Tips: Hur man streamar film över samba via 802.11b utan lagg (Mac OS X).

Permalänk
Medlem

Tips: Hur man streamar film över samba via 802.11b utan lagg (Mac OS X).

Det här är ett enkelt tips som jag tänkte dela med mig till alla Mac OS X-användare. Jag är säker på att många av er har listat ut det här sen länge tillbaka, men kanske inte alla.

Scenario: Man önskar att se på en film som ligger på ens filserver, tyvärr är anslutningen via samba och över en 802.11b-länk (11Mbit).

Krav: Nog med ledigt utrymme för att få plats med en kopia av hela filmen lokalt på hårddisken.

Rekommendationer: VLC 0.8.6 då dina möjligheter att spola fram och tillbaka kvarstår (men endast med lösning 1).

Problem: Samba tillsammans med 802.11b bådar för urusla hastigheter, men teoretiskt sett inte så dåliga att det skulle vara omöjligt att genomföra detta. Av erfarenhet så vet jag att det är knappt så en 802.11g-länk duger om man ska låta mediaspelaren ta hand om streamingen. Att kopiera över filmen innan man börjar se på den är inte heller ett alternativ, en 700MB stor film via 802.11b skulle ge oss en timmes väntetid innan vi kan börja se på filmen (du inte kan öppna filmen i finder under kopiering, finder rapporterar att filen används och kan inte öppnas).

Lösning 1 (du har en 1st 700MB stor .avi):
Steg 1) Sätt VLC som standardapplikation för att öppna filer med filändelsen .avi, detta gör du genom att högerklicka på en .avi-fil och trycka på "Visa info", vid "Öppna med" har du möjlighet att välja det du önskar att öppna liknande filer med.
Steg 2) Börja kopiera över filmen du vill kolla på till din lokala hårddisk.
Steg 3) Öppna filmen via terminalen ("open /path/to/movie.avi")
Steg 4) Njut av filmen!

Lösning 2 (du har en 1st .rar- och t.ex. 50st .rXX-filer som utgör en film):
Steg 1) Öppna VLC RAR-Loader.
Steg 2) Kopiera över .rar-filen som tillhör den film du vill se till hårddisken.
Steg 3) Börja kopiera över alla .rXX-filer till den film du vill se till hårddisken.
Steg 4) Öppna .rar-filen på din lokala disk i VLC RAR-Loader och tryck "Play".
Steg 5) Njut av filmen!

Riktigt enkelt.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

kul ideér men varför inte "inställningar -> /bocka i avacerad/ -> input /codec -> access modules ->fil" och sedan höjja cachingvärdet ett snäpp

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C:\
kul ideér men varför inte "inställningar -> /bocka i avacerad/ -> input /codec -> access modules ->fil" och sedan höjja cachingvärdet ett snäpp

Jag vet inte hur det är för dig men det hjälper inte, inte för mig iaf, det verkar ha göra med hur mediaspelare sköter streaming, dvs "blockvis".

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

ok, kör med netatalk själv för att dela filer mellan linux <-> osx och då fungerar den där fil chache mojjängen

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem

hehe, manuell buffring.

Men alltså, jag har inga problem att streama en XviD på 900-1200kbps över 11b-nät. Från Linux till Windows då.
Tittar man på det så klarar det ju sig med bandbredden ändå egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
hehe, manuell buffring.

Men alltså, jag har inga problem att streama en XviD på 900-1200kbps över 11b-nät. Från Linux till Windows då.
Tittar man på det så klarar det ju sig med bandbredden ändå egentligen.

Jo, bandbredden ska räcka till, vilket den gör också, men mediaspelarna i OS X sköter det hela så otroligt dåligt. :/

Visa signatur

qw q b