Spontana totalkrascher av systemet

Permalänk

Spontana totalkrascher av systemet

Har länge plågats av spontana "hardlocks" på min huvudmaskin. Har gjort tunga tester av hårdvara och Windows XP x86_32 och Windows XP x86_64 har aldrig hängt sig trots att jag pressar de rätt mycket. Är inne på mitt tredje grafikkort och problemet finns fortfarande kvar. Låsningarna sker oftast i samband med Firefox. Tror att problemet började med linux-2.6.14.

Finns det någon lösning? Någon annan som har problem? Verkar som enormt många har problem men ingen direkt lösning verkar ha kommit upp.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=193283&highlight...
http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-334436.html

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Om det börja med 2.6.14 testa isf att kasta in en äldre kärna. Det kan ha flera kärnor installerade på din dator samtidigt.

Permalänk

Jo men jag vill inte köra 2.6.14 då den saknar massa funktioner jag behöver.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Re: Spontana totalkrascher av systemet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394

Finns det någon lösning? Någon annan som har problem? Verkar som enormt många har problem men ingen direkt lösning verkar ha kommit upp.

jag har. trodde det var nått relaterat till nätverket eller ett rent hårdvarufel tidigare.

vad jag märkt av är det främst 2 saker som triggar felet som det verkar. FF2 och stora filöverföringar lokalt. verkar vara läge att tillfälligt byta till Opera, har inte blitt nån låsning när det körs än..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Okej. Hur ofta händer det? För mig är det helt olika. Ibland kan jag få 5 krascher per dag och i vissa fall kan jag vara utan krasch i en vecka.

Har fått en ny typ av krasch i och med Edgy. Med Dapper och Gentoo så blev det tvärstopp då och då och med Edgy så går allt riktigt slött för att sedan frysas helt och hållet. Skulle jag hunnit skulle jag dragit upp "top" i en terminal föra att se vad som händer. Jag skulle dock gissa på att Xorg går up i 99% eller 100% cpu användning.

I mitt fall är Windows stabilare och det är skrattretande. Har även provat Vista. Men jag kanske testar 2.6.18 eftersom jag inte kört den kärnan, sedan 2.6.19 (rc) och till sist 2.6.14.

Det sägs att det kan vara något av dessa som är orsaken: Glibc, Firefox, Gecko (renderingsmotorn i ff), Linux, dåligt kombinerade binärer/opassande optimeringar osv. Men det skulle mycket väl kunna vara någon drivrutin.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

har hänt några gånger här, alltid i kombination med naått av det jag skerv tidigare dock. och nått liknande har enbart hänt i Edgy ja, aldrig råkat ut för sådana krasher i nån tidigare dist, Ubuntu eller annan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394

I mitt fall är Windows stabilare och det är skrattretande. Har även provat Vista. Men jag kanske testar 2.6.18 eftersom jag inte kört den kärnan, sedan 2.6.19 (rc) och till sist 2.6.14.

haha, ja det får ju ses som ett helt galet undantag..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Slå av ev Cool 'n' Quiet eller liknande.

Det ger sporadiska krascher på min burk.

Permalänk

Det mesta av den typen är avslaget här.

Jag kör nu Gentoo med 2.6.20-mm-rc2. 2.6.18 och 2.6.19 ger fortfarande krascher. Är stabilt än så länge.

Glömde säga att problemet inte uppenbarar sig med i686, bara amd64.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

x86_64 funkar blä tyvär.

Hade en Dubbel Opereton maskin ett tag som jag kämpa förjäves med 64-bit på för ett tag sen. Varken FreeBSD eller Linux (Debian) fungera stabilt i 64-bit läge. Det var spontana total-låsningar och omstarter lite då & då. Men med Windows och vanliga i386 gick det fin fint.

Permalänk
Medlem

386 här.

men tror jag får delvis fria Linuxsystemet, hoppade in i Windows tillfälligt för ett prog. förutom de vanliga irritationsmomenten så är det samma skit där ungefär, så jag tror det är hårdvaran som fått sig en stöt. fyfan vad jag hatar strömkvaliten här..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
x86_64 funkar blä tyvär.

Hade en Dubbel Opereton maskin ett tag som jag kämpa förjäves med 64-bit på för ett tag sen. Varken FreeBSD eller Linux (Debian) fungera stabilt i 64-bit läge. Det var spontana total-låsningar och omstarter lite då & då. Men med Windows och vanliga i386 gick det fin fint.

64bit sätter större press på hårdvaran vad jag har hört därav kan man märka felaktigheter i hårdvaran lättare. Windows x64 (x86_64) var tokstabilt iallafall så jag tror inte det är hårdvaran men man vet aldrig. 64bit spel flyter bättre här iallafall ex UT2004 så jag skulle gärna vilja hålla mig till x86_64 men finns det ingen annan utväg så visst. Det kan inte vara någon fönsterhanterare eller tom skrivbordsmiljö för jag har provat alla möjliga. Läste även runt lite att det kunde vara tangentbordet som skickar korrupta signaler till datorn och nu har jag bytt tangentbord och mus men problemet är kvar.

Ska prova magic sysrq om det fungerar men jag tvivlar på det. Provar även att koppla ur alla usb enheter förutom tangentbordet och musen dock tror jag att jag har provat detta tidigare. Har top uppe nu så man kanske får se vad det är som låser maskinen. 2.6.14 har jag inte provat eftersom den inte finns kvar i Portage längre.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

har kört 64bit gentoo beta sedan december 2003 och kör ännu. Småproblem å buggar i början på 2004. En del relaterat till SMP och nvidia drivers men det är mer eller midnre histora för min del. kört i alla fall 3st x86_64bit burkar färmst gentoo å lite ubuntu. Inte problem alls. Fugnerar lika bra som 32bit men jag gillar 64bit bättre både linux och windows. Windows versionen ahr fördelen tycker jag att virus och spywarez oftast itne fugnerar på maskinen då det oftast är gjort för å ge sig på systemets vicktiga delar och det fugnerar itne så bra om det är designat för 32bit windows Tex angripa kernel eller annat systemrelaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har kört x86_64 i över ett år och den enda låsningen jag har fått var när jag körde en forkbomb (skulle testa limits). Har du testat någon annan dist x86_64? Andra CC? En lägre stage install?

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Det visar sig att det är problem med 32bitars emulering. Så länge jag inte rör 32bitars program klarar jag mig. Om någon har någon ledtråd så hojta gärna till. Jag ser inte så många val under 32bitars emulering i kärnan och det kan även vara 32bit emu libs.

Mina flags är ganska aggresiva dock stabila men jag får samma problem med säkra inställningar.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB