Permalänk

vilka bra dns finns det??

som topic misstänker att den dns'en jag har nu inte vill vara vän med mig så jag tänkte leta reda på någon annan men vilka är bra och vilka ska man akta sig för?

påverkas pingen någorlunda med en bra eller dålig dns?

ligger i runt 70-80 i spel förut för 3 år sedan låg jag alltid under 20...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

DNSer berör ej pingen..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Om du har annan Internettrafik igång samtidigt så är det lämpligt att stänga av den när du spelar.

Ping i spel beror ju till stor del på hur långt datatrafiken måste färdas för att nå den spelserver du kör mot.

Permalänk

okey ... viset de med vilken väg de tar men kan den inte bli bättre eller sämre om man nu byter dns?

o jag har inget annat igång under spelande.. ingetn internetkrävande iaf..

men vilka dns ska man köra via då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
okey ... viset de med vilken väg de tar men kan den inte bli bättre eller sämre om man nu byter dns?

o jag har inget annat igång under spelande.. ingetn internetkrävande iaf..

men vilka dns ska man köra via då?

NEJ! Precis som en annan person sade i tråden så blir din ping inte bättre.

Sen angående vilken DNS. Kör den som du får av din ISP. Annars kan du starta en egen.

Permalänk
Medlem

om du vill ha en enlek DNS adress till datorn kan du skaffa en gratis .no-ip.org adress. Gå in på no-ip.com

DNSen kommer inte att ge dig någon ökad prestanda. Det är abra bra om du eller någon annan ska komma åt datorn utifrån. Då slipper du skiva in PI nummret utan det räcker med att skiva in DNSen. Det är yttert smidigt om man har dynamiskt IP och vill komma åt exemplelvis en server när du inte är hemma

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Pekzor, jag tror han frågade efter en DNS-server och inte efter en Domännamn till datorn.

Men som många sagt innan DNS påverkar inte pingen eftersom en DNS uppslagning görs max en gång när du ansluter till en server, sen används bara ip:et till server.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Det är inte mot DNS-servern du testar pingtiden utan mot spelservern. Kolla om du kan välja en annan spelserver att köra mot som ligger närmare och inte är så hårt belastad.

Permalänk

Eftersom ingen verkar förstå att du villl ha alternativa dns-servrar så får väl jag rycka in då:

ns.kth.se 130.237.72.200
res1.ns.kth.se 130.237.72.201

ux1.a1.sth.ownit.se 84.246.88.10
ux1.a2.sth.ownit.se 84.246.88.20

Om han frågar efter dns-servrar så ge honom då ett par och sluta gnäbba i flera inlägg om att "han inte kommer få någon ökad prestanda" gällande online-spel.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

130.237.72.200 <-- Har alltid använt den och kommer alltid använda den.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Alternativa adresser till DNS-servrar kan vara bra att ha om ens Internetleverantör någon gång har problem med sina egna. Jag kör Telia och kan konstatera att den DNS-server jag tilldelas av Telia funkar bäst för mig i långa loppet.

Beroende på var i landet man bor och vilken Internetleverantör man har så kan det givetvis vara så att det finns en annan DNS-server som funkar bättre. Du får i så fall snabbare DNS-uppslag men däremot inte lägre ping mot spelservern.