt, men drygt 2000:- kan man väl lägga om det gör att man får lite mer fart i spelen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

hade varit kul att se en benchmark med detta kort på äldre CPU:er även bartons & äldre P4or så att man lättare kunnat få sig en uppfattning vad det kan ge i

frågan är om det verkligen ger så mkt vinst mot en äldre burk med 800xt-xl 68GT å liknande, förutom i spel med nya shaderkrav förstås.
Skulle bara fattas att det komemr 8800 kort till agp med

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Varför köra 4 stickor på en gammal AMD-plattform? Hoppas du är stort behov utav de extra 2 stickorna

Kör han XP har han i alla fall inte nån nytta av 4GB minne, den kan vad jag läst bara hantera 2GB. 2GB räcker gott och väl för de flesta. Varför säger du gammal för? K6 är gammal men inte 939, den är kanske på väg ut men så himla gammal är den inte

ATI X1950Pro är tydligen betydlligt snabbare än vad Geforce 7800GS är, en kille som har haft båda fick ca 800 mer poäng i 3DMark06 med sitt X1950 än GF7800GS med 512MB RAM och som har 7900GT kärna som dessutom inte är ett dåligt kort, så visst lever AGP forfarande om man kan öka så pass mycket. Jag skulle nog hamna runt 5000 i 3DMark06 eftersom jag har fått 4388 med mitt 7800GS kort. Det går säkert att få ut mycket mer än så på AGP

Dinoman
Du lär märka en klar skillnad mot 9800 kan jag lova. Om du inte vill eller har råd att uppgradera till PCI-E så är 2000:- för det kortet ett jätteklipp. Jag fick betala 3795:- för mitt Geforce 7800GS (fick spara i 4 månader för att kunna köpa). Jag testade FEAR Extraction Point demot och kan säga att jag blev positivt överraskad. Körde på 1280x960 med allt på max, även softshadow var påslaget. Du har ju inte lika vass CPU som jag har men 1024x768 med höga inställingar ska din dator klara.

Om du köper ATIx1950Pro + 1024 minne till, så kommer du klara dej ett bra tag

g4bb3
Det finns en benchmarktråd för just AGP
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Kolla lite där, btw jag leder den listan fortfarande

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vad säger ni?

Sitter på en gammal trött P4 2.8Ghz Northwood med 1024MB RAM och ett 9800Pro. Är det någon idé att satsa på ett sådant kort? Är student så det finns inget uttrymme att uppgradera allt, men drygt 2000:- kan man väl lägga om det gör att man får lite mer fart i spelen.

Segare CPU så ska man ju inte ha. Men du kommer ju märka stor skillnad helt klart. Specielt om du clockar din CPU lite och köper till 1gb sticka.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Jag har ett kort på ingående här till på min gammelburk så får lägga ut några benchmarks då, installerade nyss alla 3dmark så man har en "före" mätning att jämföra med.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Varför köra 4 stickor på en gammal AMD-plattform? Hoppas du är stort behov utav de extra 2 stickorna

4gb minne gör att växlingsfilen på hårddisken är överflödig, alltså blir datorn mycket snabbare.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

ekner: spelar ingen roll då windows xp iaf använder sig av växlingsfilen och stänger du av den så blir datorn mycke segare oavsett antalet stickor, det e bara så windows e byggt så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
4gb minne gör att växlingsfilen på hårddisken är överflödig, alltså blir datorn mycket snabbare.

Tveksamt om så är fallet här. Eftersom AMD tidigare inte klarade av att köra 4 stickor i dualchannel utan att försämra timings.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dinoman
Du lär märka en klar skillnad mot 9800 kan jag lova. Om du inte vill eller har råd att uppgradera till PCI-E så är 2000:- för det kortet ett jätteklipp. Jag fick betala 3795:- för mitt Geforce 7800GS (fick spara i 4 månader för att kunna köpa). Jag testade FEAR Extraction Point demot och kan säga att jag blev positivt överraskad. Körde på 1280x960 med allt på max, även softshadow var påslaget. Du har ju inte lika vass CPU som jag har men 1024x768 med höga inställingar ska din dator klara.

Om du köper ATIx1950Pro + 1024 minne till, så kommer du klara dej ett bra tag

Tack för detta - då slipper jag fråga. Har nämligen näst intill samma setup som Dinoman fast med 2GB minne. Då blir det ett 1950Pro vid tillfälle (om det inte hinner komma ut DX10-kort för AGP innan jag har bestämt mig). Mitt intresse för spel är inte stort nog så att det motiverar en helt ny maskin, men lite turbo för knappa 2 papp går alltid ner...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tveksamt om så är fallet här. Eftersom AMD tidigare inte klarade av att köra 4 stickor i dualchannel utan att försämra timings.

Det skiljer en del från cpu till cpu. kör personligen 4 stickor i 2-2-2-5 2T@450Mhz, vilket inte är fy skam.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Det skiljer en del från cpu till cpu. kör personligen 4 stickor i 2-2-2-5 2T@450Mhz, vilket inte är fy skam.

Men jag tror inte du kan köra 1T oavsett hur mycket du sänker timings. Detta är bristen i den inbygda minneskontrollen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack för svaren.

Dock så lirar jag i nuläget mest CS:S och där så är det ju som bekant mest CPU:n som får jobba men det kan nog vara värt det iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt