Nvidia har problem med Nforce 680i

Permalänk
Medlem

yep vissa rekommenderar INTE att installera drivruterna.. jag menar bara en sådan sak får en att tänka om.

Permalänk
Medlem

Jag har returnerat/bytt ut mitt eVGA 680i.

Problem jag hade med brädan:

1. Vid spel kunde vapen bytas & skott avlossas helt random åt konstiga håll
utan att jag rörde musknappar eller rullhjul.
Problemet var känt borta på eVGA-forumen och had med Logitechmöss att göra.

Jag testade med en Razor-råtta och då fungerade det, men eftersom jag inte
står ut med Razormöss så är det inte acceptabelt.

2. "Tappade" ena kortet vid SLI. Kunde vara så att jag t.ex. körde en runda 3Dmark06,
(ingångs-FPS vid första testet "return to proxycon" 57-60)
gladde mig lite åt resultatet, spelade lite oblivion, ny körning av 3Dm06 direkt efteråt,
nu med 37-40 FPS i samma sekvens. Grr, Omstart. 55-60 igen en stund osv.

Jag har 2 Maxtordiskar i min burk & de kan ha varit del av problemen,
dock har jag haft dem i ett år eller så på min Asus nforce4-bräda utan minsta problem.
Samma gäller musen, har haft MX518 & G5 länge nu, det borde inte bugga 2006.

Tycker inte att nVidias 680i känns som en färdig produkt, vilket som sagt fick mig att
skicka tillbaka mitt 680i-kort och begära att få ett Intel 975-kort istället.

Gör om, gör rätt - nVidia - så kanske jag provar någon annan gång.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det här är ju fixat nu, provat på polarns board och det funkar fint

http://www.evga.com/community/messageboard/topic.asp?TOPIC_ID...

Jag får mitt striker i veckan hoppas jag, så får vi se hur det är

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleg
Det här är ju fixat nu, provat på polarns board och det funkar fint

http://www.evga.com/community/messageboard/topic.asp?TOPIC_ID...

Jag får mitt striker i veckan hoppas jag, så får vi se hur det är

Då skall de bara åtgärda problemet med PS2-portarna samt inkompatibilitetsproblemen med Logitech-enheter då... och SLI-buggarna.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Ok nu har jag testat Striker Extreme i ett par dagar, fullständigt asgrymt
kort i alla avseenden. Har inte fått något av dom problem som nämnts
ang EVGA kortet iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleg
Ok nu har jag testat Striker Extreme i ett par dagar, fullständigt asgrymt
kort i alla avseenden. Har inte fått något av dom problem som nämnts
ang EVGA kortet iaf.

Gött, jag väntar på att mitt beställda kort ska dyka upp. Var köpte du ditt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Köpte på dustin

övrig conf just nu på burken är 2 st 8800 gtx, 2 raptor i raid + 1 raptor slask disk, xfi-gamer, 4 gig dominator 6400.
Har forfarande inte märkt av något problem med dessa komponenter för dom som undrar.=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleg
Köpte på dustin

övrig conf just nu på burken är 2 st 8800 gtx, 2 raptor i raid + 1 raptor slask disk, xfi-gamer, 4 gig dominator 6400.
Har forfarande inte märkt av något problem med dessa komponenter för dom som undrar.=)

Tung bestyckning. Det är bara X-Fi Gamer som känns lite budget i sammanhanget...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

lol jag råkade ha 2 liggandes, men det får väl åtgärdas >;]

Permalänk
Medlem

Du pelleg, vilken höjd är det på heatpipe:sen som går runt CPU-sockeln på Asus Striker Extreme? Jag funderar på att slänga på en Tuniq Tower 120 och den har ca 1,4" = 35 cm frigång (sedan kommer nederdelen på den infällda 12cm-fläkten), se länken - Tuniq Tower 120.

Sedan så bygger väl själva CPU-sockeln och CPUn några mm, kanske 7-8 mm. Totalt så får heatpipen inte vara högre än ca 43 mm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

SATA-problemen sägs vara åtgärdade nu. Kör själv mitt eVGA på P23B2-versionen, men skall uppdatera om några få minuter. Det är nämligen som så att P23 gått "final" nu. Se: http://evga.com/support/680i/

P23B1: Löste RAID0-SATA-relaterade problem
P23B2: Löste NCQ-problem
P23: Ovanstående + annat

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Så det är bara EVGA korten som var drabbade av dessa problem? Ingen som skriver om att dem kör Striker och upplevt det. Om Asus kortet inte alls är drabbat av problemen så låter det ju som ett bättre alternativ.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s1k
Så det är bara EVGA korten som var drabbade av dessa problem? Ingen som skriver om att dem kör Striker och upplevt det. Om Asus kortet inte alls är drabbat av problemen så låter det ju som ett bättre alternativ.

Med risk för att låta partisk (se sign).

1) eVGA säger att samtliga nF6-baserade moderkort lider av samma problem.

2) Jag har själv aldrig upplevt några av problemen som detta moderkort sägs ha. Har dock kört senaste BIOS:et hela tiden.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Nvidia själva lät meddela att problemet bara gällde de som kör med Nvidia referensdesign, bla eVGA (ej Asus). Jag själv kör med ett Asus Striker Extreme sedan en vecka och jag har inte sett några av de problem som beskrivs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro