RIAA stämmer Allofmp3 på 1,65 biljoner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ytterliggare förtydlingar:

1 biljon är 1000 miljarder
1 miljard är 1000 miljoner

fätt men fötybligende

Miljard = 10^9
Biljon = 10^12

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Det vore bra om inläggen kunde låta bli att jämföra äpplen med morötter.

1) AllofMP3.com är ett ryskt företag,,baserat i Ryssland.
Därav följer att det är *rysk* lagstiftning som gäller,,inget annat.
(Samma princip tillmpas bl a på TV-sändningar,,vilket är skälet till att TV3 och 5:an sänder från GB,,där lagstiftningen vad gäller reklam ser annorlunda ut)

2) AllofMP3.com följer defacto gällande rysk lagstiftning.
15% av försäljningspriset går till den ryska motsvarigheten till STIM,,som inte har några kopplingar till AllofMP3.com vare sig ekonomiskt eller ägandemässigt.

3) Storleken på RIAAs skadeståndskrav är fullständigt irrelevanta för sakfrågan eftersom målsättningen inte är att ersätta en faktisk förlust utan att stänga ned ett bolag som inte följer den amerikanska marknadsmodellen.
Vidare kan sägas att det begärda skadeståndet ligger helt i linje med amerikansk rättspraxis,,där det slutgiltiga beloppet ALLTID är en fråga om *förhandlingar* i domstol,,där parterna ger sina argument för och emot.
RIAA är en amerikansk branschorganisation och följer därför helt naturligt amerikansk lagstiftning/praxis.

4) Artisternas ersättning för sitt arbete har inget med saken att göra överhuvudtaget.
Detta är ingen upphovsrättsfråga,,utan en distrubitionsfråga precis som DRM,,regionkoding o dyl.

5) Piratkopiering höjer inte priserna för legitima användare.
Ett enkelt sätt att vidimera mitt påstående är att jämföra priserna på spel som är förhållandevis enkla att kopiera (PS) med spel som svårligen låter sig kopieras (Nintendos spelkassetter).
Ett annat exempel är Windows. Anledningen till att W. blev en defacto std i PC-världen är just den omfattande kopieringen,,vilket också tillståtts av B Gates.
Jämför pris/andel betalande användare för Win95 med WinXPsp2 (med hänsyn taget till kostnadsindex) och jag tror att ni raskt kommer till slutsatsen att fler betalande användare leder till större vinster för företaget. Punkt.

Jag noterade att det finns aktiva musiker representerade här.
Era synpunkter välkomnas eftersom det är NI som gör att det finns något att lyssna på. Kommentera därför gärna följande frågor:
Varför gjorde John Fogerty ingen musik alls under två decenniers tid?
Hur kommer det sig att TLC gick i konkurs trots två platinumskivor?

Ni som kopierar låtarna utan att betala får ta ställning till detta istället:
Om ni inte gillar priserna på Metallicas album (för att ta ett exempel),,vad ger er rätten att disponera deras låtar?
Om ni inte har den rätten,,så är ni inte ett dugg bättre än de giriga skivbolagen eftersom det faktiskt finns alternativ.
För att använda programvara som exempel:
om ni inte gillar Windows Mediaspelare eller Word,,varför piratkopiera dem istället för att använda VLC och OOo?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BP-OMowe
Text ...

Mycket bra skrivet!

Permalänk
Medlem

Enligt punkt 5 så spelar det ingen roll för priset att det piratkopieras, mao så fungerar inte marknaden. Då kan konsumenten med gott anseende ägna sig åt civil olydnad. Eftersom ingen blir av med något så finns heller ingen förlust.

Varför gick TLC i konkurs, enkelt. För stora utgifter i förhållande till inkomster. Då kan man ju fråga var inkomsterna från två platina album hamnade för uppenbarligen inte hamnade dom inte hos TLC.

Piratkopiering är bara en mer avancerad form av radioavspelning. Nått som dessutom täcks av kopieringsavgiften på media.

När det gäller win95 kontra xp så är användarbasen betydligt större idag. Piratkopieringen tack vara det utbyggda internet högst troligt större idag än då så det var en dålig poäng.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

BP-OMowe,

Wow, vilken Pandoras ask du just öppnat. Välkommen till Swecs forum där logik tyvärr inte gäller. Börja ladda för att svara på inlägg från folk som tycker att "De vet väl alla" är samma sak som "vetenskapligt bevisat".

Heder åt dig för att du försöker dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Mycket bra skrivet!

Min inställning är att välformulerade inlägg med genomtänkta argument bidrar till att göra alla klokare oavsett om jag håller med eller mot sakfrågan i sig.
Jag försöker att skriva den sorts inlägg jag själv skulle vilja läsa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Wow, vilken Pandoras ask du just öppnat. Välkommen till Swecs forum där logik tyvärr inte gäller. Börja ladda för att svara på inlägg från folk som tycker att "De vet väl alla" är samma sak som "vetenskapligt bevisat".

Heder åt dig för att du försöker dock.

Tackar! Om det bara vore logiken som brast skulle jag förmodligen ägna mer tid i forumen. Dessvärre är "De vet alla väll ju"-inläggen såpass vanliga att jag skulle vilja skicka tillbaka hela bunten till skolan för grundläggande klasser i svenska
Beträffande svar så är jag alltid redo att bemöta argument (eller förlöjliga individer som inte har några)

Citat:

När det gäller win95 kontra xp så är användarbasen betydligt större idag. Piratkopieringen tack vara det utbyggda internet högst troligt större idag än då så det var en dålig poäng.

Är den verkligen det om du ser till ANDELEN licensierade/piratkopierade OS snarare än det totala antalet?
Visst är det betydligt enklare att få tag i mjukvaran idag än det var under min tid som Amiga-fanatiker,,men det gäller ALL programvara,,inte bara den olicensierade.
*tänker nostaligskt tillbaka på högarna med disketter,,och hur man kunde håna PC-ägarna som behövde hela åtta diskar för Dune istället för tre*

Citat:

Piratkopiering är bara en mer avancerad form av radioavspelning.

Till att börja med så är inte all piratkopiering samma sak.
Precis som med spriten finns det två helt olika fenomen som går under samma beteckning.
Sprit kan framställas för eget bruk,,eller tillverkas kommersiellt för illegal försäljning. Båda kallas slarvigt för "hembränt",,vare sig det gäller äkta hembränt (husbehovsbränningen) eller lönnbränning.

Vad gäller privatkopieringen är jag benägen att hålla med dig vad gäller artistiska verk (musik,,film o dyl),,men definitivt inte när det rör sig om programvara med undantag för spel.
De flesta som kopierar spel tillstår att de faktiskt köper dem som de provat och funnit värda sitt pris,,om inte annat i förhoppningen att det ska komma en uppföljare.
Med tanke på all undermålig dynga som pumpas ut till fullpris utan returrätt har jag svårt att kritisera beteendet annat än utifrån principen att lagar skall följas hur löjliga de än är.

Men vilka betalar för att använda Roshal Archive och ACE t ex?

Vad som definitivt inte kan jämföras med inspelning ifrån radion är kommersiell kopiering som t ex DVD-fabriken i USA som kopierat och sålt skivor för miljonbelopp innan tillslaget för någon månad sedan.
Denna form av piratkopiering skadar alla oavsett från vilken sida (producent/konsument) man ser på saken.

Citat:

Nått som dessutom täcks av kopieringsavgiften på media.

Tja,,fråga Rocco Sifferdi hur mycket han fått från STIM
Kassett-avgiften är en intressant fråga dock,,eftersom i vart fall jag inte lyckats få fram några uppgifter om hur pengarna fördelas.
Dock torde vi vara helt överens om att bolagslobbyns krav på att avgiften skall höjas rimmar väldigt illa med de samtidiga försöken att om inte helt avskaffa så åtminstånde kraftigt inskränka rättigheterna till kopiering för eget bruk.

Citat:

Varför gick TLC i konkurs, enkelt. För stora utgifter i förhållande till inkomster. Då kan man ju fråga var inkomsterna från två platina album hamnade för uppenbarligen inte hamnade dom inte hos TLC.

Hehe,,fem-etta i grundläggande ekonomi och huvudet på spiken över lag.

Citat:

Enligt punkt 5 så spelar det ingen roll för priset att det piratkopieras, mao så fungerar inte marknaden. Då kan konsumenten med gott anseende ägna sig åt civil olydnad. Eftersom ingen blir av med något så finns heller ingen förlust.

Att somliga företag gör vad de kan för att sätta marknaden ur spel är ingen nyhet vare sig det gäller kartellbildning,,utnyttjande av monopolställning eller DRM-system för att förhindra konkurrens.
Huruvida kopiering innebär förlust eller inte kan bara avgöras genom frågeställningen "Har kopieringen lett till ett uteblivet köp?".
Vad gäller privatkopieringen så är det väldigt vanskligt att avgöra,,eftersom:
1) Mängden kopierat material vida överstiger mängden pengar att köpa allt.
2) Mycket av det som kopieras skulle vara okänt för brukaren om det endast fanns tillgängligt via traditionella kanaler.

Det är betydligt enklare att fördömma piratkopiering eftersom det bevisligen skett en transaktion,,dock utan att den ursprungliga producenten fått någon behållning av den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
fätt men fötybligende

Miljard = 10^9
Biljon = 10^12

Men herre gud!

Hur många poster ska det gå innan nån uppmärksammar att en TRILLION på AMERIKANSKA INTE ÄR SAMMA SAK SOM EN TRILJON på svenska ( eller brittisk engelska heller för den delen.)

10^9
--------------------------------
svenska: miljard
brittisk engelska: billion (milliard före 1974)
amerikanska: billion

10^12
--------------------------------
svenska: biljon
engelska för 1974: billion
engelska efter 1974: trilion
amerikanska: trillion

10^15
svenska: triljon

Som ni ser översätts dessa siffror ALLTID fel (speciellt av dagstidningar)
Förvirringen blir bara större desto fler översättningar som görs fram och tillbaka

Permalänk
Medlem

språkinflation sas hoho..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är bra. hoppas det stämmer sk*ten ur dem!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Kom ihåg att ryssland har över 35000 kärnvapen i dagsläget, så jag tror inte dom bryr sig så mycket om vad USA tycker ^^

50000, men dom flesta är "spårlöst" försvunna :S

sen verkar det som att slänga in en remote i tvn inte är omöjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UQK
Det är bra. hoppas det stämmer sk*ten ur dem!

Någonsin funderat på att skriva begripligt eller åtminstånde på svenska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
Men HAHA att de ska betala det. In Mother Russia, Car drives you.

Försök skriva så folk har en möjlighet att förstå vad du säger, är du snäll.

Appropå föregående inlägg.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

Ni har skrivit fel, det blir ca 11,300,025,000,000 svenska kronor
(Elva Biljoner trehunda Miljarder och tjugofem Miljoner svenska riksdaler) :), närmare bestämt 11,3 Biljoner kronor eller 11300 Miljarder. Efter som att en triljard (one trillion, {en etta med 12 nollor}) United states dollars blir 6.8 biljoner svenska.

Kolla själva på www.xe.com

OCH Technocore Du har fel den svenska Triljonen har 18 nollor, inte 15 som du sa

Permalänk
Citat:

[i]
OCH Technocore Du har fel den svenska Triljonen har 18 nollor, inte 15 som du sa [/B]

Fan du har rätt! Typiskt att göra misstag när man skäller på andra
Wiki har en fin sida för räkneord upptäckte jag nu:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_r%C3%A4kneord

Permalänk
Medlem

lol

det är allt jag säger...

lol

EDIT : Bogey jag förstog då vad han sa, "in Russia car drives you" är nåt gammalt skämt jag inte riktigt kan placera, men det är ett skämt "in america money drives you, in russia car drives you"

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD