Permalänk
Medlem

AMD x2 5200+ Quake 3

Har precis fått min nya dator en AMD X2 5200+. Jag har installerat quake 3 och tycker att det inte flyter på lika bra som det har gjort på min gamla burk en p4 3.0. Någon som har nåt tips på vad det kan vara ? Har installerat nån amd optimizer...http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/Setup....
Och nyaste drivisar till graffet.

Permalänk
Medlem

Q3 har alltid fungerat bättre med Intels processorer (det har väl rört sig om en 10%), dock borde du nog ha mer fps med din nya cpu (tror jag?). Spelet är ju gammalt och har definitivt ingen nytta av dubbelkärnor. Har du installerat alla drivrutiner? Då tänker jag på senaste chipset drivisen osv. Har du klockat datorn något? Satt divider på minnen kanske?

Permalänk
Medlem

Re: AMD x2 5200+ Quake 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worexon
Har precis fått min nya dator en AMD X2 5200+. Jag har installerat quake 3 och tycker att det inte flyter på lika bra som det har gjort på min gamla burk en p4 3.0. Någon som har nåt tips på vad det kan vara ? Har installerat nån amd optimizer...http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/Setup....
Och nyaste drivisar till graffet.

Provat att stänga av en av kärnorna?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD x2 5200+ Quake 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin00
Provat att stänga av en av kärnorna?

Hur tänker du då? Hur skulle man kunna vinna något på det? Får den resterande kärnan bådas cache då eller?

Permalänk
Avstängd

Vsync av??

Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD x2 5200+ Quake 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin00
Provat att stänga av en av kärnorna?

Provat men ingen skillnad....

Permalänk
Medlem

Ge oss lite mer konkret information som t.ex: vad hade du för fps i timedemo på demo four innan, hur mycket får du i det nu? Då kan vi bedöma läget lite bättre. Patcha Q3 till senaste pointreleasen om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Ge oss lite mer konkret information som t.ex: vad hade du för fps i timedemo på demo four innan, hur mycket får du i det nu? Då kan vi bedöma läget lite bättre. Patcha Q3 till senaste pointreleasen om du inte redan gjort det.

Har ingen aning om vad jag hade för fps i timedemo innan...tycker bara att det inte det flyter lika bra som på p4:an.

Kör senaste pointrelease 1.32c...

Permalänk
Medlem

Avinstallerat AMD64 drivern? Cool'n'Quiet är djävulens påfund nämligen...

Men jag kan inte mer än hålla med spelen (spelet jag lirade framförallt) fungerade bättre på Intel.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Kan inte q3 använda sig av dubbla kärnor? Har för mig att det klarar det. Men iaf så kan du testa stänga av ena kärnan.

Q3 är rätt känsligt för processoranvändningen. När jag spelat och haft igång avant browser med aftonbladet t.ex. så har jag fått fps drops från 125 till 115 ibland. Det kan vara riktigt störande. Skype kan ställa till det för vissa, och sräskilt om man pratar med många sammtidigt. Testa stäng av allt du hittar med hjälp av ctrl+alt+del (förutom det som behövs förstås) och testa om det flyter.

Du kan ju också ladda ner något program för att kolla din FPS, eller kolla i det inbyggda. Den ska ligga stabilt på 125. 5:an ska alltså inte skifta till en fyra ibland eller liknande.
Om du har t.ex. 70fps (inte 125) så har du v-sync på. Du måste stänga av det i Open GL. Jag har gjort det felet en gång. Trodde jag stängt v-sync, men hade gjort det som vanligt, och inte i Open GL. Troligen är det felet skulle jag tippa på.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Jag har för mig att det är lite olika om de olika releaserna stödjer fler kärnor eller inte.

Här är lite resultat som jag fått.....

Dual P3@667MHz + Geforce 2 GTS
nv15_bunker:
1 CPU: 29 fps
2 CPU: 41 fps

Dual Opteron 250@2.4GHz + Geforce FX 6800GT
nv15_bunker:
1 CPU: 100 fps
2 CPU: 145 fps

Permalänk

Verkar vara en väldigt krävande bana nv15_bunker? Utan moddar och i vanliga banor så har jag för mig att jag fick upp till 999fps med min barton 2500+ och ett radeon 9800p. Det var rätt överklockat, men ändå.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni är medvetna om att det är det gamla spelet Quake 3 Arena vi pratar om här.. Det kom väl ut 1998 - 99 eller så.. Det har inte stöd för flera cpu:er. Quake 4 har det däremot i sina nyare patchar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Jag hoppas ni är medvetna om att det är det gamla spelet Quake 3 Arena vi pratar om här.. Det kom väl ut 1998 - 99 eller så.. Det har inte stöd för flera cpu:er. Quake 4 har det däremot i sina nyare patchar...

Citat:

(Published on 2004-03-08 19:04:15) What programs that I use are multithreaded?
Well, at this point the only game that will use multiple processors is Quake 3 Arena..........

www.2cpu.com/review.php?id=3

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
www.2cpu.com/review.php?id=3

Dock har stödet vad jag vet plockats bort i efterhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Dock har stödet vad jag vet plockats bort i efterhand.

Menar du att dom skrivit om Q3 Arena motorn?

Edit: Både Q2 samt Q3 var smp "flaggade"...
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/174096756/...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: AMD x2 5200+ Quake 3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Hur tänker du då? Hur skulle man kunna vinna något på det? Får den resterande kärnan bådas cache då eller?

Nej, men med spel som inte har stöd för dubbla kärnor har jag hört att det kan bli lite kajko, har inte drabbat mig dock.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Kan inte q3 använda sig av dubbla kärnor? Har för mig att det klarar det. Men iaf så kan du testa stänga av ena kärnan.

Q3 är rätt känsligt för processoranvändningen. När jag spelat och haft igång avant browser med aftonbladet t.ex. så har jag fått fps drops från 125 till 115 ibland. Det kan vara riktigt störande. Skype kan ställa till det för vissa, och sräskilt om man pratar med många sammtidigt. Testa stäng av allt du hittar med hjälp av ctrl+alt+del (förutom det som behövs förstås) och testa om det flyter.

Du kan ju också ladda ner något program för att kolla din FPS, eller kolla i det inbyggda. Den ska ligga stabilt på 125. 5:an ska alltså inte skifta till en fyra ibland eller liknande.
Om du har t.ex. 70fps (inte 125) så har du v-sync på. Du måste stänga av det i Open GL. Jag har gjort det felet en gång. Trodde jag stängt v-sync, men hade gjort det som vanligt, och inte i Open GL. Troligen är det felet skulle jag tippa på.

Hur stänger jag av vsync i Open GL ?

Trodde man stängde av det i quake > game options typ....

Edit: Ok, du kanske menar i egenskaper > bildskärm > inställningar > avancerat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Avinstallerat AMD64 drivern? Cool'n'Quiet är djävulens påfund nämligen...

Men jag kan inte mer än hålla med spelen (spelet jag lirade framförallt) fungerade bättre på Intel.

Så ni rekommenderar alltså att man avinstallerar Cool n Quiet?

Vad kommer det resultera i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Locksey
Så ni rekommenderar alltså att man avinstallerar Cool n Quiet?

Vad kommer det resultera i?

Att vissa spel fungerar bättre.. t.ex. försök köra Ut med C&Q igång.. när jag avinstallerade C&Q fungerade det ännu bättre än att bara stänga av det.. märkligt eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker det är skumt. Har aldrig hört något om att Q3 skulle ha stöd för flera kärnor. Dvs att spelmotorn skulle vara skriven för flertrådigt bruk. Det jag ännu mindre förstår är varför man skulle ha gjort det på den tiden då spelet kodades när det inte fanns så mycket tankar om dubbla cpu'er?

Folk säger hela tiden att X2prollarna inte gör sig själva rättvisa ännu då det inte finns spel/program som stödjer det flertrådiga ännu. Hur kan det stämma om nu ett så gammalt spel som Quake 3 Arena skulle vara flertrådigt?

Vsync stänger du delvis av i spelet men även i drivrutinerna i windows. Skall finnas "Använd vartical sync - YES/NO". Finns iaf i alla nvidia drivisar.

I q3 ska du ha inställningarna:

com_maxfps "125" [ENTER!] - (Sätter maxgränsen för fps)
cg_drawfps "1" [ENTER!] - (visar fps)

om du även vill köra skärmen i hög refreshrate vilket du borde göra i ett spel så snabbt som quake kör du:

r_mode "3" [ENTER!] - (ställer in 640x480)
r_displayrefresh "125" [ENTER!] (125Hz på skärmen i 640x480)
vid_restart [ENTER!] - (restartar q3 med dem nya inställningarna)

Eller om du skriver in allt i din cfg.

Jag rekomenderar att du provar alla inställningarna här, återkom om det fortfarande känns skumt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Tycker det är skumt. Har aldrig hört något om att Q3 skulle ha stöd för flera kärnor. Dvs att spelmotorn skulle vara skriven för flertrådigt bruk. Det jag ännu mindre förstår är varför man skulle ha gjort det på den tiden då spelet kodades när det inte fanns så mycket tankar om dubbla cpu'er?

Folk säger hela tiden att X2prollarna inte gör sig själva rättvisa ännu då det inte finns spel/program som stödjer det flertrådiga ännu. Hur kan det stämma om nu ett så gammalt spel som Quake 3 Arena skulle vara flertrådigt?

Vsync stänger du delvis av i spelet men även i drivrutinerna i windows. Skall finnas "Använd vartical sync - YES/NO". Finns iaf i alla nvidia drivisar.

I q3 ska du ha inställningarna:

com_maxfps "125" [ENTER!]
cg_drawfps "1" [ENTER!]

om du även vill köra skärmen i hög refreshrate vilket du borde göra i ett spel så snabbt som quake kör du:

r_mode "3" [ENTER!]
r_displayrefresh "125" [ENTER!]
vid_restart [ENTER!]

Eller om du skriver in allt i din cfg.

Jag rekomenderar att du provar alla inställningarna här, återkom om det fortfarande känns skumt.

Tack !

Ska prova det när jag kommer hem från jobbet !

Permalänk
Medlem

gör så

Permalänk
Avstängd

Man ska inte behöva stänga av ena kärnan, det är ju det Optimizer ska fixa så att man ska slippa.

Skruvis
När det gäller AMD CPU driver så har jag inte några problem så varför ska man avinstallera den? Har du den senaste versionen då? jag tror dom har fixat problemet. Man kan ju stänga av Cool&Quiet i Bios:et så slipper man avinstallera om man nu skulle ha problem

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att ha den installerad om man ändå har den avstängd, däremot dual-core optimizern fungerar ypperligt.. innan var jag tvungen att stänga av ena kärnan i UT men med optimizern installerad så fungerar UT bra & ännu bättre när jag avinstallerade C&Q drivern.. Kan nämna att på grabbens Asrock dual-vsta så var C&Q drivern rena katastrofen med ideligiga hängningar & dyl.. ut med C&Q drivern sen gick den som en dröm.. märkligt eller hur?

Och ja, jag hämtar alltid på US sidan eftersom där ligger det först.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Optimizern, är det nån typ av drivrutin man ska ladda ner?

Finns det vissa drivrutiner man absolut bör köra om man har Athlon 64 X2 4400+?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ser ingen anledning till att ha den installerad om man ändå har den avstängd, däremot dual-core optimizern fungerar ypperligt.. innan var jag tvungen att stänga av ena kärnan i UT men med optimizern installerad så fungerar UT bra & ännu bättre när jag avinstallerade C&Q drivern.. Kan nämna att på grabbens Asrock dual-vsta så var C&Q drivern rena katastrofen med ideligiga hängningar & dyl.. ut med C&Q drivern sen gick den som en dröm.. märkligt eller hur?

Och ja, jag hämtar alltid på US sidan eftersom där ligger det först.

CPU drivern är väl mer än bara C&Q?

Locksey

Citat om Optimizer från amd.com

"AMD Dual-Core Optimizer - The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized."

Jag testade demot av Kingkong innan jag laddade ner denna, då gick allt så otroligt fort men väldigt hackigt. Nu funkar det som det ska göra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
CPU drivern är väl mer än bara C&Q?

Är det? Har ingen aning men jag tror att det bara har med C&Q att göra..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Menar du att dom skrivit om Q3 Arena motorn?

Edit: Både Q2 samt Q3 var smp "flaggade"...
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/174096756/...

Sen så innebär SMP inte stöd för dualcore cpuer utan stöd för moderkort som har flera fysiska cpus på.Därav att SMP kom såpass tidigt,för moderkort som har flera cpuer fanns till och med på pentium 3ans tid:-)))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen så innebär SMP inte stöd för dualcore cpuer utan stöd för moderkort som har flera fysiska cpus på.Därav att SMP kom såpass tidigt,för moderkort som har flera cpuer fanns till och med på pentium 3ans tid:-)))

Nu var det iofs. inte dual-cores som det påstods att Q3 inte stödde.. Första plattformen som stödde dubbla prollar var Pentium Pro..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless