Permalänk
Medlem

25W förstärkare till 200W högtalare

Hejsan!

Tänkte bygga ett par portabla högtalare. Hittade ett par bilhögtalare som klarade av 200W. Förstärkarna jag har är på 25W, så frågan är nu, kan jag få ut bra ljud ur högtalarna med dessa förstärkare?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

det är nästan skadligt att ha fördåliga förstäkare slutsteg whateever.. bästa är om man ligger innom tillverkarens specs eller några W under max jag skulle valt kanske 150W eller så men .. du kommer få ljud ut men inte spechögt iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Visst kan du använda en 25 Watts förstärkare till en 200 Watts högtalare, så länge du spelar med en volym där det låter rent. Problemet med små förstärkare är att det blir fyrkantvåg när man drar på och då brukar diskantelement ge sig. Så slutsatsen är att det funkar med vilken förstärkarstorlek som helst så länge man inte överstyr förstärkaren eller högtalaren.

mvh Johny Grenander

Permalänk
Medlem

kommer nog fungera, jag kör med 20x2watt till 2 st hemma byggda små högtalare(tror dom ligger på 100watt max eller något sånt 8ohm) och det fungerar prima, bara o testa så märker du om inte annat!?

EDIT: sen kör en polare sin bil subb med ett 50watts steg, det fungerar men det låter lite brummigt när man drar på lite....

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Min två satelliter står det "1w" på, men ljuder är hur klart och fint med min 2x35w förstärkare. Förvisso har jag delat dessa satelliter (två små 90kr creative högtalare) vid 600hz, så någon vidare mycket bas spelar dom ju inte riktigt - vilket är det farliga för högtalare med låg effekt.

Basen tas sedan över av en 350w bandpasslåda, bryggkopplad på bakutgången på förstärkaren (blir 1x100w) - låter hur fint som helst. Telefunken TRX2000 heter förstärkaren, och slår många mycket starkare förstärkare från samma tid.

För att komma tillbaka till topic - effekt är inte allt, men det är alltid bäst om du har lite "till godo" så att inte förstärkaren drivs bortom det den klarar av.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Notera att normal lyssningsnivå oftast inte kräver mer än ett par Watt!

Dock är frågan om det är WRMS för högtalare/steg eller om det är PMPO.
Drev min bilsubbe på 400W(PMPO, 200WRMS) med en 4WRMS-stärkare, vid normal nivå funkade det.

En viktig sak att veta är att bilhögtalare har sämre verkningsgrad generellt sett (dB/W/m).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Bilhögtalare (och förstärkare) brukar vara grymt överspecade.
Själv har jag drivt bil högtalare specade till 500w (2x12"basar + 2xdiskanter i varje högtalare) med en 2x40w hemmaförstärkare, lät inte illa och man kunde dra på MYCKET volym, enda dåliga var att dom var lite basfattiga på låga volymer (detta var oxå väldigt lättdrivna högtalare).

Samma stärkare rullar nu dagligen med ett par dynavocie F6 specade till 125w. Låter hur bra som helst, basresponsen vid lägre volymer är mycket bättre än på min yamaha reciver som är mycket högre specad (runt 2x100 eller mer) och det blir inte någon distortion heller, även dessa högtalare är väldigt lättdrivna.

Man ska alltså inte titta så mycket på effekt. Hur högt man kan spela beror till stor del på hur lättdrivna/tungdrivna högtalare är hur strömstark stärkaren är.

Om man jämför en 12" Rockford Fosgate Punch specad till max 200watt mot nån billig högtalare som är specad till runt 400watt så kan jag garantera att den billga distar och pajjar först.

Mycket mygel med watt hit och dit alltså

Permalänk

Det var en kille som skulle testa en 6kWRMS-subbe, aja vart hittar man en 6kWRMS stärkare? Jo i vägguttaget (110V 60Hz perfekt sinusvåg) kopplade subben till uttaget, Poooof! där rök subben, klarade visst itne sin specade effekt.
Killen whinade hos tillverkaren och fick en ny där de sa att han inte skulle koppla den till uttaget.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

alright, så jag borde försöka skaffa lite "starkare" förstärkare med andra ord, mest för att ha tillgodo. så runt 50W hade väl varit perfekt.. men får man bygga det själv då?

eller passar kanske 88034 på http://www.kjell.com ?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara hur fint ljud den lilla leksaken låter. Kom ihåg att det oftast är förstärkarens och inte högtalarens fel att det låter dåligt. Min 2x35w förstärkare är 2he hög, och väger runt 25kg.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

alright, just nu har jag försärkarna inkopplade till 2st 8W datorhögtalare, och det låter helt ok sålänge man inte krämar på med allt för mycket. Hittade ett par andra intressanta högtalare idag.

Max effekt 130 W (65 W RMS)

blir det bättre med dessa och en 25/40W förstärkare?

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Nja, dålig konstruerade högtalarlådor med taskiga element låter skit vilket hiffiförstärkare du än kopplar till dem

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

haha altså, jag är inte ute efter det perfekta ljudet Tanken var att bygga in allt i väska som jag ska ha i alperna om ett par veckor. Så allt jag är ute efter är ljud, med lite tryck i, inte det mest "välljudande" bygget precis.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Citat från nardik.se angående bilslutsteg:

"Här ett exempel på hur man kan ange effekt på olika sätt. Det är SAMMA slutsteg som effekten anges men på olika sätt. Läs och begrunda!

• 800 W PMPO
• 600 W
• 200 + 200 W Max
• 2 x 150 W Max
• 2 x 75 W RMS 4 Ω
• 2 x 60 W 0,5% THD 14,4 V 4 Ω
• 2 x 50 W 0,05% THD 14,4 V 4 Ω
• 2 x 33,5 W 0,05% THD 12 V 4 Ω
• 2 x 30 W 0,05% THD 12 V 4 Ω 20 - 20000 Hz

Visst är det oerhört snurrigt med alla sätt att ange effekten på samma slutsteg. Som om nu detta inte är nog så har tillverkarna olika rymligt samvete för "felmarginal" eller för hur man avrundar siffrorna uppåt eller neråt!"

Som ni ser så kan effekten variera ganska mycket beroende på hur man specificerar den.

Angående ditt bygge så är det nog bäst att du provar att koppla in och lyssnar. Hur stora ärr dessa bilhägtalre? Är det bara vanliga mindre "dörrhägtalare" typ 5.25" så borde det fungera bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Känsligheten på en högtalare ligger i värsta fall runt 70dB och i bästa fall sneppet över 100dB. Känsligheten är speccad till volymen på 1 meters avstånd när man matar in 1W i högtalaren. Alltså ger en normal högtalare runt 85dB vid 1W vilket är ganska högt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grenander
Visst kan du använda en 25 Watts förstärkare till en 200 Watts högtalare, så länge du spelar med en volym där det låter rent. Problemet med små förstärkare är att det blir fyrkantvåg när man drar på och då brukar diskantelement ge sig. Så slutsatsen är att det funkar med vilken förstärkarstorlek som helst så länge man inte överstyr förstärkaren eller högtalaren.

mvh Johny Grenander

jag vågade inte läsa klart tråden, skrattade nästan ihjäl mig över vissa faktafel.. många har rätt till en viss del men sen spårar det ut..

det grenander skrev (citerat) stämde bäst av det jag läste, att en högtalare är på 100W betyder att det är det den normalt tål utan att gå sönder, det har bara en liten del att göra med hur högt den kan spela. En högtalare som tål 100W kanske spelar så högt mekaniken i den tillåter redan vid 20W.

Så så länge du inte spelar så högt att du får oren signal ut (distorsion) så fungerar det finfint med 25W förstärkare.

Jag hade ett par bygg själv högtlare från ljudia, skulle tåla 550W men mer än ungefär 100W så bottnade högtalarna (mekaniska gränsen nåddes) och det var rejält högt redan före det.

Anledingen till att du bör ha en förstärkare som ger ut mer watt än vad högtalaren tål är för att du då kan spela högtalaren till den mekaniska gränsen utan att få oren signal.

Det där problemet med fyrkantsvåg som grenader nämner är värre för bashögtalare, eftersom när högtalaren får in en fyrkantsvåg så står konen still mellan lägena men all effekt åker fortfarande igenom, och när högtalaren står still så får magneterna ingen kylning och blir överhettade med en trasig högtalare som följd.
Diskanter däremot är det inte lika allvarligt med eftersom de sällan brukar få så mycket effekt att förstärkaren lämnar en fyrkantsvåg, det är vanligare att diskanterna går sönder för att det inte är något delningsfilter kopplat till den (den får spela alla frekvenser, och den mår definitivt inte bra av det, mekaniken går sönder)

För övrigt, lycka till och hoppas mitt inlägg gör någon nytta.

ps. en bilcd på "4x50"max kan inte enligt fysikens lagar ge mer än 4x25W eftersom:

P=U*I

P = effekt, mäts i watt
U = spänning, mäts i volt
I = ström, mäts i ampere

en bil har normalt 13.8V när generatorn laddar och cdspelaren brukar ha en 10A säkring.. dvs

13.8*10=138W

sen får man räkna på att förstärkaren i bästa fall har runt 70% verkningsgrad..

138*0.7=96.6W

det är vad förstärkaren kan ge ut _TOTALT_ på de 4 kanalerna utan att säkringen brinner, och då går drar själva cdspelaren ingen effekt..

96.6/4=24.15w per kanal, i bästa fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord

Det där problemet med fyrkantsvåg som grenader nämner är värre för bashögtalare, eftersom när högtalaren får in en fyrkantsvåg så står konen still mellan lägena men all effekt åker fortfarande igenom, och när högtalaren står still så får MAGNETERNA ingen kylning och blir överhettade med en trasig högtalare som följd.

jag trodde det va spolen som blev överhettad och brann upp, du måste ha riktigt dåligt ljud om du försöker köra ström genom permanent magneter för att få ljud (inte bara andra som har fakta fel)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
jag vågade inte läsa klart tråden, skrattade nästan ihjäl mig över vissa faktafel.. många har rätt till en viss del men sen spårar det ut..

det grenander skrev (citerat) stämde bäst av det jag läste, att en högtalare är på 100W betyder att det är det den normalt tål utan att gå sönder, det har bara en liten del att göra med hur högt den kan spela. En högtalare som tål 100W kanske spelar så högt mekaniken i den tillåter redan vid 20W.

Så så länge du inte spelar så högt att du får oren signal ut (distorsion) så fungerar det finfint med 25W förstärkare.

Jag hade ett par bygg själv högtlare från ljudia, skulle tåla 550W men mer än ungefär 100W så bottnade högtalarna (mekaniska gränsen nåddes) och det var rejält högt redan före det.

Anledingen till att du bör ha en förstärkare som ger ut mer watt än vad högtalaren tål är för att du då kan spela högtalaren till den mekaniska gränsen utan att få oren signal.

Det där problemet med fyrkantsvåg som grenader nämner är värre för bashögtalare, eftersom när högtalaren får in en fyrkantsvåg så står konen still mellan lägena men all effekt åker fortfarande igenom, och när högtalaren står still så får magneterna ingen kylning och blir överhettade med en trasig högtalare som följd.
Diskanter däremot är det inte lika allvarligt med eftersom de sällan brukar få så mycket effekt att förstärkaren lämnar en fyrkantsvåg, det är vanligare att diskanterna går sönder för att det inte är något delningsfilter kopplat till den (den får spela alla frekvenser, och den mår definitivt inte bra av det, mekaniken går sönder)

För övrigt, lycka till och hoppas mitt inlägg gör någon nytta.

ps. en bilcd på "4x50"max kan inte enligt fysikens lagar ge mer än 4x25W eftersom:

P=U*I

P = effekt, mäts i watt
U = spänning, mäts i volt
I = ström, mäts i ampere

en bil har normalt 13.8V när generatorn laddar och cdspelaren brukar ha en 10A säkring.. dvs

13.8*10=138W

sen får man räkna på att förstärkaren i bästa fall har runt 70% verkningsgrad..

138*0.7=96.6W

det är vad förstärkaren kan ge ut _TOTALT_ på de 4 kanalerna utan att säkringen brinner, och då går drar själva cdspelaren ingen effekt..

96.6/4=24.15w per kanal, i bästa fall.

Rätt vettig läsning.
Uträkningen om en bilstereos effekt trots det rätta användandet av effektlagen stämmer iaf inte i praktiken.
En vanlig bilstereo klarar som mest av att leverera runt 2 x 10W RMS, vanligen ligger dom på 2 x 5W RMS. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt att bygga ett slutsteg som kan leverera större effekter på ett sådant litet utrymme.

Sen ska man passa sig för specs iaf.
Det finns ingen surround receiver som kan leverera 7 x 150W RMS (1050W RMS totalt).
Exempel:
Kenwood kanske har en receiver som det står 7 x 150W RMS på.
Läser du dock sedan i manualen kommer du att upptäcka att det egentligen är 150W RMS en kanal driven. Alltså blir det 150/antal kanaler.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Rätt vettig läsning.
Uträkningen om en bilstereos effekt trots det rätta användandet av effektlagen stämmer iaf inte i praktiken.
En vanlig bilstereo klarar som mest av att leverera runt 2 x 10W RMS, vanligen ligger dom på 2 x 5W RMS. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt att bygga ett slutsteg som kan leverera större effekter på ett sådant litet utrymme.

Sen ska man passa sig för specs iaf.
Det finns ingen surround receiver som kan leverera 7 x 150W RMS (1050W RMS totalt).
Exempel:
Kenwood kanske har en receiver som det står 7 x 150W RMS på.
Läser du dock sedan i manualen kommer du att upptäcka att det egentligen är 150W RMS en kanal driven. Alltså blir det 150/antal kanaler.

nej därför jag skrev "i bästa fall"
dock finns det ganska små slutsteg så helt omöjligt kan det inte vara, har hört att det finns de som lämnar runt 15wrms (inte en 800kr spelare från t.ex jula).

"Du får vad du betalar för"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
nej därför jag skrev "i bästa fall"
dock finns det ganska små slutsteg så helt omöjligt kan det inte vara, har hört att det finns de som lämnar runt 15wrms (inte en 800kr spelare från t.ex jula).

"Du får vad du betalar för"

Du skrev 24W RMS per kanal, vilket liksom blir 96W RMS totalt om det är 4st kanaler.
Jag menar att du max kan plocka ut ungefär 20W RMS ur en bilstereo ;), sen får du dela upp effekten på respektive kanaler.
Enligt min lärare i elektronik ska det stämma på ett ungefär, om jag inte missuppfattade han helt :P.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Beror ju på hur effektiv kylningen är.
Eller det kanske är klass D-Steg? (ca 95% verkningsgrad)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

har insett att man inte kan avgöra hur bra steg o högtalare är om man inte testat efter som alla säger olika såg tex ett steg idag för 900 spänn som var på otroliga 4*600watt, sen när man kikade närmre och kollade teknisk specifikation såg man att det inte var på mer än 4*80watt men då vet man inte hur dom räknat på det heller så...

klass d steG...95% verknings grad...TELL ME MORE...NOW!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag trodde det va spolen som blev överhettad och brann upp, du måste ha riktigt dåligt ljud om du försöker köra ström genom permanent magneter för att få ljud (inte bara andra som har fakta fel)

my bad

film för de som vill veta hur en högtalare är uppbyggd finns:
http://www.realmofexcursion.com/videos/Various/loudspeaker.wm...

klass d steg brukar ha runt 80-85% verkningsgrad, men är dyra att tillverka för att få rent ljud på högre frekvenser så de används oftast bara som stora monosteg till en eller flera basar.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
klass d steG...95% verknings grad...TELL ME MORE...NOW!

Digitala steg.
Utsignalen PWMas ut (Pulse Width Modulation), dvs slås på/av väldigt fort och ger i medelvärde samma värde som vanliga klass AB-steg (det som brukar användas).

Se även wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Switching_amplifier

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Vila i frid

Tips, om man hade tänkt bygga egna datorhögtalare kan jag rekommendera bilhögtalare, CDT Kama 6.5" med tillhörande skrikare som man kan hitta nya i butik för under 750 spänn paret. På blocket för ca 500. Väldigt bra/neutralt och balanserat ljud om man dämpar skrikarna med ca 4 dB.

Permalänk
Medlem

Kom sedan ihåg att bygga stabila lådor som inte hamnar i självsvängningar, och dämpa insidan rikligt för att inte få ett burkigt ljud.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
my bad

film för de som vill veta hur en högtalare är uppbyggd finns:
http://www.realmofexcursion.com/videos/Various/loudspeaker.wm...

klass d steg brukar ha runt 80-85% verkningsgrad, men är dyra att tillverka för att få rent ljud på högre frekvenser så de används oftast bara som stora monosteg till en eller flera basar.

finns även www.howstuffworks.com där man kan lära sig mkt om ljud och högtalare(och massa annat oxå).

är klar med en av mina högtalare med 6.5 bas/mid och en 1 tums diskant, låter ganska bra men jag är lite klyven om hur jag skall bygga andra högtalaren, ska den vara så den kan vara "standalone" dvs att den har eget steg eller ska den vara "slav" dvs att steget sitter tillsammans med det andra? även inbyggt delnings filter i stegen, dvs 4 kablar som ska gå över. få se om jag hittar någon bra kontakt...

god jul på er oxå!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag fattar inte varför alla ska hänga uppsig på watt när det gäller högtalare och förstärkare. :S Finns rörförstärkare på 8w som driver stora golvhögtalare på 200w+, men de kanske är dåliga? Ja, jag skulle ialla fall vilja ha en rörförstärkre på ca 8-12w till mina högtalare.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag fattar inte varför alla ska hänga uppsig på watt när det gäller högtalare och förstärkare. :S Finns rörförstärkare på 8w som driver stora golvhögtalare på 200w+, men de kanske är dåliga? Ja, jag skulle ialla fall vilja ha en rörförstärkre på ca 8-12w till mina högtalare.

Frågan är ju hur rent en 8w förstärkare låter när den spelar på full effekt - det är den risken man minimerar med en förstärkare med högre kapacitet.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag fattar inte varför alla ska hänga uppsig på watt när det gäller högtalare och förstärkare. :S Finns rörförstärkare på 8w som driver stora golvhögtalare på 200w+, men de kanske är dåliga? Ja, jag skulle ialla fall vilja ha en rörförstärkre på ca 8-12w till mina högtalare.

Det beror på högtalarna, troligvis är dessa väldigt lättdrivna (mer dB / W).

Själv vill jag inte ha rörstärkare pga att de inte återger musiken korrekt, det är denna "inkorrekthet" många gillar med en rörstärkare (funderar dock på en "rör-eq" bara för att kunna slå till lite rörljud om jag skulle vilja det).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.