Montera hårddiskar över internet!

Permalänk
Medlem

Montera hårddiskar över internet!

Hejsan!

Jag har lite funderingar, det är ju så att jag har en Debian-burk ståendes hos en kompis som filserver!
Hur går man bäst till väga för att montera diska på Debianburken över internet på min windows burk ? Jag har haft funderingar på någon typ av VPN, har ni någon bra guide för att sätta upp en sådan?

MVH pita

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem

Om det är till en windowsburk så är ju samba som gäller, går att mount samba direkt, men är lite väl riskabelt, så ett tipps är att tunnla det genom någon vpntunnel (hint:google), alt. FTP/SFTP (SCP), men det kanske inte är något alternativ?

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Kör WinSCP så kan du logga in via ssh och flytta filer hejvilt.

Ett annat alternativ borde vara att köra över Samba och en ssh tunnel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

samba i en ssh tunnel är inte alltid så bra, mest för att det blir tcp i en tcp tunnel.. openvpn exempelvis som kan skapa en tcp i UDP tunnel funkar mycket bättre i detta fallet då de båda tcp sessionerna inte kommer att motarbeta varandra och strypa bandbredden..

edit: stavar som en kråka så här nyvaken efter julkoman..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Humms, jag är ganska sugen på en vpntunnel(?), har ni någon bra guide för att sätta upp en sådan ?

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem

Varför helt enkelt inte köra sshfs?

Edit: Ja goddag yxskaft, detta är ett bra bevis på varför vissa människor inte bör stiga upp innan 15.00.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Okej, vad är "sshfs" då ?

Visa signatur

Folding@Home: 1x8800GTS | 1xQ6600 | 10xE2210 | 1xXeon E5120 |
SweClockers hjälper Stanford University att finna lösningen till svåra sjukdomar. Häng med oss nu!
#foldingatsweclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pita
Okej, vad är "sshfs" då ?

google?

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag kör appletalk mellan min mac och min debian server.. Det är väl säkert?
Kanske finns någon bra client till windows? Det är lätt att installera på debianburken i alla fall

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!